Európában az internethasználók 12 százaléka vált már valamilyen határon átívelő online csalás áldozatává, 8 százalékuknak pedig ugyanilyen módon éltek vissza a személyazonosságával – derül ki egy friss uniós felmérésből. Magyarországnak dobogós hely jutott a csalási arányt vizsgáló EU-listán.

A napokban hozta nyilvánosságra a határokon átívelő internetes csalásokkal kapcsolatos legfrissebb jelentését az Európai Fogyasztói Központok Hálózata (ECC-Net). Az online kereskedelem árnyoldalaival foglalkozó dokumentum egyben megszívlelendő tanácsokat is ad a határokon átnyúló átverések elkerülésére. A mostani felmérés alapjául a szervezet által 2012. folyamán begyűjtött vásárlói panaszok szolgálnak.

Boom az online piactéren, de a többség még óvatos

Az unió fogyasztói politikáért felelős biztosa Neven Mimica a következőképpen kommentálta a jelentést: „Valódi boomot tapasztalhatunk az online-vásárlás terén, miután a fogyasztók ki akarják használni az egységes digitális piac nyújtotta előnyöket. A lehetőségekkel együtt azonban a csalás kockázata is növekszik.” A szervezet a jelentését az ünnepek előtti nagybevásárlásra  időzítette, hogy ezzel is  felhívja a fogyasztók figyelmét az okos vásárlásra és a csalók csapdáinak az elkerülésére.

Becslések szerint az online vásárlás révén uniós szinten 11,7 milliárd euró megtakarítás érhető el, ami megfelel a teljes EU-s GDP 0,12 százalékának. Mégis sok fogyasztó hagyja ki ezt a lehetőséget. Tanulmányok mutatják, hogy a felhasználók 62 százaléka azért nem választja a vásárlás ezen formáját, mert fél az átverésektől.

Az internetes biztonsággal foglalkozó Eurobarometer felmérés szerint a legtöbben Lengyelországban (18%), Magyarországon (17%),  Máltán és az Egyesült Királyságban (16-16%) panaszkodtak arra, hogy már volt személyes tapasztalatuk határon átívelő online csalással. Az ezen veszélyeknek a legkevésbé kitett állampolgárok közé tartoznak a jelentés szerint a görögök (3%), a szlovénok (6%) és a spanyolok (7%).

Csapdába ejtő trükkös ötletek

A csalások elkerülésére számos ötletet ad a dokumentum. A jó tanácsok között kiemelkedő helyen szerepel, hogyan monitorozhatjuk a számunkra ismeretlen online kereskedőket, és mit kell tennünk, ha mégis csapdába ejt minket egy csaló oldal. Ez utóbbi egyébként a leggyakrabban előforduló csalások egyike, ahol az áloldal banki átutalást követel, hogy aztán magát az árut a vevő soha ne kapja meg. Ezt a felmérésben résztvevő helyi ECC szervezetek 70 százaléka említette. Második helyen állnak a használt gépjárművek online kereskedelmében tapasztalható visszásságok, amit az ECC-k 45 százaléka tapasztalt. A külföldről vásárolt használt autók esetében fordult már elő, hogy az eladó a fogyasztó bizalmának növelése érdekében egy függetlennek tűnő szállítmányozó céget ajánlott az ügylet teljesítésére, azonban utóbb kiderült, hogy az eladó és a szállítmányozó a fogyasztó megkárosítása érdekében összedolgozott, és végül a jármű soha nem jutott el a vevőhöz.

Új típusú csalásként jelent meg Európában a gazdájuk elhalálozása miatt árván maradt házi kedvencek ingyenes örökbefogadásának lehetősége. A csalók a gyanútlan örökbefogadótól az állatok elszállításáért, a repülőtéren való gondozáséért és az állatorvosi ellátásáért előzetesen pénzt kérnek, de az állat soha nem érkezik a címzetthez.

A jelentés kitér arra, hogy egyre jobban növekszik a mobiltelefonokat megcélzó rosszindulatú szoftver támadás, vagy az online játék- és randi oldalakat érő csalások száma is.

A magas hazai áfa online árnyoldalai

Magyarországon viszont a határon átnyúló online vásárlások fő motivációja a 27 százalékos áfával sújtott hazai árnál kedvezőbb vételár, ami mágnesként vonzza, főleg az ünnepek táján a gyanútlan vásárlókat. Nem árt az óvatosság, mindig csak biztonságos, főleg bankkártyás fizetést válasszunk, kerüljük a bankszámla nélküli, vagy bankhoz nem kötődő pénzátutalási módozatokat.

„Az előbbi sokkal biztonságosabb az utóbbinál, ráadásul a bankkártyás fizetésnél a kártyatársaságok biztosítják a chargeback, vagyis a fizetés utólagos visszavonásának a lehetőségét is, ami jól jöhet akkor, ha kiderül online csalás áldozatai lettünk” – válaszolta a Bitport megkeresésére Kriesch Attila, az Európia Fogyasztói Központ magyarországi szervezetének az igazgatója.  A hazai egység 2006-ban jött létre és 2011 eleje óta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság keretein belül működik. Azóta ismertsége és a megkeresések száma megsokszorozódott. Az igazgató ugyanakkor nem tapasztal akkora felfutást a panaszok számában Magyarországra nézve, mint amit az említett Eurobarometer-felmérés kimutatott. Ezt azzal magyarázza, hogy a csalók áldozatává válók egy része valószínűleg elsőként inkább a rendőrséghez fordul.   

„Nálunk egyébként éppen ezekből a kedvezőbb vételárú tranzakciókból lesz ügy, mert az esetek egy részében az ügyfél vagy soha nem kapja meg a terméket, vagy olcsó, hamisított verzióhoz juthat. A külföldi oldalakon is szívesen portyázó hazai internetes vásárlók másik gyakori panasza a jogosulatlan jegyértékesítő oldalakhoz kapcsolódik. Ezek hirdetnek jó áron jegyeket világsztárok koncertjeire, vagy külföldi sporteseményekre pénz előreutalással, jegy utólagos átvételének az ígéretével” – emeli ki Kriesch Attila. Megjegyzi még: a gyanútlan vevő szállást, esetleg repülőjegyet rendel, kiutazik, aztán bottal ütheti a jegyértékesítő nyomát, pedig ez kivédhető lenne, ha előbb tájékozódna arról, hogy adott eseményekre hivatalosan mely jegyértékesítők szereztek árusítási jogot.  

Az ECC-Net, az Európai Fogyasztói Központok hálózata, amely az EU tagországok, valamint Norvégia és Izland állampolgárainak nyújt ingyenes segítséget a külföldi vállalkozásokkal szembeni határon átnyúló fogyasztói panaszaik és jogvitáik rendezésében.

Biztonság

Tervezni kezdik az óriási, űrhajósok generációit szállító hajókat

A legközelebbi exobolygók is csak több száz vagy ezer év alatt lesznek megközelíthetők, ami különféle kérdések egész sorát veti majd fel az utazás fizikai megvalósításán túl is.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.