A Bitport (majdnem) élő közvetítése a 2017-os SAP Forum Hungary konferenciáról, amelynek fókuszában ezúttal a digitális átalakulás áll.
Hirdetés
 

A digitális transzformáció a jelenlegi informatikai trendek kulcsszava, ami a diszrupciós hatásokkal együtt már évek óta a Bitport CIO Hungary konferenciájának is vezető témája. Nem véletlen, hogy a vállalati technlógia átalakulásának egyik legfontosabb képviselője, az SAP ennek a kérdéskörnek rendelte alá idei, kétnapos SAP Forum Hungary rendezvényét, amelynek eseményeit a Bitport olvasói most rendhagyó módon, folyamatosan frissülő beszámolónkban követhetik.

A suszternek nem lyukas a cipője

Vagy nem lyukasabb, mint bármelyik ügyfelének. A konferencia nyitó előadásban az SAP Hungary ügyvezető igazgatója, Ablonczy Balázs ezúttal csak rövid összefoglalót nyújtott a világcég folyamatosan fejlődő, ma már ezernél is több alkalmazottat foglalkoztató és közel 30 milliárd forintos éves árbevételt termelő leányvállalatának helyzetéről. Az idén inkább egy újszerű ötlettel igyekeztek bemutatni az SAP képességeit, méghozzá a saját megoldások házon belüli felhasználásával.

Az utóbbi időszak legjelentősebb SAP-innovációja az iPhone-nal egyidős HAHA portfólió, ami Ablonczy Balázs szerint mára egy komplett, digitális transzformációra hangszerelt megoldáscsomaggá fejlődött. Ez a digitális mag (digital core) egyesíti az üzleti hálózatokhoz, a kereskedelemhez és az ügyfélélményhez, a big data és IoT trendekhez vagy akár a HR-igényekhez rendelt funkcionalitást, amit a pódiumon zajló demó alapján a szoftvergyártó maga is nagyban használ.

Az üzleti intelligencia integrációja

nem mehet a jókedv rovására. Egy old school standup jellegű bemutató keretei között rögtön megismerhettük, hogyan használhatják az SAP dolgozói a cég belső rendszereit egy Fiori alapú mobil felületeten keresztül. Ez kiterjed az alkalmazottakhoz rendelt eszközök kezelésétől vagy megrendelésétől kezdve egészen a HR funkciókig, lehetőséget adva például a szabadságigények vagy tréningek jelölésére, a beosztottak szabadságigényének és tréningeinek áttekintésére, de akár a teljesítmény-statisztikák vizsgálatára is.
 


Az értékesítés-támogatásban az SAP alkalmazottainak is rendelkezésére áll az az omnichannel háttér, amely minden csatornán, személyre szabott módon szolgáltat nekik egységes ügyfélképet, gyakorlatilag bármilyen forrásból becsatornázható információra építve. Az üzleti intelligencia viszont már nem csak ráépül, hanem beépült a vállalat rendszereibe: a digitális gazdálkodási alfolyamataiban például nem csak adatlistákhoz férhetnek hozzá, hanem már kész elemzéseket és kimutatásokat kapnak kézhez, valós időben emelve új szintre a tervezési vagy konszolidációs feladatokat.

A megjelenítés jelentőségét

nem lehet eltúlozni, bár most megpróbáljuk. A hétfő délelőtti szekciók közül a digitális döntéstámogatásról szóló fórumon kezdünk, ahol a Bonafarm és az IFUA Horváth & Partners ügyfélelőadásában a 360 fokos kép eléréséről van szó a növénytermesztésben, pontosabban a több tízezer hektáron sok száz szakembert és adminisztrátort alkalmazó mezőgazdasági vállalat dashbordjain, ahol nyilvánvalóan sokkal színeesebb és összetettebb adathalmazok pörögnek (terep, időjárás stb.), mint sok más munkahelyen.

Ide tartozik, hogy az SAP Analytics Cloud döntéstámogatási koncepciója telepített IT infrastruktúra nélkül, előfizetéses rendszerben teszi lehetővé, hogy az ügyfelek azonnal elkezdjék kiépíteni az adatkapcsolatokat, és rögtön odaüljenek a Digital Boardroom felületei elé. A nyáron megjelent Lumira 2.0-val az eszközök és a kattintások számát is lefaragta, vagyis növelte az elemzési hatékonyságot, a fiorizált (már ilyen szó is van) vállalati BI környezet pedig standardizált megjelenéssel, egységes felhasználói élménnyel segíti a munkát.
 


Már nem a PPT-ket röptetik

A Bonafarmnál a BW on HANA és az Oracle alapú adattárházak egyrészt standard SAP adatforrásokat és mindkét esetben Oracle (illetve Excel, CSV stb.) adatforrásokat jelentenek. A kihívások között felbukkant az ágazati adminisztráció, a beszámolók és kimutatások (szintén Excel vagy PPT) automatikus, interaktív rendelkezésre bocsátása, külső-belső rögzítése és elérhetősége, gyors rendszerbe kerülése és vizualizációja.

