Pár nap múlva, a brüsszeli Innovációs Kongresszuson mutatják be azt a több nemzet közreműködésével kifejlesztett technológiát, amellyel a múzeumlátogatók mobileszközeik segítségével egyedi, személyes élménnyé tehetik múzeumlátogatásukat.
Az európai akadémiai, ipari és kulturális szervezetekből álló konzorcium uniós forrásokra támaszkodva készítette el a rendszert, amellyel a látogatók a múzeumi weboldalak által biztosított tartalmak segítségével személyre szabott, interaktív útvonalat hozhatnak létre. A projekt témájához nem kifejezetten kapcsolódó elnevezés (CHESS) az igen hosszú és meglehetősen erőltetett Cultural Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling (kulturális örökség megtapasztalása szociális-személyes interakciók és történetmesélés révén) kifejezésből származik. Ez egyben annak az alkalmazásnak is a neve, amelyet okostelefonokra, táblagépekre telepítve a látogatók extra információkkal, élményekkel lehetnek gazdagabbak a nekik kedves témákban.
Személyre szabott tárlat extrákkal
A felhasználók a CHESS rendszerében a múzemlátogatás előtt - akár otthonról is - megadhatják, milyen témák érdeklik, valamint arra is van lehetőség, hogy az alkalmazás a látogató közösségi adatai alapján finomítsa a beállításokat. A múzeumok ezekre az adatokra építve személyre szabott, alternatívákat tartalmazó, dinamikus látogatói útvonalakat ajánlhatnak, amelyet gazdag multimédiás tartalommal. A múzeumlátogatónak pedig csak el kell indítania a digitális tárlatvezetést, amely a preferenciáknak leginkább megfelelő útvonalon kalauzolja végig az embert.
A hagyományos múzeumi tárlatvezetésekkel szemben a CHESS alkalmazás minden felhasználónak személyre szabott történetet mesél, és a kiállítás legfontosabb műveit helyezi előtérbe a felhasználó érdeklődésének és hangulatának megfelelő részletességgel. A történetek bővíthetők multimédiás tartalmakkal, 3D-s és kiterjesztett valóságot megjelenítő játékokkal, illetve néhány esetben "beszélő tárgyak" is biztatják a látogatót interakcióra. A lehetőségekre egy példa a nyitóképen is látható antik szobor, amely a tablet képernyőjén már színesben jelenik meg.
A CHESS terméket hat hónapon keresztül tesztelték az athéni Akropolisz Múzeum kiállításain és Toulouse-ban a Cite de l'Espace Museum-ban, de a széles körű éles bevezetésre várhatóan még két évet kell várni. A technológia a francia Diginext, az Athéni Nemzeti Kapodisztrián Egyetem, a Nottinghami Egyetem, a német Fraunhofer Institute for Computer Graphics, a francia Real Fusio, az Akropolisz Múzeum és a Cité de l'espace együttműködésének eredménye.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak