Alig egy hete a Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai show-n, a CES-en jelentette be a Netflix, hogy tartva magát őszi ígéretéhez, 2016. a cég életében valóban a globalizáció éve lesz. Ennek megfelelően ez év elejétől az amerikai streaming szolgáltató korábbi nagyjából 60 országot érintő jelenléte egy csapásra további 130-cal - köztük Magyarországgal - bővült. Kína a helyi szabályok miatt, Szíria, Észak-Korea és a Krím-félsziget pedig az USA szövetségi korlátozásai miatt nem kerülhet fel egyelőre a Netflix világtérképére.
Az egyik legnagyobb lépés a DVD megjelenése óta
Azzal már a bejelentéskor foglalkoztunk, milyen hatással lehet a leginkább az online videotékához hasonlítható szolgáltatás megjelenése a magyar piacra. A napokban pedig az első nemzetközi elemzések is megjelentek arról, hogy milyen gyorsan és milyen irányban változhat a terjeszkedés nyomán a televíziózás gyakorlata.
A brit Ovum piackutatói elemzői szerint a globális Netflix majd leginkább a következő generációk filmnézési szokásaira lesz jelentősebb hatással, de már most megadja a lökést az új típusú tartalomfogyasztásnak. A szakértők a NetflixEverywhere szolgáltatást az otthoni szórakoztatás egyik legmeghatározóbb mérföldköveként értékelik a DVD megjelenése óta. Gyorsan hozzáteszik azt is, hogy mindez még jó ideig nem vet véget a hagyományos televíziózásnak, mivel az elterjedt nézetekkel ellentétben a fogyasztók csak nagyon lassan változtatnak a szokásaikon.
Még ha a Netflix képes is lesz mind a 130 új piacot sikerrel bevenni, a szakértők akkor is biztonsággal állítják, hogy évekbe telik majd a cégnek, hogy elérje azt az előfizetői számot, amit jelenleg birtokol Nyugat-Európában és Latin Amerikában. Még az USA-ban, amelyen pedig a szolgáltató tényleg otthon van, sem úgy haladnak a dolgok, ahogy szerették volna, az ottani fizetős tévés ügyfelek egy jelentős részét kielégíti, hogy addigi operátoránál előfizet annak videotékás szolgáltatására is.
Az évtized végére megduplázódhat az előfizetői kör
Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a Netflix egyáltalán nem egy új üzlet, hanem lassan már húszéves történetét írhatja. Elemzők szerint további két évtized, vagy még annál is több kell ahhoz, hogy terjeszkedése nyomán a világ a hagyományos tévézésről végleg áttérjen a szabadon választható filmes tartalomszolgáltatásra.
És, hogy várhatóan milyen ütemben bővülhet az előfizetői kör? Az Ovum előrejelzése szerint az idén 10 millió ügyfelet gyűjthet a Netflix az új, további 10 milliót pedig a régi piacain. Ennek alapján 2016 végén valahol 85 és 95 millió között lehet a globális ügyfélszám a tavalyi 75 millió után.
A Netflix-előfizetők változása az USA-ban (piros) és a nemzetközi piacon (kék) - millió fő
A brit kutatók úgy vélik, hogy az új területeken az idei még a nekirugaszkodás éve lesz, igazi repülőrajtot inkább 2017-ben, vagy 2018-ban vehet ezekben az országokban a szolgáltatás. Nálunk például várhatóan az egyelőre hiányzó nyelvi lokalizáció és a magyar filmkínálat megjelenése adhatja meg a kellő lökést. Két éven belül várható a fordulat az amerikai és a nemzetközi előfizetők arányában is. Az évtized végére pedig az előrejelzések szerint a teljes előfizetői létszám több mint megduplázódik, megközelítheti majd a 200 millió főt.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak