Miközben a szállítók rendre az IT egyszerűsödését ígérik új megoldásaikkal, a CIO feladatai egyre bonyolultabbak.

Sokan elhitték, hogy a felhő megoldja a helyi rendszerek üzemeltetésének gondjait – és aztán keservesen csalódniuk kellett. Ha lehet, a helyzet még bonyolultabbá vált. Már éppen beleszoktak abba a helyzetbe, hogy miközben a vállalati informatika egyes elemei beköltöztek a felhőbe, és az on-premise rendszereket most már azokkal is össze kell hangolni, sőt végre elfogadható szinten sikerült kezelniük a biztonsági problémákat is, nyakukba zuhant a digitális transzformáció.
 

A téma a Bitport CIO Hungary konferenciáján is terítékre kerül.
Ha ön is informatikai vezető, de nem kapott meghívót a rendezvényre, kérjük, jelezze részvételi szándékát a ciohungary (at) bitport.hu címen!


Addig elsősorban az az IT egyszerűsítésére (mármint az üzleti oldal szempontjából) és korszerűsítésére, valamint a biztonság szintjének javítására kellett figyelniük. A "digitális átalakulás" fogalmának megjelenésével a CIO-k feladatává vált az ügyfélszerzés- és megtartás támogatása, a termékinnováció – természetesen az ügyféligények maximális figyelembe vételével. (A CIO-szerepek ilyen irányú változásáról beszélt lapunknak Thomas Saueressig, az SAP globális CIO-ja is.)

Egy fenékkel két lovat?

Az amerikai CIO Magazine legfrissebb CIO-kutatása szerint ez a kettősség, hogy be kell tölteni a hagyományos IT-vezetői szerepet és az üzleti innovátor szerepet, igencsak komoly kihívás elé állítja a CIO-kat. Kicsit olyan ez – fogalmaznak a kutatás készítői –, mintha két külön pozícióban dolgoznának párhuzamosan. Nem véletlen, hogy a válaszadók elsöprő többsége (87 százalék) azt nyilatkozta, hogy a CIO szerep nehezebb terheket ró rá, mint korábban bármikor. Ennek az esetek többségében épp a fenti kettősség az oka: a válaszadók 72 százaléka ugyanis azt állította, hogy komoly kihívásként éli meg az egyensúly megtalálását a hatékony működés és az üzleti innováció biztosítása között.

 
CIO-feladatok 2010-2017 - State of the CIO 2017
Create line charts

Ennek ellenére 62 százalékukat jobban kielégíti a munkája, mint a korábbi évek egyszerűbb, de unalmasabb kihívásai. És a helyzet fokozódik: már 2016 is főleg a digitális transzformációról szólt, de 2017-ben még inkább ez lesz a helyzet.

Érdekes végigkövetni, hogy néhány év távlatában hogyan változott a CIO-k tevékenységének súlypontja. Bár a funkcionális (a napi működéssel összefüggő) feladatokban 2014 után volt egy kis felívelés, tavaly az ilyen jellegű tevékenységek súlya visszaesett a három évvel ezelőtti szintre, míg a stratégia teendők megnőttek. Abban azonban nincs komolyabb változás, hogy az elmúlt hét év során a legfontosabbak és leghangsúlyosabbak a CIO transzformációs feladatai voltak.

Az azonban egyre nagyobb kihívás, hogy megfelelő IT-tehetségeket találjanak ezekhez a feladatokhoz. A legproblémásabb területek, melyekhez nehéz megfelelő szakembert találni, és ahol legégetőbb a kompetenciahiány, az adattudomány és az analitika, a biztonságmenedzsment és kockázatkezelés, valamint a vállalati szoftverek.

Egyre több pénz megy az üzleti oldal kezdeményezéseire

Az IT-költések egyik fő csapásiránya a biztonság, de a IT-költségvetés egyre nagyobb hányada megy el az üzlet által kezdeményezett projektekre. Ez utóbbiak közül a legfontosabbak az ügyfélélmény és az üzleti folyamatok javítása (mindkét területet a válaszadók 40 százaléka jelölte meg), valamint az üzleti potenciál növelése (33 százalék).

