Sokan elhitték, hogy a felhő megoldja a helyi rendszerek üzemeltetésének gondjait – és aztán keservesen csalódniuk kellett. Ha lehet, a helyzet még bonyolultabbá vált. Már éppen beleszoktak abba a helyzetbe, hogy miközben a vállalati informatika egyes elemei beköltöztek a felhőbe, és az on-premise rendszereket most már azokkal is össze kell hangolni, sőt végre elfogadható szinten sikerült kezelniük a biztonsági problémákat is, nyakukba zuhant a digitális transzformáció.
Addig elsősorban az az IT egyszerűsítésére (mármint az üzleti oldal szempontjából) és korszerűsítésére, valamint a biztonság szintjének javítására kellett figyelniük. A "digitális átalakulás" fogalmának megjelenésével a CIO-k feladatává vált az ügyfélszerzés- és megtartás támogatása, a termékinnováció – természetesen az ügyféligények maximális figyelembe vételével. (A CIO-szerepek ilyen irányú változásáról beszélt lapunknak Thomas Saueressig, az SAP globális CIO-ja is.)
Egy fenékkel két lovat?
Az amerikai CIO Magazine legfrissebb CIO-kutatása szerint ez a kettősség, hogy be kell tölteni a hagyományos IT-vezetői szerepet és az üzleti innovátor szerepet, igencsak komoly kihívás elé állítja a CIO-kat. Kicsit olyan ez – fogalmaznak a kutatás készítői –, mintha két külön pozícióban dolgoznának párhuzamosan. Nem véletlen, hogy a válaszadók elsöprő többsége (87 százalék) azt nyilatkozta, hogy a CIO szerep nehezebb terheket ró rá, mint korábban bármikor. Ennek az esetek többségében épp a fenti kettősség az oka: a válaszadók 72 százaléka ugyanis azt állította, hogy komoly kihívásként éli meg az egyensúly megtalálását a hatékony működés és az üzleti innováció biztosítása között.
Ennek ellenére 62 százalékukat jobban kielégíti a munkája, mint a korábbi évek egyszerűbb, de unalmasabb kihívásai. És a helyzet fokozódik: már 2016 is főleg a digitális transzformációról szólt, de 2017-ben még inkább ez lesz a helyzet.
Érdekes végigkövetni, hogy néhány év távlatában hogyan változott a CIO-k tevékenységének súlypontja. Bár a funkcionális (a napi működéssel összefüggő) feladatokban 2014 után volt egy kis felívelés, tavaly az ilyen jellegű tevékenységek súlya visszaesett a három évvel ezelőtti szintre, míg a stratégia teendők megnőttek. Abban azonban nincs komolyabb változás, hogy az elmúlt hét év során a legfontosabbak és leghangsúlyosabbak a CIO transzformációs feladatai voltak.
Az azonban egyre nagyobb kihívás, hogy megfelelő IT-tehetségeket találjanak ezekhez a feladatokhoz. A legproblémásabb területek, melyekhez nehéz megfelelő szakembert találni, és ahol legégetőbb a kompetenciahiány, az adattudomány és az analitika, a biztonságmenedzsment és kockázatkezelés, valamint a vállalati szoftverek.
Egyre több pénz megy az üzleti oldal kezdeményezéseire
Az IT-költések egyik fő csapásiránya a biztonság, de a IT-költségvetés egyre nagyobb hányada megy el az üzlet által kezdeményezett projektekre. Ez utóbbiak közül a legfontosabbak az ügyfélélmény és az üzleti folyamatok javítása (mindkét területet a válaszadók 40 százaléka jelölte meg), valamint az üzleti potenciál növelése (33 százalék).
Az üzlet és az IT oldal együttműködése egyre szorosabb. Az üzleti terület nagyban támaszkodik az IT-vezetőkre az üzleti igények azonosításában, valamint a kockázatok felmérésében. Az üzletet képviselő válaszadók 41 százaléka tekinti a CIO-kat stratégiai tanácsadónak, sőt 22 százalékuk kifejezetten üzleti tanácsadóként vonja be őket a munkájába.
Az összkép azonban kevésbé rózsaszín: az üzleti oldal számára nem teljesen világos az IT szerepe az új üzleti lehetőségek kialakításában. Az üzleti oldalról érkező válaszadóknak csupán 27 százaléka mondta azt, hogy azokhoz az IT-től kap javaslatokat technológiai megoldásokra, és még kevesebben (24 százalék) állították, hogy az IT közreműködik új business case-ek kialakításában. Ezt például a CIO-k egészen másként látják: 64 százalékuk szerint ad az IT technológiai megoldásokat az új üzleti lehetőségekhez, és 59 százalékuk szerint aktívan részt vesz az új business case-ek kialakításában is.
A felmérés szerint egyértelműen javult a CIO-k tevékenységének "láthatósága", azaz nőtt a súlya a vállalatokon belül. 46 százalékuk közvetlenül a vezérigazgatónak jelent, 2004 óta most a legmagasabb az aránya az ilyen kulcsszerepbe került IT-vezetőknek. 16 százalékuk az operatív vezetőnek (COO), 15 százalékuk pedig a vállalati CIO-nak (jellemzően csoportszintű működés esetén) van közvetlenül, alárendelve. Ez utóbbi esetben viszont a csoport szintű CIO jellemzően a vezérigazgatónak van alárendelve.
A fizetéssel kapcsolatos várakozások csökkentek
A felmérés ezzel összefüggésben vizsgálta a javadalmazást is. Bár a CIO-k teljes kompenzációjában (fizetés, egyéb juttatások együttesen) nagyon nagy szórás van, azt lehet mondani, továbbra is jól fizető szakma az informatikai vezetőé. Az elérhető jövedelem azonban függ az iparágtól és – értelemszerűen a cégmérettől –, de attól is, hogy az adott IT-vezetőnek mi a hangsúlyos feladata.
Az azonban mindenképpen érdekes, hogy a nagyvállalati CIO-k (bevallott) éves jövedelme átlagosan 400 ezer dollár (mintegy 117 millió forint) volt a különböző juttatásokkal, prémiumokkal és esetleges részvényopciókkal együtt, addig a folyó évre csak alig több mint 306 ezer dollárt jósoltak maguknak – bár elképzelhető, hogy ebben azok a juttatások, melyek az év zárásakor esedékesek, és teljesítményfüggőek, nem szerepelnek.
A kis- és középvállalati szektorban, ahol a fizetésen felüli juttatások sokkal kisebb részét adják az éves jövedelemnek, egyértelműen emelkedtek a fizetések: tavaly 190 ezres átlag jött ki, idén viszont a 214 ezer dollárt is meghaladta.
Az iparágak közötti eltérés ugyanolyan, mint a világ legtöbb piacgazdaságában: a legtöbbet a pénzügyi szolgáltató cégek fizetnek a CIO-juknak (közel 341 ezer dollár), míg a legrosszabbul a kormányzati és a nonprofit szféra fizet. Ez utóbbi átlaga 170 560 dollár, ami azért még mindig az évi 50 millió forintos bruttó jövedelemhez közelít. (Ezzel valószínűleg a magyar közszférában dolgozó informatikai vezetők többsége kiegyezne.)
Legjobban a stratégiai szerepkört betöltő CIO-k keresnek, közel 320 ezer dollárt, míg a funkcionális feladatokat ellátók csupán 206 ezret.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak