Két évre aláírt hűségnyilatkozat, kötbér, röghöz kötöttség, magas havi előfizetési díjak, és az ebből való kitörés lehetetlensége. Ezek a jellemzők minden olyan felhasználónak ismerősek lehetnek, aki legalább egyszer kényszerült már arra, hogy elkötelezze magát egy szolgáltató mellett. A relatíve alacsony készülékdíjak és az esetlegesen egyéb beígért előnyök miatt gyakran behódolunk az igényeinknek, viszont a szerződés bontásakor mi biztosan nem járunk jól – arról nem is beszélve, ha a szerződés ideje alatt valami történik a készülékkel.
John Legere, T-Mobile (USA) CEO: másként állnának hozzá
(fotó: John Moore/Getty Images)
Miközben az Európai Unió több fronton is igyekszik megtörni az évek óta berögzült és alkalmazott díjakat, szabályokat, illetve az európai jogalkotók gyakran lépnek fel az előnytelen szerződési feltételek ellen, az első, kereskedelmileg is átgondolt megoldás mégis az USA-ból, a T-Mobile-tól érkezik. A szolgáltató a napokban jelentette be a Jump! névre keresztelt előfizetői csomagját, ami év elején elindított „Un-carrier” kampányának folytatását jelenti.
A MT-t nem vizsgálja az EU
A Magyar Telekomnak nincs arról tudomása, hogy a Deutsche Telekom bármelyik leányvállalatát, beleértve a Magyar Telekomot is érintené az Európai Bizottság versenyhatóságának vizsgálata – nyilatkozta Rózsa Iván, a cég kommunikációs igazgatója az MTI-nek. A hírügynökség annak kapcsán kereste meg a távközlési szolgáltatót, hogy az EU versenyhatóságai több európai távközlési óriáscég – a német Deutsche Telekom, a francia Orange SA és a spanyol Telefonica – irodáiban tartottak razziát az amerikai Cogent Communications cég panasza alapján.
A gyanú az, hogy a három cég visszaélt piaci erőfölényével az internetszolgáltatások terén. A Deutsche Telekom annyit közölt, hogy meglepte a vizsgálat, mivel korábban is voltak hasonló gyanúsítgatások, melyek azonban alaptalannak bizonyultak, és a jelen vizsgálat is hasonló eredménnyel zárul majd.
A csomag lényege, hogy havi 10 dollár ellenében az előfizetőnek lehetősége nyílik arra, hogy 12 hónapon belül kétszer váltson új készülékre. Ennek feltételei szerint 6 hónapig fizetni kell az említett díjat, illetve a becserélendő mobilnak megfelelő kondícióban kell lennie, azaz kizáró ok, ha vízkár érte, betört a kijelzője, vagy nem lehet bekapcsolni.
Új fejezetet nyithatnak
Szakítva az eddigi szolgáltatói hagyományokkal, váltáskor pontosan olyan lehetőségek állnak a vásárló előtt, mintha új ügyfélként sétálna be az üzletbe, megilleti minden ezzel járó kedvezmény és előny, az addigi előfizetési feltételek pedig nullázódnak. Hogy a készülék állaga alkalmas legyen a váltáshoz, a csomag biztosítást is tartalmaz, ami meghibásodás, lopás, vagy a telefon elvesztése esetén vehető igénybe. Emellett beindítanak egy olyan új, négyfős családok számára kialakított csomagot is, ami havi 100 dolláros díj mellett korlátlan beszélgetést, SMS-t és 500 megabájt adatforgalmat nyújt. A lényeg azonban itt az, hogy mindehhez nem kell szerződést kötni, sőt a szokásos bankkártya-ellenőrzést sem végzik el.
Miközben az „Un-carrier” szlogen alatt a Jump! továbbra is a szolgáltatóhoz való kötésről szól, az mindenképpen figyelemreméltó, hogy egy operátor végre igyekszik figyelembe venni azt, amit az ügyfél utál a szolgáltatókban. A bejelentés során az tengeren túli T-Mobile CEO-ja, John Legere, ritkán látott őszinteséggel és szabadszájúsággal vezette fel az egész kampányt, amely során azt is kijelentette, hogy „meg fogják változtatni ezt a buta, elrontott, arrogáns iparágat”. Kemény szavak, érdekes kezdeményezés, csak remélni tudjuk, hogy mindennek legalább a szele eléri az európai szolgáltatókat is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak