2012-ben a hazai kiskereskedelmi forgalom reálértékben visszaesett és nominálisan is alig kimutatható mértékben nőtt. Ezzel szemben az internetes kereskedelem közel 15 százalékos növekedést produkálva 177 milliárd forintos piaccá duzzadt, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,7 százalékát jelenti - derül ki az eNET most közzétett, szokásos éves jelentéséből. Az idei első hónapok teljesítményéből pedig most úgy látják a kutatók, hogy nem tűnik irreálisnak a 200 milliárdos éves forgalom elérése sem. Egy évvel korábban az ugyanezzel a témával foglalkozó kutatásban az eNET 175-180 milliárdra becsülte a várható 2012-es forgalmat.
A korábbi évek gyakorlatának megfelelően a legnagyobb volumenben most is számítástechnikai és szórakoztató elektronikai eszközöket, élelmiszert, könyvet, lakásfelszerelést és játékot/ajándékot értékesítenek online. Feljövőben van azonban a ruházati-, szépségápolási-, egészséges életmódhoz kötődő termékek, valamint a mobiltelefonok értékesítése.
Bolttól pontig ■ Az online áruházaknál elérhető szállítási, kézbesítési módok között a leggyakoribb a futárszolgálatos kézbesítés (82%) és a személyes átvételi lehetőség (69%). A netes vásárlások értéke alapján a leggyakrabban igénybe vett szállítási mód a futárszolgálat és a személyes átvétel. Főként a nagy áruházak körében évek óta fokozatosan növekszik a személyes átvétel aránya, ezen belül is a partner üzletben való átvétel hányada.
Ez utóbbi mutatja, hogy az interneten termékeket vásárlók számára kedvelt termék átvételi megoldás lett az elmúlt két évben a lakhelyhez közeli átadási pontokon való csomagfelvétel (Pick Pack Pont és PostaPont). Ennek egyik kézenfekvő oka, hogy az átadási pontokra történő szállítás jellemzően ingyenes, míg a házhozszállítást zömmel csak nagyobb összegű vásárlások esetében vállalják díjmentesen a kereskedők.
Azért a készpénz az úr ■ Hiába azonban az internetes vásárlási hajlandóság évről évre regisztrált bővülése, ha a fizetési módról van szó, a magyar lakosság még mindig a múlt századi gyakorlat híve. A vásárlások értékét tekintve az online vásárlók által leggyakrabban használt fizetési mód az utánvét, miközben a bankkártyával történő fizetés aránya még mindig csak 5 százalék körüli. A mikrofizetési, a mobilfizetési és az egyéb megoldások használati aránya egyelőre marginális.
Tavaly már kimutatható mértékben volt jelen a piacon a mobil platform is. 2012-ben a webáruházak látogatóinak 5 százaléka érkezett okostelefonról vagy táblagépről böngészve. Az online vásárlók számát tekintve ez az arány 3,3 százalék, az internetes forgalmat illetően pedig 3,1 százalék. A számok azt mutatják, hogy a vásárlók mobil eszközeiket zömében információszerzésre, tájékozódásra használják, és magát a vásárlást, főleg ha az nagyobb értékű, inkább hagymányos számítógépen keresztül intézik.
A felmérés kommentárjában a készítők elsősorban azoknak a webes kereskedőknek ajánlják a dedikált okostelefonos applikáció lefejlesztését, akik legalább heti rendszerességgel visszatérő vásárlókat vonzzanak, minden más esetben mobilra optimalizált weboldal kialakítása célszerű az értékesítésre.
Jubileumi találkozó ■ A témához kapcsolódó hír, hogy épp tegnap és ma rendezte a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) jubileumi, tizedik konferenciáját a hazai internetes kereskedelem aktuális problémáiról, helyzetéről. A konferencia keretében kihirdették az Év Internetes Kereskedője díj eredményét is: a 2012-es év győztese a JátékNet.hu lett.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak