A Manpower felmérése szerint nem az informatikusok hiányoznak leginkább, de belőlük is sokkal több kellene.

Nem az informatikus a legkeresettebb szakember. Mind globálisan, mind az EMEA régióban (Európa, Közel-Kelet, Afrika), mind Magyarországon szakmunkást keres a legtöbb vállalkozás, a második helyre pedig a sofőrök futottak be, a mérnökök iránti kereslet csak a harmadik a sorban.

Hiányszakmák Magyarországon
(Forrás: ManpowerGroup)

Az adatokból arra is fény derül, miért okozhat ez nagyobb gondot Magyarországon, mint a világ boldogabb felén. Míg a globális és az EMEA régióra vonatkozó adatok viszonylag stabilak, bár enyhe emelkedést mutatnak, addig Magyarországon 2011 óta folyamatosan és intenzíven emelkedik azok aránya, akik a szakemberhiányt okolják ezért, hogy nem tudják az üres állásokat betölteni.

Informatikusra is lenne igény

A megkérdezettek Magyarországon komolyabbnak érzékelik az informatikushiányt, mint akár az EMEA-ban, akár globálisan. A magyar rangsorban ez ötödig legkeresettebb szakember, azonban már csak a nyolcadik, globálisan pedig a kilencedik. Érdemes azonban ezt összevetni azzal a tendenciával, amely a hiány változását mutatja.

Ebből jól látható, hogy bár a hiány globálisan és régiós szinten is folyamatosan nő, a mérték igencsak eltérő. Míg korábban a magyar átlag a globális átlag szintjén volt –, az elmúlt két évben Magyarországon látványosan megugrott. Az EMEA régióhoz képest még szembeötlőbb a probléma, már csak azért is, mert a régióban a globális viszonyokhoz képest sokkal kevesebben érzik problémának azt, hogy nem találnak megfelelő embert egy-egy pozícióra.

Nincs elég ember? Nem számít!

Az IVSZ által megfogalmazott problémák némileg egyedinek tűnnek. A magyar cégek válaszai alapján ugyanis az rajzolódik ki, hogy míg évről évre nehezebb megfelelő szakembereket találni a nyitott pozíciókra, ez egyre kisebb nehézséget okoz a cégeknek. Míg 2013-ban a vállalatok harmada nyilatkozta, hogy a szakemberhiány jelentősen befolyásolja ügyfél-kiszolgálási képességét, addig idén ez az arány csupán 18 százalék – miközben a szakemberhiányra panaszkodók aránya 35 százalékról 47 százalékra emelkedett.

Munkaerőhiány – Manpower | Create line charts

"Nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő ez a hazai jelenség, miszerint a szakemberhiányt érzékelők aránya nő; de az annak a vállalat ügyfél-kiszolgálási képességére gyakorolt hatása jelentősen csökken" – fogalmaz a tanulmány.

A ManpowerGroup magyarországi ügyvezetője, Dalányi László ezt azzal magyarázza, hogy a ne hasson negatívan a vállalat vállalatok a folyamataik átalakításával időlegesen meg tudták oldani, hogy a szakemberhiány súlyosbodásának ne hasson negatívan a teljesítményre.

Miért lehet mégis igaza az IVSZ-nek?

A Manpower felmérése csak távlati képet ad a munkaerőpiacról. Az adatokból azonban több olyan következtetés is levonható, amely visszaigazolja az IVSZ mondását, mely szerint súlyos következményei lesznek, ha a magyar oktatási rendszer nem lesz képes ellátni az IKT iparágat megfelelő számú és minőségű szakemberrel ellátni.

Az IVSZ-t igazolja vissza egyébként az Európai Unió legutóbbi felmérése is, amely az egyes szektorokban azt is nézi, hogy a hiány hogyan aránylik a szektor teljes szakember-igényéhez. Eszerint a hiány az infokommunikáció szektorban a legmagasabb: az összes állás közel 3 százaléka betöltetlen.

A vállalatvezetők amúgy nagyon is tisztában vannak a probléma súlyosságával. A válaszadók fele ugyanis azt állította, hogy a szakemberhiány miatt csökken a versenyképesség és az ügyfél-kiszolgálási képesség. 28 százalékuk említette még a dolgozói elkötelezettség csökkenését, ötödük (21%) a bérköltségek növekedését és közel ugyanennyien (18%) az innovációs képesség csökkenését is. Ez utóbbi a legélesebben az innovációt igénylő ágazatokban, többek között az IKT-ban jelentkeznek leginkább.

Keresleti piac van

Ugyanakkor a fejlettebb gazdaságok – és jövedelemszerzési lehetőségek ebből eredő különbségeinek – elszívó hatása is kikövetkeztethető az adatokból. Míg az EMEA régióban a válaszadóknak mindössze 12 százaléka mondta azt, hogy azért nem tud betölteni egy munkakört, mert a jelöltnek magasabb a jövedelemigénye, mint amennyit a cég tud biztosítani, addig a magyar válaszadók körében 28 százalék volt az arányuk.

Ráadásul valószínűleg a merítés – azaz a jelentkezők száma is – kisebb: a régióban a válaszadók 37 százaléka jelölte meg fontos okként egy állás betöltetlenségére a jelöltek hiányát, míg Magyarországon arányuk 52 százalék.

Munkaerőhiány országonként – Manpower | Create column charts
Közösség & HR

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.