Mark Zuckerberg jött, látott és győzött, legalábbis a befektetői reakció szerint. A tőzsdei nyitás óta adott első interjújában a közösségi guru elismerte a hibákat és komoly terveket vázolt fel, mire az idáig folyamatosan zuhanó Facebook-részvények máris szárnyra kaptak. Ja, és még valami. Továbbra. Sem. Lesz. Facebook. Telefon. Így érthető?
Mióta a Facebook részvények megjelentek a tőzsdén, majd gyakorlatilag napok alatt a túlárazott kategóriából a földig zuhantak, Mark Zuckerberg csöndbe burkolózott. Nagy érdeklődéssel várta tehát mindenki a TechCrunch Disrupt rendezvényt, ahol egy fél órás beszélgetésre várták a közösségi oldal atyját. Bár többen dadogós, bocsánatkérő, kifogásokat kereső fiatalembert vártak, a pódiumon egy határozott, az összes problémára megoldással rendelkező vezető jelent meg.

A tettek embere Zuckerberg szinte első mondatával elismerte, hogy a tőzsdei nyitás valóban mélyen elvárások alatt sikerült. Egy perc múlva azonban máris arról beszélt, milyen tanulságokkal járt az elhamarkodott lépés, és milyen újdonságokkal tervezi meggyőzni a hezitáló befektetőket.



"Hat hónapja még egyetlen mobilos hirdetésünk sem futott" - kezdte összefoglalóját a fiatal vezető, aki szerint a legtöbben még mindig azt hiszik, a számítógépek képernyőin keresztül kell megfogni a reklámok célpontjait. Ennek ellenére ma már sokkal gyorsabban növekszik a mobil eszközökről facebookolók száma, és ez az a közönség, amely a legtöbb pénzt termelheti a hirdetéseken és egyéb fizetős megoldásokon keresztül. "Sokkal több pénzt fogunk keresni mobilról, mint a számítógépekről" - összegezte Zuckerberg, aki szerint az okostelefonokon és tableteken futó Facebook alkalmazásokba teljesen máshogy integrálják majd a reklámokat és fizetett tartalmakat.

Hamarosan teljesen megújulnak az okostelefonos rendszerekre írt Facebook kliensek - ezekkel kapcsolatban egyébként a fiatal szakember szintén elismerte, hogy nem minden korábbi döntés bizonyult hasznosnak. Túl korán váltottak HTML5 alapokra, kigolyózva a Flash technológiát, ahelyett, hogy a telefonos rendszerek natív kódját használták volna - műszakilag indokolt volt ugyan a lépés, ám a felhasználók nem álltak készen egy ilyen váltásra.

Hányszor mondjam még? Természetesen itt is előkerült az évek óta rebesgetett Facebook telefon kérdése, amelyre Zuckerberg már csak szarkasztikus választ tudott adni: körülbelül annyi értelme lenne ilyesmit forgalmazni, mint például egy Pinterest márkás készüléket. A meglévő platformokon máris olyan erős a Facebook-integrációja (például a címtár összefésülésével, vagy a különböző összevont közösségi widgetekkel), hogy ennél többet vagy jobbat egy Facebook-márkás készülék vagy mobil rendszer sem nyújthatna. "Egy Facebook telefon nagyon rossz stratégia lenne számunkra" - zárta le a témát a fiatal vezérigazgató.



A Zynga mélyrepülését kommentálva Zuckerberg megerősítette, hogy a Facebookon még mindig egyre növekvő bevételt jelentenek a játékok: 235 millióan játszanak a közösségi oldalon legalább havonta egyszer, amely mind az appokon belüli hirdetések, mind pedig a mikrotranzakciók sikerét garantálja. Ráadásul még akkor is vannak erős és feltörekvő játékfejlesztők, ha a Zynga végképp bedobná a törülközőt, ilyen például a Kixeye vagy a King.com.

Zuckerberg az Instagram felvásárlását is lassan de biztosan beérő befektetésnek nevezte: 100 millióan használják a fotómanipuláló és -megosztó alkalmazást, amely iPhone-os sikere után már több hónapja elérhető Android alatt is. Havonta tízmillióval többen kezdik el használni az appot, amelyben a vezető szerint mind a felhaszálók számát, mind pedig a bevételt tekintve még sokkal több lehetőség rejtőzik.



Fék, rakéták, irány felfelé A befektetőket meggyőzte Zuckerberg határozottsága és a közeljövő terveinek egyértelmű felvázolása. A Wall Streeten már az interjút követő órákban növekedésnek indult a Facebook-papírok a tőzsdére lépés óta szinte folyamatosan hanyatló árfolyama. Egy Facebook-részvény a kereskedés során 4,6 százalékos növekedést is produkált, végül a még mindig erősnek számító 3,3 százalékos emelkedéssel zárt. Az elemzők szerint persze a folyamatos gyógyuláshoz az ígéreteken túl teljesíteni is kell, ám a tény, hogy egy interjú képes volt megállítani a zuhanást, jó és biztos alapot jelenthet a hibák kijavítására és az újraépítésre.

Hogyan ne csináljunk céges Facebook oldalt?
A nyomtatott szalonna jobb üzlet, mint a Facebook
Lefeleződött a Facebook értéke

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.