Erre jelentett megoldást az Excel-mágia helyébe lépő, Fiori alapú megjelenítés, illetve az adatforrások Business Objects eszközrendszerrel való kiaknázása. A projekt adatrögzítéssel kapcsolatos vetülete a fiorizált (ideje megszokni) mobilos felületet jelenti az SAP ERP-s alapjain. A videós demón a megszokott csempéket nézegetjük, ezúttal a Bonafarm kusztomizált funkcióival.

Még érdekesebb az adatelemzési rész,

vagyis a mezőgazdasági hierarchiák alapján kidolgozott, részletes, elemezhető vezetői riportok. Itt a mobil felületre publikált, interaktív jelentések a már meglévő PowerPoint-okba frissülnek (az adatok ütemezetten vagy frissítésre jelennek meg), ráadásul önkiszolgáló módon, vagyis az új riportokat a megfelelő üzleti terület készíti. Mindez adattárház, adatpiac nélkül, az SAP ECC adatbázisból.

A vezetői áttekintő dashboardok térképes tartalmat is biztosítanak a mobil eszközökön, és a berögzített adatokat azonnal megjelenítik. A Business Objecthez kapcsolódva az SAP Design Studiója itt lehetővé tette, hogy kielégítsék a térképes szolgáltatásokra is nagy hangsúlyt helyező igényeket: az SAP elvileg nem erőltet az ügyfélre semmilyen best practice kényszerpályát, hanem a valós felhasználási módok feltérképezése után akítható ki a leginkább megfelelő környezet.

Rendelet lett az adatvédelmi irányelvekből

Az EU-ban jövő májusban életbe lépő GDPR (General Data Protection Regulation) nyomán sok cég és szervezet kényszerül adatkezelési szabályainak újragondolására. A GDPR-rel a Bitport is rendszeresen foglalkozik, és az sem meglepő, hogy a téma az SAP Digitális kockázatkezelési fórumán külön szekciót kapott. A szoftvergyártó részéről Klotz Tamás adott áttekintést a GDPR kihívásairól, az adatvédelmi tisztviselők kinevezésétől a belső aktivitás áttervezésén és a hatásvizsgálatokon keresztül a tájékoztatási kötelezettségekig, a személyes adatok feldolgozásához szükséges hozzájárulásokig és a várható megfelelőségi problémákig.

A változásokra az SAP is reagált, saját rendszereire vonatkozóan alapvető áttekintést biztosít ügyfelei számára a GDPR tekintetében, különös tekintettel arra, hogy az SAP megoldásai hogyan segíthetnek a megfelelőség biztosításában. A szabályozói változásokra való felkészülést különböző eszközök és módszertanok biztosítják az adatok életciklus-menedzsmentje, a felhőben is teljes értékű azonosság- és hozzáférés-kezelés, a folyamatmenedzsment, a kockázatkezelés vagy a különböző technológiai eszközök (Power Designer, Data Masking, Test Data Management System stb.) fomájában.
 


Már a Digitális beszerzési fórumon

ülünk, ahol az SAP Ariba hálózatán keresztül elérhető beszerzési költségmegtakarításokról van szó. Ádám László vezető tanácsadó (az SAP volt beszerzési menedzsere) most zajló előadásában speciel arról szól, hogy a Philips beszerzése miként költözött a felhőbe. Ennek rögtön ellentmond, hogy itt nem a megtakarítás volt az elsődleges célkitűzés, hanem egy jól kezelhető, gyors, az emberek számára egyszerűen használható rendszert képzeltek el, amelyben ráadásul automatizálható folyamatok is vannak az integrált szabályzatok és a szerződött csatornák használata mellett. A megtakarítások azonban közvetetten is jelentősek a zökkenőmentesen működő beszerzési rendszerben.

Az új megközelítés elsősorban az olyan komplexitások kiiktatását jelenti, mint például a világcég különböző lokációiban eltérő megfelelőségi szabályozások egyszerű kezelése – vagyis például a központban dolgozó stratégiai beszerzők döntéseinek átültetése a helyi gyakorlatokba. Ez az SAP Ariba Guided Buying megoldással egy integrált operatív beszerzési rendszerben válik lehetővé, ami az egyszerűsítés és a standardizálás mellett policy alapú folyamatokba szervezi a különböző irányú kezdeményezéseket, egy azon stratégia felé terelve a különféle szervezeteket.
 


Mindez számtalan korábbi kihívást enyhít vagy szüntet meg teljesen: ilyenek a kategóriák közti átfedések és a téves rendelés, a nem preferált szállítók használata, a több körös egyeztetések, vagy egyszerűen az, hogy a rendszer nem támogatja az előírások betartását, a szerződött partnerek nem kapják meg az ígért volument, általában pedig nem látható át a stratégia megvalósítása.

Mindenki abba folyik bele, amibe érdemes

A megvalósítás egyik legnehezebb és legfontosabb része a Philipsnél is a dizájn volt, az ő elképzelésük szerint is nagyrészt ezen múlik, hogy az új rendszer több lesz-e a már meglévő, "as is" megoldásnál. A katalógusok ennek megfelelően már nem merev struktúrákban jelennek meg, a csempék (fiorizált!!) a hagyományos beszerzői szemlélet helyett a felhasználói szempontokat támogató elrendezésben és dinamikával működnek.
 


A rendszer egyebek mellett beleépíti a preferált szállítók esetleges cseréjét a menetrendbe, tálcán kínálja a szükséges a szerződéses elemeket, támogatva a meglévő rendszereket és folyamatokat is, a felhasználót pedig elvezeti a megfelelő, jellemzően belső, de akár külső webhelyekre. Ehhez a másfél száz kategória áttervezése mellett a beszerzés integrált és standardizált bevonására (ezen keresztül pedig a nagyobb önállóságára) építettek, amit a diákon "a kategóriastratégiák összehangolása a megvalósítással" kifejezés kísér.

A Philips Ariba Guided Buying projektjének összesítéséből kiderült, hogy a katalóguspenetrációt sikerült 5-ről 25 százalékra emelni, a freetext korábbi, 95 százalékos aránya pedig 5 százalék alá csökkent.

Közben az SAP Leonardo fórumon

a Drónok Harca a téma, az utóbbi időben túlszaporodott poén mögött ezúttal a legújabb technológiák térnyerését kell keresni. Az IoT, az SAP Cloud Platform és az S/4 HANA ugyanis nem csak az üzleti folyamatokat, de ezeken keresztül a munkavégzést és a hétköznapi életet is átalakítja. Az S&T Consulting Hungary prezentációja is az SAP új, innovációs cloud platformjához kapcsolódik, amely segít összegyűjteni, feldolgozni és elemezni az IoT szenzorokból érkező adatok nagy tömegét az üzleti adatokkal együtt.

Alapvetés, hogy az összekapcsolt világban a vevők és a felhasználók is naprakészebbek, az adatok pedig 0-24-ben elérhetővé válnak. Az eszközök intergrációjának és az adatok rendelkezésre állításának trendjére az SAP egyik fontos válasza a Leonardo, amely az Ipar 4.0 kompatibilitás jegyében teszi lehetővé az üzleti folyamatok javítását.

Nem véletlen,

hogy a folyamatok javításáról vagy hatékonyabbá tételéről beszélünk, és nem egyszerűen a megváltoztatásukról. A strukturált és nem strukturált adatforrások között ügyviteli rendszerek, a már említett robotok és drónok, a véleményelemzés, az időjárás-előrejelzés vagy a forgalomfigyelés is ott van, ezernyi más terület mellett. Az adatforrások és az IoT eszközök szükségszerű integrációja azonban a megfelelő üzleti feedback nélkül nem jelent érdemi előrelépést.

Az új generációs eszközök az SAP számára is jól azonosítható, új kihívásokat és megoldásokat jelent. Ilyen az átláthatóság biztosítása az ellátási láncban és a termelésben, az üzleti folyamatok szereplőinek azonnali összekapcsolása, az egyedi gyártás, a minden korábbinál nagyobb változatosság, vagy éppen az innováció sebességének felpörgése. Mindez egészen triviális esetekben is megjelenik: ha egy traktor hibásodik meg, akkor se árt, ha a szervizszolgáltató azonnal tudja, mi a baj, milyen eszközökkel és kompetenciával vonuljon ki, és persze hova.

Hogy jön ide a Leonardo?

A Leonardo úgy jön ide, hogy a meglévő alkalmazásokat az integráción keresztül érdemes intelligensebbé is tenni. A szoftvercég válasza ennek megfelelően az SAP S/4 HANA ERP rendszer, a Fiori frontend, a Cloud Platform és végül az előbbi részének tekinthető SAP Leonardo Bridge (connected megoldások, edge computing) együtteséből áll. A Leonardo mint termékportfólió az SAP felhőplatformján futva dolgozza fel a szenzoradatokat, és egyfajta végtelen ciklusként ezeket visszacsatornázza az üzlet fejlesztésébe – ami nyilvánvalóan még több szenzoradatot fog generálni.

Az előadás a drónok egy raktározási rendszerben való lehetséges felhasználását is demózta. Az S&T csapata által készített megoldás egy osztrák ügyfél leltározási folyamatait hivatott felgyorsítani, a feladat a dobozokon lévő bármilyen információ eljuttatása egy olyan felületre, ahol azokat monitorozni lehet, és ahol bármikor felhasználhatók lesznek. A raktárak 3D struktúrája az SAP felületein hívható elő, kiegészítve egy listanézettel is. Az adatok stílszerűen egy S/4-es rendszerből jönnek és oda töltődnek fel, a drón meg itt röpköd pár méterre az arcunktól, és olyan hangja van, mint egy Stihl fűrésznek.

A teszt egyébként jól sikerült, a repülő eszköz észrevette az előre elhelyezett készletek és a meglévő leltár közti eltéréseket. A lista státusza ezzel együtt csak akkor változik meg számláltra, ha a drón jelentését emberi felhasználó is jóváhagyja, biztonsági lépcsőt képezve a nyilvánvalóan téves leolvasások elé. A gép egyébként tényleg összehasonlíthatatlanul gyorsabban vette számba a készleteket, mint ahogy egy ember képes lett volna rá, és – legalábbis ebben az esetben – hibátlanul végezte el a feladatát.
 


Újra a kincses szigeten

helyett a Digitális beszerzési fórumon. Most a Pázmány Péter Katolikus Egyetem SAP-bevezetéséről van szó, ami idén januárban kezdődött a T-Systems közreműködésével. A projektben két kiváltásra kerülő és négy, interfészen keresztül kapcsolódó IT rendszer szerepel, és eddig hét SAP modult vezettek be 32 migrációs adatkör érintettségével.

A bevezetés célja ebben az esetben is a vezetői döntéshozatali és az intézményi folyamatok menedzselését és nyomon követését támogató, hatékony, integrált ERP rendszer telepítése, az érintett folyamatok között ott van a pénzügy, a beszerzés, a beruházás és a pályázatkezelés is.

Ez praktikusan a TÜSZ számviteli és OPTO beszerzési rendszer kiváltását jelenti, de másokat is érint a Nexon bérügyviteli rendszerétől kezdve egészen a híres Neptunig.

Folyamat alapú megközelítés

A projektet a központi elvárások teljesülése mellett kell végrehajtani az egyetem mind a négy karán, azok speciális igényeire is tekintettel. A folyamatkataszter összegyűjtése így jó fél évet vett igénybe, a koncepcióterv kialakítása pedig ugyanúgy folyamat alapon történt, mint az előkészítést követő tesztelés. Az oktatással közvetlenül kapcsolatban lévő témaköröket ugyanígy folyamat alapon közelítették meg, amit a meglévő szabályzatok módosítása vagy az új szabályzatok kidolgozására, így a feldolgozandó utasítások listázására és beillesztésére is szükség volt.

A bevezetés elvileg már a beszerzési, sőt az oktatási fázisban jár, október elején pedig az első szerencsés szervezeti egységek már birtokba vehetik az SAP alapú környezetet.

Nem csak a robotok IoT-znek

Leonardo-fronton Bakos Balázs, a Zoosh csoport magyarországi ügyvezetője éppen arról beszél, hogy milyen szerepe van a Google, a Tesla vagy az Apple által is használt Interaction Design módszertannak a digitális szolgáltatások, termékek megtervezésénél. Az IoT rendszerek tervezésénél ma még mindenképpen figyelembe kell venni a humán aspektusokat, miután valós üzleti igényekre épülő IoT megoldásokban a teljes automatizálás ma még ritkán érhető el.

A társaság egyik célcsoportját az olyan, kézi összeszerelést is végző gyárak jelentik, ahol ma jellemzően lean six sigma konzultánsok segítségével mérik a gyártási folyamat hatékonyságát. Itt gyakran munkaigényes megfigyelések és hosszas manuális elemzési munka után lehet javaslatot tenni a gyártási folyamat racionalizálására. Az Interaction Design segítségével erre egy olyan rendszert valósítottak meg, amelyben a gyártási pontokon elhelyezett, érintőképernyős kollektorok gyűjtik a fontosabb adatokat a gyártási folyamatról.

Az SAP Cloud Platform alatt alkalmazott Interaction Design megközelítés itt valódi üzleti előnyt biztosított, mert a szolgáltatást már a fejlesztés megkezdése előtt, a design eredmények alapján megrendelte négy gyógyszercég is.
 


A technológia kiválasztásánál szempont volt, hogy ne kelljen kifejleszteni a gyors adatkommunikációt a szenzorok és a backend között, az adatok valós idejű feldolgozását vagy olyan analitikai funkciókat, mint az adatvizualizáció és predikció. További szempontként felmerült a gyors, egyedi igények alapján való méretezhetőség, kiküszöbölve a kapacitásbecslések az induló rendszereknél gyakran felmerülő pontatlanságát, illetve a már meglévő ERP rendszerekkel való integráció.

Verseny is van

Az SAP Cloud Platform körül forog a nemrég elindult Innovmatch verseny is, ahol ennek a technológiának a segítségével kell olyan innovatív alkalmazásokat készíteni, amelyek megoldást adnak a régió vállalatainak valós üzleti problémáira. A versenyre a startupok mellett egyetemisták, fejlesztői társaságok vagy cégek pályázatát is várják. Az Innovmatch verseny pénzdíjas, sőt a nyertest elutaztatják a berlini startup ökoszisztémába. A fő előnye mégis inkább az, hogy az SAP által validált megoldásokkal könnyen be lehet kerülni a nemzetközi nagyvállalatok világába.
 


A Digitális platform fórumon

ma még nem jártunk, most a modern adattárház képességeinek előnyeinél kapcsolódunk be a BW/4HANA témájú előadásba. A soron következő ügyfélelőadás a digitális közszolgáltatásokba, ezen belül a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. HANA alapú eredményeibe és terveibe nyújt bepillantást. A prezentációalapgondolata szerint a hatalmas adatmennyiséggel nem csak innovatív dolgokat lehet létrehozni, de az adattömeg nem megfelelő feldolgozása jelentős melléfogásokhoz, a modellek összeomlásához is vezethet.

A társaság big data projektektjeiben különös jelentőséget kap az anonimizálás, a fizikai struktúrára épülő logokai modellezés, az adattárház-tervezés kapcsán a réteges modellek kialakításának lehetősége és a csillagsémák kialakítása. (A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. sok tízmillió mobilparkolási tranzakcióját, ellenőri lekérdezését és más adatait, általában pedig az operatív riportokat ma már teljes egészében HANA alapokon kezelik.) 

Novembertől SAP alapon ügyfélszolgáltat a Démász

A Digitális iparági fórum három soron következő előadása az átalakuló közművállalatok szemszögéből mutatja be a digitalizációt. Az SAP-nak hagyományosan sok megoldása van a közműiparban, ezek között pedig létezik a hagyományos telefóniaszállítókkal is egyenrangú, sőt más csatornákat magában foglaló terméke. Az első ügyfélelőadó, a Démász célja a prezentáció címe alapján a jövő kiszolgálása, amihez a társaság az SAP említett ügyfélszolgálati megoldását, az SAP Contact Center bevezetését választotta – egyébként már sokadikként a magyarországi közműszolgáltatók között.

A Démász jelenleg is egy régi meglévő megoldást, a Nortel felvásárlásával az Avayához került (utóbb pedig end-of-life státuszba került) Avaya Blue call centert használja, így a váltást a meghibásodási kockázat, a beszállítóktól való növekvő függőség, a tesztrendszer hiánya vagy a technológiából adódó, nagy számú ügyfélszolgálati képernyő volt. A meglévő funkciókra viszont továbbra is szüksége van a szolgáltatónak, de új szempontként bejött a magas rendelkezésre állás, az SAP integráció, a belső kompetencia megszerezhetősége, a feljesztői és tesztkörnyezet vagy az elfogadható üzemeltetési költség is.

Az SAP Contact Center mellett az Avaya Aura, a Genesys és a hazai Virtual Call Center is szóba került, azonban az utóbbi az értéknövelő beruházás kritériuma miatt, a többiek pedig az SAP CRM integráció létező, de egyedi fejlesztésű megoldásai miatt szorultak háttérbe. Még fontosabb, hog a fejlesztői és tesztkörnyezet kiépítése csak az SAP-nál volt az egyébként mind közül legkedvezőbb (bár nyilván így sem alacsony) alapár része, ahogy itt tűnt a legegyszerűbbnek a belső kompetencia kialakítása is.

Már a közművek sem a régiek

A közműpiacon tapasztalható trendváltást (digitális ügyfelek, e-kereskedelmi elvárások) éppen az SAP Hybris üzletágvezetője, Arany János vázolja. A magas szintű ügyfélélmény és -kiszolgálás lassan már ezen a területen is alapvető elvárás, ami különösen érvényes a versenypiacként kezelt területekre – egyes, távoli helyeken ilyen például a szemétszállítás. Nem csak a közműszolgáltatók kínálatában jelennek meg új termékek, de a felhasználók is változnak, például az új kommunikációs csatornák használatba vételével, ami a szolgáltatótól is összcsatornás (omnichannel) megközelítést követel.
 


Mindez új üzleti modelleket is eredményez, vagyis a közműszolgáltatók az IoT és más, technológiai trendek adaptációja mellett a megszokott alaptevékenységeiken is túllépnek. A társaságok már minden központi folyamatukat digitalizálják, ami egyebek mellett lehetővé teszi számukra, hogy adott esetben (mondjuk a szabályozási környezet változásakor vagy egy új lehetőség felbukkanásakor) pillanatok alatt piacosítsák az új termékeket és szolgáltatásokat. Az ilyesmit segíti az egységes számlázás vagy a prediktív elemzés is, a közműszolgáltatók szótárában pedig megjelent egy eddig nem feltétlenül ismert szó, az ügyfélszerzés.

Konklúziónak is elmegy, hogy ma már minden kereskedő szükségszerűene-kereskedő, sőt az olyan dotkom sikercégekben, mint a Netflix, a Facebook, az Airbnb vagy az Uber, tulajdonképpen a működési területüktől függetlenül közös és meghatározó az adatokkal kapcsolatos szakértelem.


A komplett, integrált eszközkészlet a közműveknél is elengedhetetlenné válik. Ilyen ernyőt emelhet a külső-belső céges adatok és alkalmazások fölé az SAP Hybris Marketing/Commerce, ami a valós idejű feldolgozásra épülve csatornázza egybe az egységes és teljes ügyfélképhez szükséges eszközöket. Egy adott terméket valaki mindenképpen el fog adni a fogyasztónak – és egyre inkább az ügyfélképen és az ügyfélélményen múlik majd, hogy ki lesz az.

A hétfőt a nemzeti közműstratégia megvalósítási tapasztalataival zárjuk,

amelyben a DXC Technology erősíti az SAP jelenlegi és jövőbeni szerepét. Magáról a stratégiáról óvatosan fogalmazva kijelenthetjük, hogy szakmai és politikai okai egyaránt vannak, bizonyos kihasznált vagy ki nem használt szinergiák pedig mindenképpen léteznek a földgáz-, villamos-, távhő-, víz-, csatorna- és hulladékiparban.

Az NKM SAP alapú közmű alkalmazás platformja a Főgáznál és a Démásznál is működik, ami országos szinten is komoly SAP lefedettséget jelent. A fejlesztési irányok ügyfélkapcsolati és műszaki területen is adottak például a törzsadatok minőségének javítása mentén, de ugyanilyen fontos a kiszámlázottság javítása (analitika, öntanuló automatizmusok kialakítása), az ügyfélszolgálati működés optimalizálása, a prediktív karbantartás, a munkaerő jobb kihasználása és ezer más szempont. Az integrált jövőkép része az egységes ügyfélszolgálat, amely lefedné a digitális közműveket is.

Kedd van, és egy fekete öves vezetővel folytatjuk

A Testnevelési Egyetem rektora, Mocsai Lajos ébresztő jellegű előadása a vezető(edzői) profil szerepét mutatja be a közösség (csoport vag csapat) működésében. A kézilabda edző és egyetemi tanár 30 éve dolgozik sikeresen a hazai és a nemzetközi élvonalban. Irányított férfi és női klubcsapatokat, férfi és női válogatottat, Bundesliga csapatokat. Nemzetközi eredményeit VB ezüstérmek, EB aranyérem, Olimpiai ezüstérem, BEK győzelem, KEK győzelmek, City kupa győzelmek fémjelzik.
 


Ennek alapján a vezetői kompetencia és az erre épülő bizalom mellett meghatározó a kapcsolatteremtő képesség és a karizma, a képesség a motivációra és a mobilizálásra, vagyis a hatékony kommunikáció, ami energetizálja a folyamatokat. A vezetőnek, mivel állandó figyelem alatt áll, természetesen példakép funkciója is van. Emellett rendelkezik problémamegoldó képességgel, stressztűréssel és intuitív inteligenciával, képes nagy nyomás alatt döntéseket hozni. Jellemző rá a pedagógiai optimizmus, megújulni tudó, konstruktív személyiség.

Az idei Bits&Bytes házigazdája

Gundel Takács Gábor, aki ezúttal nem egy celebritással beszélget, hanem a konferencia hagyományainak megfelelően az SAP háza táján zajló érdekes fejlesztésekből és kezdeményezésekből válogat. Először olyan Lego robotokról van szó, amelyek készítőikkel együtt már nemzetközi versenyen is dobogóra állhattak, egészen pontosan a Lego First amerikai döntőjében több mint száz csapat közül a harmadik helyet szerezték meg. A kisdiákokból álló TövisCsapatot az SAP is támogatja, a meghatározott feladatokat teljesítő robotok építése és programozása pedig elvileg egy olyan kezdeményezés, amely a tervek szerint szélesebb körben is fogadókészségre találhat majd az iskolákban.
 


A Lego robotok után az S&T tegnap már megismert drónja röpköd a levegőben. A projektoron pedig még jobban kibontják a Drónok harca poént, éppen a fantasy sorozatból ismert Daenerys oltogatja a sárkányát, amiért elrontott a kincstárban egy leltározási folyamatot. A hétfői szekcióelőadás után most a teljes közönség találkozik a valóság digitalizálásával, ebben az esetben a repülő drónok által gyűjtött információ hatékony felhasználásával, ami jó példa rá, hogy a Leonardo innovációs platformon hogyan lehet innovatív választ találni a felmerülő üzleti kihívásokra.

