Egyelőre zárt béta formájában, szűk körben teszteli a Google új megoldását, ami a tervek szerint a tartalomkészítők egy újfajta bevételi forrása lehet. A Contributor elnevezésű kezdeményezés lényege, hogy az internetezők havi néhány dollárt felajánlhatnak, az összeget pedig a Google a programban részt vevő médiumok között látogatási arány szerint osztja fel.
Tartsd meg az aprót
Gyakorlatilag jelképes egy, két vagy három dolláros felajánlásokat tehetnek azok, akik csatlakoznak a Contributor programhoz. Ennek fejében nem csupán direkt hozzájárulást tehetnek az általuk gyakran látogatott, így minden bizonnyal hasznosnak ítélt oldalak üzemeltetőinek, de az azokon futó Google hirdetésektől is mentesülnek. A reklámdoboz helyén egy köszönetet kapnak, amiért támogatták a weblap készítőit.
A felajánlásokat a Google némi, közelebbről egyelőre nem meghatározott kezelési költség levonása után annak arányában juttatja el az orgánumokhoz, hogy az adott felajánló melyeket látogatta meg gyakran. A pénz a felhasználó Google-azonosítója szerint beállított módon cserél gazdát.
A cég egyelőre csak néhány parteroldallal és talán mondani sem kell, az USA-ra szorítkozva kezdte el az éles tesztelést. A deklaráltan kisebb forgalmű, legalábbis amerikai mércével mérve kicsi oldalak közül egyedül a Mashable lóg ki, hiszen az orgánum havonta több mint 40 millió egyedi látogatót vonz.
Kinek áll ez érdekében?
A kísérlet több érdekes kérdést felvet. Egyfelől nyilván furcsa, hogy a reklámokból élő cég maga kezdi aláaknázni a saját piacát, ám más megközelítésből ez egyfajta előremenekülésnek is tekinthető. A Google próbálja feltérképezni, merre halad a világ, miként változnak az internetezési, fogyasztói szokások. Nyilván nem jön rosszul, ha maga áll az új kezdeményezések élére, és nem ellene innoválnak a riválisok.
A most alkalmazott 1-3 dolláros szint rendkívül alacsony. Annyira, hogy a Contributor nem csak a Google-nek, de a hirdetési hálózatához csatlakozó partnereknek sem feltétlenül éri meg. Hiszen egyetlen átkattintás 2-3 dollárba is kerülhet, amiből a Google a felét vagy harmadát tartja meg a hirdetési formától függően. Tehát egy egydolláros felajánló ha havonta akár csak egyszer is rákattint egy hirdetésre, már több pénzt termel mind a Google-nek, mind az AdSense hirdetési hálózathoz csatlakozó weboldalnak.
De hát a neten úgyis minden ingyen van
Miért fizetne egyáltalán bárki azért, hogy ne lásson hirdetést, amikor ott vannak a különböző reklámblokkoló alkalmazások? - merülhet fel a kérdés. Nyilván, azt nem nagyon lehet ilyesmire rávenni, aki úgy gondolja, hogy neki minden alanyi jogon jár, az általa olvasott anyagokat pedig a mikulás manói rakják össze társadalmi munkában, ezért nemhogy fizetni nem fog tartalomért, de még a tartalomgyártó vállalkozások egyetlen bevételi forrását, a hirdetéseket sem hajlandó megjeleníteni a képernyőjén, nemhogy lekattintani. Az viszont biztos, hogy az USA-ban sokaknak nem fog derogálni egy-két dollárral támogatni az online lapok készítőit.
A Google mindenesetre valóban igyekszik a hirdetéseken túl is finanszírozási csatornát találni a számára rendkívül fontos tartalomelőállítóknak. Erre nem csupán a mostani, egyelőre homályos üzleti modell a példa, hiszen szeptemberben közvetlen támogatási megoldást kaptak a YouTube csatornák készítői.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak