Elsősorban engedni kell és nem szabályozni a távközlési piacon végbemenő konszolidációt, és segíteni – vagy legalább nem korlátozni – az infrastrukturális beruházásokat. Ezt mutatja Amerika példája, legalábbis Keith Mallinson szakértőnek.
Az európai versenyhatóságoknak és politikai szakértőiknek minél kevesebbet kellene azzal foglalkozniuk, hogy egy adott piacon maximalizálják – vagy éppenséggel a meglévő szinten rögzítsék – a hálózattal is rendelkező szolgáltatók számát. Ehelyett inkább abban kellene segíteniük, hogy a piac dönthessen. Legalábbis nem volna szabad korlátozniuk a beruházásokat az infrastruktúrába és a szolgáltatásokba – véli Keith Mallinson neves távközlési szakértő.

A ma már a saját tanácsadó cégét igazgató szakértő hosszú éveket töltött a távközlési iparban. Az amerikai Yankee Group elemző cég európai részlegeinél követhette a kontinensen zajló folyamatokat.
 
Amerika azt példázza: a piac jól dönt "Amerika példája azt mutatja, hogy ha szabad teret engedünk az iparági konszolidációnak, az javítja a hatékonyságot, a jövedelmezőséget, és ösztönzőleg hat a további beruházásokra, legyen szó akár nagy, akár kis szolgáltatóról" – írja a szakértő a Fierce Wireless Europe-on cikkében.



A Verizon itt pozitív példa: összefogása az AT&T-vel fényt hozott

Véleménye alátámasztására az Egyesült Államok oerátorait hozza fel. Mallinson szerint ugyanis az ottani operátorok a piac szabályozó mechanizmusainak köszönhetően jóval előrébb járnak a 4G/LTE szolgáltatások bevezetésében, mint európai társaik. A tengerentúlon a keresletet az alacsony tarifák generálják. Ezzel szemben az európai hálózati beruházások késésben vannak, és a hanghívások, sms-ek, illetve az adatforgalmi díjak relatíve magasak.

Ismét vannak szószólói a természetes monopóliumok visszatérésének – írja a szakértő –, mert milyen logikus dolog is volt, hogy annak idején a közműszolgáltatások, köztük a víz, az áram és a vezetékes telefon, egy egységes hálózatra épült. Aztán jött a dereguláció a vezetékes piacon, majd a frekvencia licencek korszaka, amely sok új versenytársat hozott az egykori monopóliumoknak. Ugyanakkor a konszolidáció is természetes, és pozitív következménye a versenynek, amit üdvözölni kell, mert javítja a hatékonyságot és a beruházások pénzügyi megtérülését.



Nem jó az EU spektrumpolitikája, véli Mallinson (a képen Neelie Kroes, az EB digitális politikáért felelős biztosa)

Rossz az EU spektrumpolitikája? Mallinson a bajok forrását az európai spektrum- és versenyképességi politikában látja. Szerinte ugyanis az ugyanúgy akadályozza a hálózatfejlesztéseket, mint a versenylképes díjak kialakulását. Nem hatóságilag kell szabályozni azt, hogy egy-egy piacon hány szolgáltató éljen meg. Mallinson szerint igenis jól tette a brit távközlési hatóság, hogy nem állt útjába az ottani T-Mobile és az Orange fúzionjának, és ezzel ötről négyre csökkent a szigetországi szolgáltatók száma. Szerinte ugyanígy üdvözlendő, hogy a Telefónica Németországban megvásárolhatja a KPN-től az E-Plus-t, amivel az ottani operátori piac a jelenlegi négyről háromra csökken.

Számtalan bizonyíték van arra, hogy az irányított verseny, amely megszabja az országon belüli szolgáltatók számát, illetve szabályozza a szolgáltatások árát, nem a legjobb eredményeket hozta az európai fogyasztóknak, legfeljebb az operátorok részvényeseinek kedvezett.

Az amerikai mobilpiac virágzik, az előfizetők elegendő szolgáltatási  és operátori kínálatból választhatnak – véli Mallinson. És ez épp a magas piaci koncentrációnak köszönhető. Az amerikai távközlési hatóság (Federal Communications Commission – FCC) szerint az USA-ban, ahol a lakosság 80,4 százaléka legalább öt, sőt néha több mobilszolgáltatóból is választhat, a piacvezető AT&T és a Verizon Wireless együttes részesedése eléri a 62 százalékot, ebből az előbbié 33, utóbbié 29 százalék. A két cég összesített bevétele az ottani teljes operátori piacon még ennél is nagyobb hányadát, 67 százalékát  jelent.

Összehasonlításul: az Egyesült Királyságban a T-Mobile-Orange fúzióból született piacvezető EE részesedése 35 százalék, az őt követő O2-é pedig 29 százalék. A 2010-es fúziót megelőzően a korábbi piacvezetők (az O2 27, a Vodafone pedig 24, százalékkal) együttes részesedése alig haladta meg az 50 százalékot. A Telefónicához tartozó O2 (17%) és az E-Plus (21 %) németországi összeolvadásával új piacvezető születik, és a mostani éllovas Deutsche Telekom a maga 33 százalékával vagy a Vodafone a 29 százalékos részesedésével örülhet, hogy dobogós helyezése van.

Nem kényelmesednek el a cégek! Egyetlen jogos aggodalom lehet – véli Mallinson –, az tudniillik, hogy a konszolidáció folytán csökkenő verseny áremelkedést indukál, és a cégek a növekvő profitot inkább a részvényesek között osztanák szét, nem pedig újra az üzletbe fektetik. Csakhogy az eddigi példák pontsan az ellenkezőjét igazolják. A szakértő itt is a Verizon és az AT&T fúziójával példálózik. Manapság egyik cégnek sincs oka a panaszra: az EBITDA ráta erősen 40 százalék feletti, szemben jó néhány európai szolgáltatóval, amely kénytelen beérni 30 százalék alatti EBITDA-val. Az amerikai cégek nem ráültek a dollármillióikra, hanem hálózatfejlesztésekre, frekvenciák vásárlására költik a pénzüket.

Mallinson szerint ebből is látszik, hogy hatalmas üzleti lehetőségek rejlenek még a mobil piacban, főleg a mobilinternet terén. Ha lesz elegendő addicionális rádiófrekvencia, a mobil adatforgalom egy évtizeden belül megezerszereződhet. A keresletet a fokozatosan csökkenő tarifák generálják majd.

Az EU által preferált hálózatmegosztást – mint egy átmeneti megoldást a konszolidáció és a saját hálózat üzemeltetése között – az amerikai szolgáltatók élből elutasították – hívta fel a figyelmet Mallinso. Nem véletlen – írja –, hogy a nagy amerikai szolgáltatók továbbra is erőteljesen fejlesztik a saját hálózatukat. Ezt tartják ugyanis az egyik legfontosabb megkülönböztető minőségi tényezőnek. Ebben van az igazi verseny.

Felvásárlási lázban az európai telkópiac
A távközlési szolgáltatók pán-európai hálózatot akarnak?

Európa is konszolidálódik Amúgy meglehet, Mallinson nyitott kapukat dönget, ugyanis láthatólag Európa is gyorsít a konszolidáció terén. Mint azt lapunk is megírta, az idei első félévben 60 milliárd euró értékű fúziót és felvásárlás indult az európai távközlési piacon, ami közel a duplája az egy évvel korábbinak.

A befektetési bankárok hasonló tendenciát várnak a második félévre is, különösen a mobilszolgáltatók miatt, amelyek a nehéz gazdasági környezetből manapság maguk is ebben látják az egyik kicezető utat.
A Vodafone közelmúltbeli 7,7 milliárd eurós ajánlata a Kabel Deutschlandért jól példázza, hogyan próbálják a mobilszolgáltatók magukat újra feltalálni, hogyan próbálják felfrissíteni mobilos ajánlataikat más szolgáltatásokkal kombinálva (vezetékes szélessáv, vezetékes telefonl, tévé stb.).

Máshol a nemzetközi mobilcégek a helyi operátorokat vásárolják fel. Így tesz a Hutchison Whampoa, amely rivális operátorokat vett meg Ausztriában és Írországban, hogy megerősítse ottani leánycégének a piaci pozícióit.  A másik oldalról nézve az eladósodott szolgáltatók ezen a módon szeretnének némi mobilizálható tőkéhez jutni.

A Telefónica adósságcsökkentési céllal adta el az O2 Ireland-et a Hutchisonnak 850 millió euróért, az Orange pedig 1,3 milliárd euróért vált meg az Orange Spain-től.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.