A szenzoradatok feldolgozásának egyik legérdekesebb vetülete a predikció, vagyis amikor az adatokból nem egyszerűen színes diagramokat gyártunk, hanem az információ alapján megpróbálunk elébe menni a várható eseményeknek – mondjuk egy gép meghibásodásának. A leltározó drónok által közvetített adatokat sem feltétlenül csak a készlet felmérésére lehet használni: a multiszenzor megközelítés lényege, hogy minél több területen hasznosítják az adott (esetünkben képi) információcsomagot.

Ilyen okos felhasználásokat tesz lehetővé

az ugyancsak HANA alapú Smart Data Streaming, amelynek alkalmazását hétfőn Bartha Levente (Netlife) mutatta be. A valós idejű adatfolyam feldolgozást támogató eszköz feladata a nagy tömegű adat rendszerezése, aggregálása, szűrése vagy kiegészítése, így a strukturálatlan adattömeg fogadása és homogén adatbázisba rendezése mellett lehetőséget teremt a mintafelismerésre, a visszacsatolt vezérlés megvalósítására, a valós idejű riasztásra vagy egyszerűen az adatok hisztorikus monitorozására.

Az SAP Cloud Platform kézenfekvő SaaS megoldása mellett a Smart data Streaming működhet on-premise vagy más szolgáltatókon keresztül igénybe vett PaaS telepítési szcenáriókkal is, de az adatok előszűrésével hibrid megoldások is megvalósíthatók. A technológia felhasználása az okos méréstől kezdve a telepített eszközök felügyeletén keresztül a geolokációs adatokon alapuló vezérlésig vagy az Ipar 4.0-s monitorozó és vezérlő rendszerekig terjed.
 


Az új fejlesztések előtt tág teret nyit, hogy a szenzorok már most is egyre olcsóbbak, és a hálózatok kapacitása is folyamatosan növekszik. Ezzel párhuzamosan a feldolgozásra váró adatok menyisége exponenciálisan bővül, a statisztikai számítások helyét sok esetben már átveszik a pontos mérések, és a jelenlegi informatikai és technológiai trendek (IoT, big data, Ipar 4.0) eddig soha nem látott módon támogatják a mesterséges intelligencia fejlődését.

A tegnap esti programhoz képest

nem sokat kellett várni, hogy újra üveges sörök jelenjenek meg a színpadon, ezúttal azonban egy értékesítéstámogató fejlesztés mutatkozik be. Az SAP Hybris ügyfélkepcsolati, e-kereskedelmi és marketingautomatizációs megoldásra épülő demó lényege persze nem az, hogy felállított pult a vásárló preferenciái alapján pillanatok alatt megtalálja a neki megfelelő sört. A felhasználói adatokra épülő kereskedelmi megoldások általában is növelik a hatékonyságot, de figyelmen kívül hagyásuk már nem csak a szomszéd üzlettel szemben jelent versenyhátrányt, hanem gyakorlatilag már világszerte bárhol megjelenhet az a konkurencia, amelyik az online csatornák felhasználásával és a magasabb szintű ügyfélélmény tálalásával elszippantja az ügyfeleket.

A Hybris platform a terem másik sarkában egy ideiglenes ruhaboltot digitalizál, ahol a vásárló navigálása és a felhasználói azonosítás (úgy is mint ügyféltörténet) után az eladó sokkal hatékonyabban szolgálhatja ki az igényeket. Innen úgy látszik, hogy egy minősítetten csúnya, virágmintás inget sikerült kiválasztani M-es méretben, amit a vásárló a próbafülkében egy érintőképernyős felületen cserél ki nagyobbra, sőt az eladóval behozat magának egy napszemüveget is, amit a rendszer javaslatára felpróbálna az inghez. A virágmintán a Hybris sem tudott segíteni, de ez a megoldást promótáló filmben nem is szerepel.
 


Egy analóg térugrást követően

már a Tanácsadás fórumon vagyunk. Az összesen hat, párhuzamosan futó szekció közül itt a digitális döntéstámogatás lehetőségeiről van szó a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. előadásában. A NÚSZ más formában már az ezredforduló óta működik, ezen a néven 2013 óta látja el a közúti díjfizetési rendszerek üzemeltetését (HU-GO, EKÁER, tengelysúlymérési projekt, e-matrica stb.) A társaság 6850 kilométer útdíjas útszakaszt kezel, a költségvetési elvárás vele szemben közel 230 milliárd forint nettó éves árbevétel.

Mindez informatikai szempontból 3 terabájtnyi ellenőrzési adatatot jelent évente. Ennek hasznos információvá alakítása a szervezetnél külön egységben működő BI csoport feladata, amely az üzleti célok eléréséhez szükséges információt megfelelő időben, formában és részletezettségben próbálja szállítani. A többi üzleti egység ennek megfelelően nem saját maga próbálja gyűjteni és értelmezni az adatokat (ezt nevezik az egy igazság elvének), így a NÚSZ-nál a tudásmegosztáson és együttműködésen alapuló, menedzselt, önkiszolgáló BI létrehozása és fenntartása is az informatikától szervezetileg független kompetencivá vált.

