E héttől új szabályok érvényesek az Európai Unió területén az elektronikus eszközök repülés közbeni használatára. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) új előírásai szerint a fedélzeten a digitális eszközöket – okostelefonokat, táblagépeket, e-könyvolvasókat, zenelejátszókat – már a repülés teljes időtartama alatt bekapcsolva lehet hagyni mindenféle biztonsági kockázat nélkül, beleértve a gurulást, a felszállást és a leszállást is. Igaz, mindezt egyelőre a jelátvitel nélküli repülőgép-üzemmódban tehetik meg az utasok.
Az Unió közlekedéspolitikai biztosa, Siim Kallas ugyanakkor arra is felkérte az EASA-t, hogy gyorsítsa fel az eszközök normál üzemmódú használatának biztonsági felülvizsgálatát is, hogy akár már a jövő év elejétől tovább lehessen enyhíteni a szabályokon.
Felülvizsgálják a normál használat lehetőségét is
„Mindannyian szeretnénk az utazás alatt is bekapcsolva tartani a készülékeinket, de a fő szempont mindenekelőtt a biztonság. Az általam kért felülvizsgálat elvei egyértelműek: ha a normál használat nem biztonságos, akkor nem lehet megengedni, ha igen, akkor a szabályszerű használatnak nincs akadálya. A vizsgálatra azonban időt kell hagyni, és annak bizonyított tényeken kell alapulnia” – emelte ki az EU-biztos.
Az új szabály értelemszerűen csak azokra a gépekre vonatkozik, amelyek repülő üzemmódra képesek. Mint ismert, eddig minden elektronikus eszközt teljesen kikapcsolva kellett tartani guruláskor, felszálláskor és landoláskor is. Most az egyes légitársaságokon a sor, hogy módosítsák működési szabályaikat, amit várhatóan többen is megtesznek majd a következő hetekben, bár az elektronikát az utasok a jövőben is csak akkor használhatják, ha erre a személyzet engedélyt ad.
Egyelőre kevés a mobil- és wifi-képes repülő
A mobilhálózathoz vagy a wifihez való csatlakozás egyelőre csak a megfelelő rendszerrel ellátott repülőkön, és ott is csak utazómagasságban megengedett. Ilyenkor az utas nem a földi hálózathoz, hanem a biztonsági szempontból hitelesített fedélzeti rendszerhez csatlakozik. Jelenleg még kevés ilyen felszereltségű gép van forgalomban, de számuk a következő években várhatóan növekedni fog. A brüsszeli bizottság ugyanis, mint legutóbb megírtuk, november végén szabad utat adott a 3G/UMTS és a 4G/LTE frekvenciák használatának 3 ezer méter magasság felett is. Ennek oka, hogy a légitársaságokon egyre nagyobb a nyomás az utasok részéről az újabb fedélzeti internetszolgáltatások bevezetésére, amelyek már nagyobb adatforgalmat, így mondjuk közösségi hálózatokhoz való csatlakozást is lehetővé tesznek.
A novemberi brüsszeli döntés lényegében módot ad a több mint 200 európai desztinációra repülő légi cégeknek, hogy a 3G/4G spektrumokat is használhassák a fedélzeti mobilkommunikációs rendszerek (MCA) további korszerűsítéséhez. A hagyományos 2G/GSM kommunikációs rendszert egyébként 2008 óta használhatja a repülés.
Sürgető igény a fedélzeti mobilnet használatra
Noha az MCA még gyerekcipőben jár, nagy fejlődés előtt áll: a kimutatások szerint a rajtuk keresztül bonyolított adatforgalom 2011 és 2012 között több mint háromszorosára nőtt. A fedélzeti mobil rendszerek lényegében úgy működnek, mint a klasszikus mobil roaming, és a rendszer használatáért a díjat a saját szolgáltatója számlázza ki az ügyfélnek. A tarifák általában a roamingdíjak legmagasabb kategóriájának felelnek meg. Bár a wifi is használatos az MCA rendszerekben, de annak korlátozottabb jeltovábbító képessége miatt nem lép fel interferencia a földi mobilhálózatokkal.
Az MCA nem fedi le a repülőgép és a föld közötti kommunikációt, ezt a feladatot jelenleg műholdas rendszerek látják el. Néhány európai piaci szereplő viszont már dolgozik a közvetlen földi elérésű, úgynevezett DA2G (Direct air to ground) szélessávú technológián, amivel kikerülhetőek lennének a műholdak.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak