Az ünnepi szezonban rengeteg fogyott az okostelefonok és a tabletek közé pozicionált phabletekből, amelyek az Apple érkezésével tényleg önálló termékkategóriává váltak.

December elején mi is idéztük az IDC harmadik negyedéves kutatását, amely megállapította, hogy a PC-eladásokat már nem a táblagépek veszélyeztetik a leginkább: az amúgy is telítődő tabletpiacon újabban a kisebb kijelzővel szerelt, olcsó gépek fogynak a legjobban, amelyek nem versenyeznek közvetlenül az asztali vagy laptop PC-kkel. Az összességében zsugorodó konzumer piacon inkább az okostelefonok és a phabletek marnak bele a számítógépek eladásaiba – az előbbiek nem okoznak meglepetést, az utóbbiak azonban csak mostanában válnak önállóan definiált termékkategóriává.

Néhány centi is sokat számít

A phone és tablet szavakból gyúrt phablet elnevezés az 5,3 hüvelyknél nagyobb, de 7 hüvelyknél kisebb képernyőátlóval rendelkező mobil eszközöket (praktikusan okostelefonokat) takarja. A phabletek méretükből adódóan egyszerre lehetnek képesek kiváltani a korábban megszokott eszközök számtalan funkcióját, bár ehhez gyakran kiegészítőkre is szükség van hozzájuk.

A táblagépek és az okostelefonok tulajdonságait ötvöző készülékek elsőként a fejlettebb ázsiai régiókban terjedtek el, a Samsung a Galaxy Note 2011-es kiadásával szállta meg az akkor még réspiacnak számító területet. Idővel azonban a kategória annyira vonzóvá vált a többi gyártó számára is, hogy azóta szinte kivétel nélkül bemutatták saját phablet-értelmezésüket.

A phabletek inváziójának a végső lökést minden bizonnyal az iPhone 6 Plus év végi megjelenése adta, ami a piackutatók szerint végérvényesen új normát teremtett.

A Flurry Analytics frissen közzétett kutatása több mint 600 ezer alkalmazáson keresztül vizsgálta az új készülék-aktivációk arányát a legforgalmasabb ünnepi bevásárlási időszakban, december 19. és 25. között. Ebből nem csak az derült ki, hogy az Apple 51 százalékos részesedésével ismét tarolt a karácsonyi szezonban, de az iPhone 6 Plus önmagában is az öt legnépszerűbb készülék között volt. Ezzel a phablet kategória is rendesen megerősödött, hiszen a képernyők méretét vizsgálva a második helyre jött fel a hagyományosnak tekinthető okostelefonok mögött.

Nem csak a hardveren múlik

Bár a 3,5-4,9 hüvelykes telefonok adták a teljes minta közel kétharmad részét, a phabletek ezúttal megelőzték mind a 7,0-8,4 hüvelykes, mind az annál nagyobb kijelzővel rendelkező táblagépeket. A négy százalékpontos éves növekedés szinte teljes egészében a tabletek kárára következett be, amelyekből a Flurry Analytics adatai alapján harmadával kevesebb fogyott a 2013-as ünnepi időszakhoz képest. Úgy tűnik tehát, hogy az egyre nagyobb és erősebb okostelefonok megjelenésével a tabletgyártók is egyre nehezebben győzik meg a vásárlókat a telivér táblagépek erősségeiről.


forrás: statista.com

Éves szinten természetesen több táblagépet adtak el a tavalyinál, és a Gartner hétfőn kiadott becslése szerint a növekedés a következő évben sem áll meg, csak a lendületéből veszít. A piackutató az idén a tabletpiac 8 százalékos bővülésre számít, szemben az előző évek két számjegyű gyarapodásával, amit a PC-piac stabilizálódása kísér. A Gartner a következő szükségszerű lépésnek azt tartja a gyártók részéről, hogy a cognizant computing (kb. tudomással bíró számítástechnika) fejlesztésein keresztül támogatják majd a kereskedőket, akik kibújhatnak a passzív értékesítő szerepéből, és egyre jobban "szinkronizálhatják magukat" az egyes felhasználókkal.

Ez a fejlődés a Gartner szerint négy lépcsőből áll, amit a stamfordi agytröszt a "sync me, see me, know me, be me" (kb. hangolódj hozzám, láss engem, ismerj meg, azonosulj velem) jelszavakkal határoz meg. Ezek a szintek elvileg a személyes és kereskedelmileg is hasznos információk egyre hatékonyabb kiaknázásáról szólnak, amelynek révén a B2C társaságok személyre szabott szolgáltatásokkal és ajánlatokkal közeledhetnek az ügyfelekhez, sőt ezeket a korábbinál sokkal gyorsabban és rugalmasabban juttathatják el hozzájuk.

Konzumer tech

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.