Nyáron lép életbe az az amerikai törvény, amely a gyermekeket célzó mobil alkalmazások adatgyűjtési gyakorlatát szigorítja. Ez a fejlesztők egy részének igen sok problémát jelent.
Július elsejétől változik a gyermekek online adatvédelmével kapcsolatos szabályozás az Egyesült Államokban. A röviden csak Coppának hívott törvényi rendelkezést még 1998-ban fogadták el, amelynek a technológiai fejlődést figyelembe vevő módosításáról a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, FTC) még tavaly decemberben döntött. A nyáron életbe lépő új szabályozás leginkább a mobil alkalmazások fejlesztőinek fog gondot okozni, hiszen a 14 éves vagy fiatalabb felhasználók adataihoz - beleértve például azok viselkedési szokásait, tartózkodási helyét stb. - csakis a szülők előzetes engedélyével férhetnek hozzá.
Nem csupán játék és mese...
Férfias játékok ■ Az új szabályozás egyik legnagyobb problémája, már legalábbis a játékfejlesztők szempontjából nézve az, hogy meglehetősen bő tere van a szabályozónak akkor, amikor egy alkalmazásról el kell dönteni, hogy gyerekeknek szánt megoldásról van-e szó. Így például a játékok között toronymagasan kiemelkedő Angry Birds esetében akkor is nehéz lesz kibújni a törvény szigorú feltételei alól, ha a gyártó Rovio váltig állítja, hogy a mérges madarakat elsőprő többségben komoly felnőtt emberek reptetik.
A júliustól életbe lépő jogi környezet magas falakat emel a kiskorú mobilozók köré. A szoftverekben nem lehet semmiféle személyes adatot elkérni, rögzíteni a gyerekekről, amennyiben ahhoz azok szülei nem adták beleegyezésüket. A Coppa átírt szövegezése kitér arra is, hogy milyen típusú információk tartoznak ebbe a védett körbe. Ez alapján nem csupán az email, az otthoni cím vagy a telefonszám tartozik ide, hanem a felhasználási helyhez köthető földrajzi adatok vagy éppen a készülékkel készített képek is. Sőt ilyen kategóriába esik az alkalmazás használatának gyakoriságáról, pontos idejéről, időtartamáról és egyéb részletekről gyűjtött adatbázis is, különösen akkor, ha azt célzott hirdetések célba juttatásához használják fel.
Nincs ingyen játék ■ Márpedig ez utóbbi kritikus terület az ingyenes alkalmazások készítőinek, hiszen ez az egyik olyan forrás, amelyből
pénzt láthatnak. A felhasználókról gyűjtött adatokat általában nem maguk a fejlesztők elemzik, hanem erre szakosodott cégeket bíznak meg ezzel, és ezeket az információkat felhasználva lehetséges jobban célzott hirdetéseket elhelyezni az appokban. Egy ilyen vállalkozás, a Flurry például világossá is tette, hogy gyermekeknek szóló alkalmazások fejlesztőivel nem köt megállapodást, és jelenleg nem is tervezi, hogy a törvényi rendelkezéseknek megfelelő, a felnőtt alkalmazások adatelemzési gyakorlatához képest lényegesen "lebutított" konstrukciót dolgozna ki.
Az FTC részéről mindenesetre azzal próbálták hűteni a kedélyeket, hogy hamarosan részletes információkkal látják el a fejlesztőket, ami segíteni fog abban, hogy világosabb legyen, milyen dolgokra kell odafigyelni a megváltozott Coppa hatályba lépésekor. A hatóságnál ugyanakkor biztosak benne, hogy az iparág hamarosan előáll egy olyan technológiai megoldással, ami könnyen kezelhetővé teszi a szűlői engedélyek begyűjtését.