A BI csapat feladatai közé tartozik az adatszolgáltatás, az operatív elemzések vagy a felsővezetői jelentések szállítása, az adatvagyon fejlesztése és a felhasználói támogatás egyaránt. Ehhez az integrált, korszerű alapokat egy SAP BusinessObjects alapú BI / EPM architektúra biztosítja, a BI eszközök széles portfólióját különböző kihasználtsággal alkalmazzák a különböző adatkörökön.

A Törvényi megfelelőség fórumra

már nem sokkal a konferencia zárása előtt jutottunk el, ahol éppen a digitális adóhivatali szolgáltatások és az online kapcsán az SAP válaszát mutatják be a szabályozórendszer digitális transzformációjára. Ezek szerint nemsokára végetér a klasszikus adóellenőrzések korszaka: a digitális adóhivatal az ellenőrzéseket és bevallásokat nem utólag, hanem a tranzakció pillanatában, azonnal regisztrálja és auditálja.

Az átalakulás kreatív ötletrohamokat gerjeszt a szabályozórendszerben, ennek nyomán pedig az adóadminisztráció területén is szokatlan kompetenciákat kell ötvözni jogszabályi ismeretekkel. Az SAP megközelítésében a kulcsot az automatizálás és a cloud alapú törvényi megfelelést biztosító megoldások jelentik. Az SAP HANA alapú Advance Complience Reporting eszköze és szolgáltatása a felhőtechnológia kényelmével és sebességével.

A termék funkcionalitása lehetővé teszi a benyújtott bevallások és időszakok státuszának megjelenítését és kezelését; vállalatcsoportok esetében térképpel kiegészített áttekintést nyújt az egyes tagvállalatok compliance státuszáról vagy mondjuk a várható késedelmi pótlékokról, mindezt a legalsó bevallási szintig és felelősig lebontható módon. Az eDocument Framework alatt számlaadatokat lehet küldeni a partnerek, de akár az adóhatóságnak is: a számlaadatok automatikusan generálódnak a számla kiállításakor, a kommunikáció pedig a HANA Cloud Platformon keresztül valósul meg, hogy a számlával kapcsolatos információ központi felületen legyen monitorozható.

A záró előadást nem más, mint

Klein Dávid expedíciós hegymászó tartja, aki a ma élő magyar hegymászók közül a legtöbb palack nélkül mászott nyolcezres csúcsot jegyzi. A motiváció és a stratégia témájában az üzleti életre is alkalmazható párhuzamok mellett bepillantást nyerhettünk abba a munkába, amikor az expedícióra való felkészülés során adatelemzéssel igyekeznek kiküszöbölni a kockázatok jelentős részét, például a korábbi balesetek földrajzi és időbeli eloszlásának vizsgálatával.

A párhuzamok egy folyamatábrán is megjelennek: a vágy vagy inspiráció nyomán az első lépés a cél és a stratégia meghatározása, a rákövető munka kitartást és alkalmazkodást követel hosszú távon. Érdekes, hogy nem csak maga a munka, hanem a siker és a kudarc is felkészülést igényel, a felerősödött érzelmeket vagy speciális lelki állapotokat mindkét esetben tudatosan kell kezelni. A cél elérése ezek szerint csak akkor számít, ha az egész, odáig vezető folyamat értelmes. Sőt a sikert és a kudarcot is a reflexió, tanulás és elemzés fázisának kell követnie, amiből egyébként a következő projektet elindító a vágy és inspiráció is származik.

Ezzel pedig a második napnak is

vége. Beszámolónkat nemsokára a konferencián készült képekkel is frissítjük, folytatás jövő ősszel.

Cloud & big data

A legjobb IT-sokat keresik tizenkilenc kategóriában

Ha akarja tudni, mennyire jó, a hétvégén még jelentkezhet az Országos IT Megmérettetésre! CeBIT-es utazást is nyerhet.
 
Jövőre a bankoknak meg kell nyitniuk az ügyféladataikat külső szolgáltatók, köztük a fintech cégek előtt. Hazai szakértőket kérdeztünk arról, hogyan rajzolja át ez a pénzintézeti piacot.

a melléklet támogatója a Balasys

Hirdetés

Most készüljön fel a fintech világ biztonsági kockázataira!

A pár éve kitört fintech-láz, valamint a jövő év elején életbe lépő PSD2 nem csak a pénzügyi piacok üzleti modelljét borítja meg. A biztonsági kérdéseket is sürgősen újra kell gondolniuk a piac szereplőinek.

ÉLŐBEN SIÓFOKRÓL

SAP FORUM HUNGARY:
így működik a digitalizáció magja

Az SAP kétnapos rendezvénye az idén is követhető a Bitporton!

TOVÁBB A KÖZVETÍTÉSRE >

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.