A 2015-ös eredmények nagyon jó teljesítményt tükröznek, a külföldi leányvállalatok kivételével minden szolgáltatási szegmens hozta a tervet, vagy azon felül teljesített – összegezte a Magyar Telekom tavalyi évét Christopher Mattheisen (a fenti képen balra).
Hasít a rendszerintegráció és a mobil adat
A 656,3 milliárd forintos összbevétel 4,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A mobil bevételekben bekövetkezett kisebb visszaesés (-4 százalék) a mobil végződtetési díjak 76 százalékos csökkentésével magyarázható. Ennek kiszűrésével itt is nőtt a bevételt, az adatban kétszámjegyű volt a bővülés – tette hozzá Szabó János (a fenti képen jobbra) gazdasági vezérigazgatóhelyettes.
Az egyes szegmensek teljesítménye közül ezúttal külön kiemelkedett a rendszerintegrátor és IT-szolgáltató T-Systemsé, amely főleg az utolsó negyedévben tudta jelentősen javítani a bevételi mutatóit, elsősorban az uniós forrásokból támogatott projektek révén, de áttörésként értékelhető az első nagyobb nemzetközi üzlet, amit a Coca-Cola görögországi leányvállalatával kötöttek. A szegmens bevételeinek megugrása valóban látványos: a bevétel közel duplájára nőtt éves összevetésben, de a harmadik negyedévhez képest is (lásd a lenti grafikont).
Macedóniában és Montenegróban azonban az éves bevétel 3,9, illetve 5,6 százalékkal csökkent, amit részben a növekvő piaci versennyel, részben az erőteljes helyi szabályozási nyomással magyaráz a vállalat. A Bitport ezzel kapcsolatos kérdésére Szabó János elmondta: noha a külföldi leányvállalatok jó ideje mínuszban teljesítenek, mind a bevételt, mind a jövedelmezőséget tekintve, a Telekom nem tervezi az eladásukat. Bíznak abban, hogy sikerül megfelelően konszolidálni a társaságokat, ezáltal megfordítható a negatív trend.
Átlépte a milliót a 4G-s ügyfelek száma
A társaság vezérigazgatója a múlt évet a nagy építkezések éveként jellemezte. A mobil szegmensben 97 százalékot meghaladó kültéri lefedettséggel épült ki a 4G/LTE hálózat, amely 30 Mbit/s átlagsebességre képes. Idén már elsősorban a beltéri lefedettség javítására koncentrálnak. A tavalyi évet 1 millió 4G-s ügyféllel zárták, ami gyorsabban jött össze, mint az első millió a 3G technológia bevezetése után – Mattheisen. A cél, hogy minél több előfizető térjen át 4G-re, de mint azt kérdésünkre elmondták, a 3G-s hálózat minőségén is kívánnak javítani. Az ezzel kapcsolatos terveket a közeljövőben hozzák nyilvánosságra.
A vezetékes piacon is épül a nagysebességű, ugyancsak legalább 30 Mbit/s-os hálózat. A Telekom tavaly saját forrásból a tervezett 440 ezer helyett 464 ezer háztartásba kötött be ilyen sávszélességű vonalat. Idén további félmillió háztartásba érhet el a cég beruházásai révén a széles sávú vezetékes hálózat, de ha az idén megnyíló uniós forrásokért eredményesen pályázik a vállalat, a hálózatbővítés akár több háztartást is érinthet. Saját forrásból elsősorban olyan beruházásokat terveznek, ami piaci szempontból is megéri – hangzott el. Az EU-pénzek bevonásával a következő két évben évi 10 százalékkal tudják csökkenteni a beruházásokra fordított keretet. Erre 2015-ben 109,8 milliárd forintot fordítottak.
Ami a következő évek egyéb pénzügyi mutatóit illeti, mind a bevételekben, mind a jövedelmezőségben (EBITDA) évi 1 százalékos növekedést céloztak meg, így a cégvezetés a 2016-os teljesítmény alapján már 25 forintos osztalékcélt sem tartja elérhetetlennek. A tavalyi év után 15 forint osztalékot fizet részvényenként a társaság.
Barcelona hatása
Rákérdeztünk, hogy mint vár a Magyar Telekom azoktól a szolgáltatásoktól, melyeket a Deutsche Telekom Barcelonában jelentett be, nevezetesen hogy a második negyedévében Budapesten kezdi meg működését az első Pan-Net adatközpont, amely a jövőben hazánkból nyújt Pan-IP szolgáltatásokat minden európai DT-leányvállalatnak.
Ugyancsak Magyarország lesz az egyik első helyszíne a DT menedzselt OTT (Over The Top) szolgáltatásának, az immmr-nek, ami a felhőben ötvözi az IP-alapú és a mobiltechnológia előnyeit. Segítségével a felhasználók számára a mobilszámok, hívások, üzenetek bárhonnak és bármilyen eszközről elérhetővé válnak.
Ezek egyike sem igényelt komolyabb beruházást – mándták el a vállalat vezetői –, részben a technológia (immmr), részben a már korábban kiépített szabad kapacitások (adatközpont) miatt. A szolgáltatások árbevétel-termelő képessége pedig majd a későbbiekben lehet számottevően érzékelhető. A Magyar Telekomnak egyébként az adatközponti szolgáltatás évente kevesebb mint 10 milliárd forint bevételt hoz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak