A vállalat vezetői már 2011-ben is annyira tartottak a Samsungtól, hogy távol maradtak a Google rendszerére épülő ökoszisztémától, amire utóbb valóban rátelepedett a dél-koreai óriás.
A Guardian brit kiadása egy európai újságírók számára rendezett kerekasztal-beszélgetésről számolt be, amelyen
Stephen Elop, a Nokia vezérigazgatója egyebek mellett a vállalat két évvel ezelőtti elhatározására, vagyis a Microsoft mobil operációs rendszerével való összebútorozásra is kitért. A lap a Google egyik vezetőjének elhíresült Twitter-bejegyzését is idézi ("két pulykából nem lesz sas"), hozzátéve, hogy a Nokia választását természetesen az eredmények minősítik majd. Ettől függetlenül érdekes lehet megtudni, hogy 2011-ben mire alapozta stratégiáját a finn mobilgyártó.
"Nagyon elégedett vagyok a döntéssel" – idézi a Guardian írása a Nokia vezetőjét. "Néhány évvel ezelőtt az nyugtalanított minket, hogy egy bizonyos hardvergyártó jó eséllyel beállíthat majd és átveheti az uralmat az Android fölött. Gyanakodtunk rá, hogy ki lehet ez, figyelembe véve az illető erőforrásait és vertikális integrációját, sőt azzal is tisztában voltunk, hogy mi eléggé későn határoztuk volna el magunkat. Már akkor is sokan nyüzsögtek ezen a piacon. Hogyha megvizsgáljuk a mai androidos ökoszisztémát, rengeteg gyártó készít kiváló eszközöket, de van köztük egy, aki tényleg domináns szereplővé vált."
Elop a beszélgetés során kitért az operátorok szerepére is, akik – különösen az Egyesült Államokban – megkerülhetetlenek, ami a készülékek a fogyasztókhoz való eljuttatását illeti. A tárgyalások során a Nokia mindig azt hansúlyozza, hogy az Apple és a Samsung-Android párosítás mellett egy harmadik lehetőséget kínál, amit Elop szerint a szolgáltatók is egyre fontosabbnak tartanak.
Küzdelem a harmadik helyért ■ A vállalat vezetője elismerte, hogy a kihívó szerepében nehéz feladat előtt állnak, elsősorban a hitelesség újbóli felépítése miatt, azonban a Windows Phone-t máig jó választásnak tartja, figyelembe véve a többi androidos gyártó jelenlegi helyzetét. A tajvani HTC tiszta nyeresége például éves összehasonlításban 98 százalékkal csökkent 2013 első negyedévére, részesedése pedig 2010 óta a felére eset vissza a az okostelefonok területén, sőt tavaly
már az első öt gyártó közül is kiesett az IDC adatai alapján.
Hogy a Nokiának mennyire sikerült megkapaszkodnia az okostelefon-piac dobogójának legalsó fokán, az a társaság csütörtökre várt negyedéves jelentéséből derül ki. A BlackBerry a június 1-jével zárt pénzügyi időszakban a vártnál kevesebb,
körülbelül 6,8 millió telefont szállított, míg az elemzői várakozások szerint a finnek 7-8 milliós darabszámot villantanak majd. Ugyanakkor a BlackBerry 75 milliós előfizetői táborával szemben a Windows Phone-os eszközökből még mindig csak nagyjából 30 millió működik vilgszerte.