Miközben az ország gazdasági teljesítménye tavaly negatív irányba fordult az internetes kiskereskedelmi forgalom folytatta töretlennek tűnő növekedését. Az elmúlt évben 177 milliárdot költöttünk, idén pedig a 200 milliárdos szint sem kizárt.

2012-ben a hazai kiskereskedelmi forgalom reálértékben visszaesett és nominálisan is alig kimutatható mértékben nőtt. Ezzel szemben az internetes kereskedelem közel 15 százalékos növekedést produkálva 177 milliárd forintos piaccá duzzadt, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,7 százalékát jelenti - derül ki az eNET most közzétett, szokásos éves jelentéséből. Az idei első hónapok teljesítményéből pedig most úgy látják a kutatók, hogy nem tűnik irreálisnak a 200 milliárdos éves forgalom elérése sem. Egy évvel korábban az ugyanezzel a témával foglalkozó kutatásban az eNET 175-180 milliárdra becsülte a várható 2012-es forgalmat.

 

A korábbi évek gyakorlatának megfelelően a legnagyobb volumenben most is számítástechnikai és szórakoztató elektronikai eszközöket, élelmiszert, könyvet, lakásfelszerelést és játékot/ajándékot értékesítenek online. Feljövőben van azonban a ruházati-, szépségápolási-, egészséges életmódhoz kötődő termékek, valamint a mobiltelefonok értékesítése.

Bolttól pontig  Az online áruházaknál elérhető szállítási, kézbesítési módok között a leggyakoribb a futárszolgálatos kézbesítés (82%) és a személyes átvételi lehetőség (69%). A netes vásárlások értéke alapján a leggyakrabban igénybe vett szállítási mód a futárszolgálat és a személyes átvétel. Főként a nagy áruházak körében évek óta fokozatosan növekszik a személyes átvétel aránya, ezen belül is a partner üzletben való átvétel hányada.

Ez utóbbi mutatja, hogy az interneten termékeket vásárlók számára kedvelt termék átvételi megoldás lett az elmúlt két évben a lakhelyhez közeli átadási pontokon való csomagfelvétel (Pick Pack Pont és PostaPont). Ennek egyik kézenfekvő oka, hogy az átadási pontokra történő szállítás jellemzően ingyenes, míg a házhozszállítást zömmel csak nagyobb összegű vásárlások esetében vállalják díjmentesen a kereskedők.

 

Azért a készpénz az úr ■ Hiába azonban az internetes vásárlási hajlandóság évről évre regisztrált bővülése, ha a fizetési módról van szó, a magyar lakosság még mindig a múlt századi gyakorlat híve. A vásárlások értékét tekintve az online vásárlók által leggyakrabban használt fizetési mód az utánvét, miközben a bankkártyával történő fizetés aránya még mindig csak 5 százalék körüli. A mikrofizetési, a mobilfizetési és az egyéb megoldások használati aránya egyelőre marginális.

Tavaly már kimutatható mértékben volt jelen a piacon a mobil platform is. 2012-ben a webáruházak látogatóinak 5 százaléka érkezett okostelefonról vagy táblagépről böngészve. Az online vásárlók számát tekintve ez az arány 3,3 százalék, az internetes forgalmat illetően pedig 3,1 százalék. A számok azt mutatják, hogy a vásárlók mobil eszközeiket zömében információszerzésre, tájékozódásra használják, és magát a vásárlást, főleg ha az nagyobb értékű, inkább hagymányos számítógépen keresztül intézik.

A felmérés kommentárjában a készítők elsősorban azoknak a webes kereskedőknek ajánlják a dedikált okostelefonos applikáció lefejlesztését, akik legalább heti rendszerességgel visszatérő vásárlókat vonzzanak, minden más esetben mobilra optimalizált weboldal kialakítása célszerű az értékesítésre.

Jubileumi találkozó ■ A témához kapcsolódó hír, hogy épp tegnap és ma rendezte a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) jubileumi, tizedik konferenciáját a hazai internetes kereskedelem aktuális problémáiról, helyzetéről. A konferencia keretében kihirdették az Év Internetes Kereskedője díj eredményét is: a 2012-es év győztese a JátékNet.hu lett.

Féloldalasan fejlődik a hazai e-kereskedelem
Ha csak a netes vásárláson múlna, rakétázna a hazai gazdaság

Az idősebb hazai netezők is fekete öves facebookozók lettek

Egy friss kutatás szerint Mark Zuckerberg hálózata már az 55 évnél idősebb korosztály életében is fontosabb, mint a televízió. A szeniorok online aktivitásában ugyanakkor nagy a nemek közti különbség.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.