Az üzlet és az IT oldal együttműködése egyre szorosabb. Az üzleti terület nagyban támaszkodik az IT-vezetőkre az üzleti igények azonosításában, valamint a kockázatok felmérésében. Az üzletet képviselő válaszadók 41 százaléka tekinti a CIO-kat stratégiai tanácsadónak, sőt 22 százalékuk kifejezetten üzleti tanácsadóként vonja be őket a munkájába.

Az összkép azonban kevésbé rózsaszín: az üzleti oldal számára nem teljesen világos az IT szerepe az új üzleti lehetőségek kialakításában. Az üzleti oldalról érkező válaszadóknak csupán 27 százaléka mondta azt, hogy azokhoz az IT-től kap javaslatokat technológiai megoldásokra, és még kevesebben (24 százalék) állították, hogy az IT közreműködik új business case-ek kialakításában. Ezt például a CIO-k egészen másként látják: 64 százalékuk szerint ad az IT technológiai megoldásokat az új üzleti lehetőségekhez, és 59 százalékuk szerint aktívan részt vesz az új business case-ek kialakításában is.

 
IT és üzlet együttműködése - State of the CIO 2017
Create bar charts

A felmérés szerint egyértelműen javult a CIO-k tevékenységének "láthatósága", azaz nőtt a súlya a vállalatokon belül. 46 százalékuk közvetlenül a vezérigazgatónak jelent, 2004 óta most a legmagasabb az aránya az ilyen kulcsszerepbe került IT-vezetőknek. 16 százalékuk az operatív vezetőnek (COO), 15 százalékuk pedig a vállalati CIO-nak (jellemzően csoportszintű működés esetén) van közvetlenül, alárendelve. Ez utóbbi esetben viszont a csoport szintű CIO jellemzően a vezérigazgatónak van alárendelve.

A fizetéssel kapcsolatos várakozások csökkentek

A felmérés ezzel összefüggésben vizsgálta a javadalmazást is. Bár a CIO-k teljes kompenzációjában (fizetés, egyéb juttatások együttesen) nagyon nagy szórás van, azt lehet mondani, továbbra is jól fizető szakma az informatikai vezetőé. Az elérhető jövedelem azonban függ az iparágtól és – értelemszerűen a cégmérettől –, de attól is, hogy az adott IT-vezetőnek mi a hangsúlyos feladata.

Az azonban mindenképpen érdekes, hogy a nagyvállalati CIO-k (bevallott) éves jövedelme átlagosan 400 ezer dollár (mintegy 117 millió forint) volt a különböző juttatásokkal, prémiumokkal és esetleges részvényopciókkal együtt, addig a folyó évre csak alig több mint 306 ezer dollárt jósoltak maguknak – bár elképzelhető, hogy ebben azok a juttatások, melyek az év zárásakor esedékesek, és teljesítményfüggőek, nem szerepelnek.

A kis- és középvállalati szektorban, ahol a fizetésen felüli juttatások sokkal kisebb részét adják az éves jövedelemnek, egyértelműen emelkedtek a fizetések: tavaly 190 ezres átlag jött ki, idén viszont a 214 ezer dollárt is meghaladta.

Az iparágak közötti eltérés ugyanolyan, mint a világ legtöbb piacgazdaságában: a legtöbbet a pénzügyi szolgáltató cégek fizetnek a CIO-juknak (közel 341 ezer dollár), míg a legrosszabbul a kormányzati és a nonprofit szféra fizet. Ez utóbbi átlaga 170 560 dollár, ami azért még mindig az évi 50 millió forintos bruttó jövedelemhez közelít. (Ezzel valószínűleg a magyar közszférában dolgozó informatikai vezetők többsége kiegyezne.)

Legjobban a stratégiai szerepkört betöltő CIO-k keresnek, közel 320 ezer dollárt, míg a funkcionális feladatokat ellátók csupán 206 ezret.

Közösség & HR

Elektromos kamion a Teslától

Ugyan az autógyártással is akadnak bőven gondok, ez nem akadályozta meg Elon Muskot abban, hogy lerántsa a leplet a szénhidrogéneket hírből sem ismerő haszongépjárművéről.
 
Hirdetés
A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.