A magánkézben lévő űrkutató cégek egyike páratlan bravúrt hajtott végre.

A civil kezdeményezésű űrkutatási programok nagyrészt olyan tulajdonosokhoz köthetők, akik azért engedhetik meg maguknak ezt a "hobbit", mert korábban vagy jelenleg is informatikai cégeket vezettek. Ugyan a SpaceX-et irányító Elon Muskot mostanában inkább a Tesla miatt emlegetik, ám a dél-afrikai származású üzletember több IT-s vállalkozást épített fel, köztük az elektronikus fizetési rendszert forradalmasító PayPalt. A másik sarokban pedig az Amazon-birodalom alapító-vezetőjét, Jeff Bezost és  Blue Origint találjuk. Most utóbbi tett egy nagy lépést a menetrendszerű turisztikai űrutazás megvalósítása felé.

Újratölthető, szuperpontos rakéta

A Blue Origint 2000-ben alapította Bezos, hogy ezzel is támogassa egyik kedvenc érdeklődési területe, az űrkutatás fejlesztését. A céget azért indította, hogy (civil) embereket juttasson a világűrbe. A régóta dédelgetett terv a héten nem is kicsit került közelebb a megvalósításhoz, hiszen sikeres, történelmi jelentőségű teszten van túl a csapat.

A New Shepherd (új pásztor) elnevezésű űrjármű hétfőn 100 kilométer fölé jutott, majd a kapszula onnan sikeresen vissza is tért a Földre. A kísérleti fellövés érdekesebb részét azonban a hordozórakéta jelenti. A BE-3 ugyanis szintén egyben, álló heyzetben jutott vissza mindenfélé probléma nélkül, ráadásul a kijelölt landolási ponttól alig több mint egy méterre.
 


Ahogy a fenti videóban látható, a hordozó egység a visszaúton 1500 méterrel a felszín felett kapcsolta be a hajtóművét, hogy lassítson az ereszkedés tempóján. Az utolsó métereken egy újabb ellenlöket segítségével végül mindössze 7 km/h sebességgel ért talajt. Az épségben lehozott, és így újratölthető rakéta azért fontos része a fejlesztésnek, mert ez alapvető elem lenne a költségek leszorításához.

A Bezos által "nagyon ritka szörnyetegnek" titulált használt rakéta a felsőbb régiókban 300 kilométeres széllökések közepette tette meg útját, amelynek végén mindössze 1,3 méterrel tévesztette el a leszállásra kijelölt zóna kellős közepét.

Az ellenfél is megemelte kalapját

A sikeres tesztet nagyon gálánsan még Elon Musk is megsüvegelte. Egyébként a SpaceX is ígéretes kísérleteket folytat az újrahasznosítható rakétával kapcsolatban. Náluk a visszaérkezés pontossága szintén rendben van, de a landolás kivitelezésén még kell egy kicsit dolgozni.


Emellett Musk vállalkozása más területen is lemaradásban van. A rivális New Shepherd kapszulája 100 kilométer fölé, azaz a világűr határáig viszi az egyelőre képzeletbeli utasokat, akik így sima szoborbitális utazást tehetnek. A SpaceX hordozója azonban túlságosan begyorsítja a saját kabinját, amely így a levállás után is nagyon sokat emelkedik, megközelítve a 150 kilométeres magasságot. Ez viszont már az orbitális repülések területe, ami egyáltalán nem cél egyelőre a civil űrutazások esetében. Arról nem is beszélve, hogy ilyen magasról már rendkívül nehéz feladat úgy lehozni a kapszulát, hogy az a végén egyben is maradjon.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.