A világ legnépszerűbb videós oldala élénk tárgyalásokban van tengerentúli tévécsatornákkal és filmstúdiókkal, hogy nemrég bevezett előfizetéses szolgáltatását még vonzóbbá tegye a felhasználók szemében. A The Wall Street Journalnak név nélkül nyilatkozó informátorok konkrét címeket nem említettek, de várhatóan jövőre már kézzel fogható eredménye lesz a megbeszéléseknek.
Emelik a tétet
Mikor néhány héttel ezelőtt elindult a YouTube Red, még csak azt lehetett tudni, hogy havi 10 dollárért a felhasználók egyrészt mentesülnek a videók előtt és alatt felbukkanó hirdetésektől, másrészt a csomag részeként hozzáférnek a cég zenei streaming szolgáltatásához is. Az akkori bejelentés egyik fontos eleme volt a további exkluzív tartalom belengetése. Ennek indulását 2016 elejére ígérte a YouTube, főleg olyan személyiségek közreműködésével, akik a videomegosztón keresztül váltak világhírűvé. Mint például a a 40 millió követőnél járó PewDiePie.
A most nyilvánosságra került információk azonban azt mutatják, hogy a kezdeti bejelentések valószínűleg önmagukban nem mutatkoztak annyira vonzónak, így az Alphabet (leánykori nevén Google) tulajdonában lévő YouTube-nál keresik a további lehetőségeket. A külső partnerekkel kötött megállapodások valóban értékes részét képezhetik majd az előfizetésnek - feltéve, hogy kellően erős lesz az így megszerzett tartalmi portfólió.
Mint a nagyok, csak jobban
Ezekkel a törekvésekkel a YouTube az előfizetéses formában elérhető filmek, műsorok piacát uraló Netflix, Amazon és Hulu triumvirátus babérjaira tör. A szegmenst régóta meghatározó szereplők többsége szintén kínál saját gyártású, illetve partnerektől átvett mozikat, sorozatokat.
A mostani pletykák egyik érdekes eleme, hogy a YouTube valószínűleg nem elégszik meg azzal, hogy például régebbi filmek másodközlésének jogait szerezze meg. A tervek egyértelműen abba az irányba mutatnak, hogy olyan exkluzív tartalmakat tudjanak biztosítani, amelyek már a megjelenés pillanatában elérhetők lesznek a Reden. Azaz például egy mozifilmet annak premierjének napján meg lehetne nézni YouTube-on keresztül is. Ha ilyen üzleteket sikerül megkötni, akkor valóban felértékelődhet a szolgáltatás értéke a filmrajongó netezők körében.
Pénz pénzt fial
Kétségtelenül sokba fognak kerülni az ilyen kizárólagos szerződések, de van miért emelni a téteket. Idén várhatóan 26 milliárd dolllárt költenek világszerte az online tévés és videós szolgáltatásokra. A piac 2020-ban, azaz alig öt év múlva megkétszereződhet. Ráadásul ugyanekkorra jöhet el az a fordulópont, amikor a streamelt videók előfizetéseiből több pénz folyik majd be, mint a reklámok eladására alapozó egyéb szolgáltatásokból.
Ezeknek a pénzeknek a megszerzése azonban befektetéseket igényel. A Hulu becslések szerint idén 1,5 milliárdot költ tartalomelőállításra és jogok megszerzésére. Nagyjából ennyiből gazdálkodik az Amazon is, míg az aktív globális terjeszkedés fázisában tartó Netflix 3,3 milliárd dolláros költséggel számol idén.
A világ egyik legnagyobb vállalatát maga mögött tudható YouTube nyilvánvalóan képes lehet felvenni a kesztyűt ebben a drága szegmensben is, de természetesen egy szolgáltatás sikerét nem csak a mögötte álló tőke dönti el. Elég csak a hányatott sorsú Google Plusra gondolni...
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak