A mobil eszközökről indított kereskedelmi tranzakciók összértéke 2017-re meghaladja a 3,2 ezer milliárd dollárt, ami főként a mobil bankolás felfutásának köszönhető majd – jósolja a Juniper Research új jelentése.
A Juniper Research (JR) 2017-ig vizsgálja a mobil kereskedelmi piac várható tendenciáit. A kutató cég szerint addig több mint kétszeresére nő a mobilfizetés értéke: a 2012-ben regisztrált 1,5 ezer milliárd dollárról több mint 3,2 ezer milliárd dollárra.
Bankok, légitársaságok az élen ■ A mobilalapú pénzügyi tranzakciókban már eddig is számos ágazat játszott úttörő szerepet, elemzők szerint ide sorolható a kiskereskedelem, a légitársaságok, pénzintézetek, kártyakibocsátó társaságok. Utóbbiak sorában név szerint említik a Visát és a MasterCardot, amelyek elkötelezettek az érintés nélküli fizetési technológia, az NFC (Near Field Communication) mellett, az előbbiek közül pedig külön említést tesznek a légitársaságok elektronikus jegyrendszer kezdeményezéséről.
A feltörekvő térségek egyes országaiban, ahol a felnőtt lakosság több mint a fele nem áll kapcsolatban egyetlen bankkal sem, gyakran a mobiltárca szolgáltatások jelentik az első pénzügyi megoldást a számukra.
Az m-commerce-ben érdekeltek azonban még közel sem dőlhetnek hátra. A JR elemzői szerint ugyanis főleg a kiskereskedőknek van még mit tenniük azért, hogy mobil eszközökre optimalizálva tegyék még felhasználóbarátabbá a weboldalaikat. Ezt egyelőre az ágazat szereplőinek elenyésző hányada lépte meg.
A jelentés kitér arra is, hogy az értékesítési pontokon igencsak kitolódik a mobilfizetést támogató infrastruktúra korszerűbbre cserélése. A piaci szereplők ugyanis azért vonakodnak ettől, mert egyelőre nem nagyon látják mikorra fog megtérülni a beruházásuk.
Magyar m-commerce-sikerek ■ A mobilfizetési megoldások iránt ugyanakkor folyamatosan élénkül a kereslet. A legfrissebb hírek szerint a fejlesztői piac meghatározó magyar szereplője, a Cellum fél éve alapított bolgár leányvállalatán keresztül mostanában nyert megbízást a szófiai metró elektronikus jegyrendszerének a kiépítésére. A QR-kódos technológiára épülő mobilfizetési rendszert a következő 7-12 hónapban szeretnék bevezetni. Az e-ticketing elnevezésű szolgáltatást a CellumPay alkalmazásba integrálják, így az applikáción keresztül nyílik majd lehetőség metrójegyek vásárlására.
A CellumPay a mobiltelefont „okostárcává” változtatja. Az alkalmazás letöltését követően a felhasználók regisztrálhatják bankkártyáikat a rendszerben, amit használhatnak egyenlegfeltöltésre, közműszámlák befizetésére, interneten keresztüli vásárláshoz is.
Magyarországon két éve indította el a mobilfizetési szolgáltatását a Cellum. Mióta az alkalmazás elérhető a felhasználók számára, közel 150 ezren töltötték le okostelefonjukra (Android, iOS, Windows Phone együtt). Ezt az új fizetési módot elfogadják az ország legnagyobb mobilszolgáltatói, különböző kereskedők, web-áruházak, az egyik taxi társaság, és számos közműszolgáltató is.