Az eNET-Telekom jelentése szerint a készülékeket főleg fiatalok, férfiak, iskolázottabbak és budapestiek használják.
A magyar felnőttek 29 százalékának volt okostelefonja tavaly év végén. A 2,4 millió okostelefont főleg a fiatalok, a férfiak, az iskolázottabbak és a budapestiek birtokolják. A használók 60 százaléka szokott internetezni telefonján, ennél valamivel kevesebben e-maileznek és látogatják a közösségi oldalakat telefonon – derül ki az
eNET-Telekom
Jelentés az internetgazdaságról felméréséből. Az NRC friss kütyüfelmérése szerint az okostelefonok terjedése lassuló ütemben, de még mindig nő, a netbookok viszont végleg kihalásra vannak ítélve.
Fiatalok, férfiak, iskolázottak ■ Magyarországon tavaly év végén 6,8 millió hagyományos mobiltelefon és 2,4 millió okostelefon volt használatban. A készülékállomány ugyanakkor csak azoknak a telefonoknak a számát mutatja meg, amelyek adatot forgalmaztak, azt nem, hogy ki hány telefont használ. Ehhez a lakossági felmérés adataira van szükség. 2012. december végén a magyar felnőtt lakosság 29 százalékának volt okostelefonja. A férfiak, a fiatalok, a magasabb iskolai végzettségűek, illetve a fővárosban és a megyeszékhelyeken lakók körében átlag feletti az okostelefon-használat. Az alkalmazások
letöltéséből kiderül, hogy ők intenzívebb mobilhasználók is.
6,8 millió buta- és 2,4 millió okostelefon van használatban hazánkban
Érdekes adat, hogy az okostelefon-használók több mint 60 százaléka szokott internetezni a telefonján. Vagyis az okostelefon-tulajdonosok harmada egyelőre nem él telefonja egyik legfontosabb képességével, sem mobilinternet szolgáltatás, sem WiFi használatával. Ugyanakkor az okostelefonnal rendelkező iskolázott, fővárosi, fiatal férfiak mintegy 70 százaléka mobilnetezik.
E-mailt a felhasználók 53 százaléka olvas az okostelefonján. A legaktívabb, budapesti csoport 72 százalékban levelezik a telefonján. A közösségi oldalak látogatottsága majdnem olyan népszerű, mint az e-mailezés: az okostelefon-felhasználók 45 százaléka rendszeresen látogat ilyen oldalakat telefonján. Sőt, a községekben, falvakban élők közül többen látogatják a közösségi oldalakat, mint ahányan e-mailt használnak. A Facebookot valamivel több mint 1,2 millió felhasználó nézi okostelefonján is Magyarországon.
Egyre jobban kütyüsödünk ■ Az eNET-Telekom felmérés által adott képet jól egészíti ki
az NRC más megközelítésű, rendszeresen elvégzett kütyükörképe. Az NRC negyedévente megismétlésre kerülő kutatássorozata 2011 harmadik negyedévében indult el. A jelenlegi hullám adatfelvétele 2013 februárjában zajlott, 1000 fős mintán, a 18‒69 éves internetezők körében. Az eredményekből az derül ki, hogy a hazai internetezők 51 százaléka tartozik a kütyütulajdonosok körébe, azaz ennyien rendelkeznek az okostelefon, táblagép, netbook és e-könyvolvasó legalább egyikével. Egy évvel ezelőtt ez az arány még 38 százalék volt, míg másfél évvel ezelőtt (a kutatássorozat indulásakor) pedig 31 százalék.
A legelterjedtebb kütyünek az okostelefon számít, amivel jelenleg az internetezők 45 százaléka rendelkezik. Az elmúlt fél évben 5 százalékponttal nőtt az arányuk, míg az egy évvel ezelőtti időszakhoz képest pedig 11 százalékponttal. A növekedés üteme tehát lassul, de még mindig jelentős: nagyjából félévente minden tizedik hagyományos mobilhasználóra jellemző az, hogy lecseréli régi mobilkészülékét egy új, internetképes darabra.
NRC: egy év alatt 2-ről 9 százalékra nőtt a táblagépek aránya (fotó: ZDNet.com)
A legdinamikusabban terjedő kicsi, modern, high-tech eszköz a táblagép: egy év alatt 2-ről 9 százalékra emelkedett a tablettulajdonosok aránya, tehát gyakorlatilag több mint négyszer annyi hazai internetező birtokol ilyen eszközt, mint tavaly ilyenkor. Az e-könyvolvasó esetén is növekedés tapasztalható: 2-ről 4 százalékra emelkedett 2012 első negyedévéhez képest az arányuk.
Népszerűség szempontjából a kütyük közül egyedül a netbook tekinthető kakukktojásnak: ennél az eszköznél nem látható növekedés az elmúlt egy évben, jelenleg 6 százaléka birtokol ilyen eszközt. A „kütyütulajdonlás” demográfiai jellemzőit tekintve megfigyelhető, hogy míg egy évvel ezelőtt és korábban is ez egy sokkal inkább „férfias vonás” volt, mostanra ez a különbség eltűnőben van, és mára a kütyüvel rendelkezők aránya a nők körében (50%) megközelíti a férfiak körében mértet (52%).