Az informatikai cégeknél nem ritka jelenség, hogy történelmi szintek elérésekor is alaposan bünteti őket a tőzsde, mert a részvényesek és a szakértők ennél is többet vártak. Valami hasonló történt most az Apple-lel, amikor is sosem látott eladási és forgalmi adatokat közölt 2014-es üzleti évének első periódusáról (amely naptár szerint a 2013. dec. 28-ával záródó három hónapot jelenti).
Mélyrepülésben
A tegnap nap közben még 550 dollár felett záró papírok az eredmények nyilvánosságra hozatalát követően több mint 8 százalékot zuhantak a zárás utáni kereskedési időszakban. Azonban ez az 500 dollár körüli szint is lényegesen jobb, mint a tavaly több ízben is megjárt mélypont, amikor is 400 dollár alatt is járt az értékpapírok ára.
A záráskor még 550-nél járó papír hamarosan 500 közelében találta magát
(Forrás: Google Finance)
De mitől is volt ennyire ellentmondásos a megítélése a világ egyik legértékesebb vállalatának? Ami a legfontosabb mutatókat illeti: az összbevétel szűk 6 százalékos éves növekedést mutatva elérte az 57,6 milliárd dollárt. Ez nemcsak hogy rekord negyedéves forgalomnak felel meg, de az előzetes szakértői várakozásoknál is jobb egy hangyányival. A 14,5 dolláros részvényenkénti hozam ráadásul sokkal, 40 centtel haladta meg a konszenzusos elvárást.
Az iPhone-ból szintén történelmi mennyiség, több mint 51 millió darab fogyott. A kifutóban lévő iPod kivételével a többi termékkategória is szépen növekedett. Macekből és iPad-ekből is 15-20 százalékkal több modell talált gazdára az elmúlt ünnepi szezonban, mint 2012 hasonló periódusában.
De a fenti tételekkel körülbelül véget is ér a pozitív dolgok említése. Összvállalati szinten a nettó profit stagnálása tűnik a legégetőbb problémának. A 6 százalékos forgalomnövekedést ugyanis a profit mínusz nulla százalék körüli toporgással szemlélte.
Amikor a sok is kevés
Ami a rekord iPhone-eladásokat illeti, azok sem tűnnek olyan acélosnak, ha hozzátesszük az 55 millió darabszámról szóló előzetes elvárásokat. A cégtől nem csak azért vártak sokkal többet, mert a kereslet is dinamikusan (az IDC szerint közel tavaly közel 40 százalékkal) bővül, hanem azért is, mert ősszel először hozott ki két különböző modellt. Az iPhone 5c és 5s szeptemberi közös megjelenése volt az első kísérlet arra, hogy az alacsonyabb árkategóriában is piacot szerezzen a cég.
A számok mellett az Apple vezetője is tulajdonképpen elismerte, hogy az olcsóbb 5c változat nem váltotta be teljesen a hozzá fűzött reményeket. Tim Cook azért megpróbálta szebbre festeni az összképet azzal, hogy az 5c vásárlók táborában nagyon jelentős volt azok aránya, akik első iPhone-jukhoz jutottak hozzá, azaz nagyon értékes új ügyfélkört képeznek.
Az elkövetkező időszakban azért lesz esély javítani a pozíción, hiszen az iPhone-okat épp most kezdik meg a kiemelten fontos kínai piacon értékesíteni az ország legnagyobb mobil szolgáltatójánál, ami önmagában is elegendő lehet egy combos növekedéshez. Ráadásul a BlackBerry mint konkurencia lassan teljesen megszűnik létezni, és a nagy rivális Samsungnál is jelentkezni látszanak az agresszív növekedés negatív tünetei.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak