A deisgn és a technológia kapcsolatáról szóló Roadmap konferencia keretében beszélgetett a GigaOM alapítója a Google két vezető designerével. A szűk félórás panel a számítógépes térképszolgáltatások kezdetétől a közeljövő lehetőségéig meglehetősen sok témát ölelt fel. Ezek közül értelemszerűen az utóbbiak tartogatnak érdekes elemeket.
Új szintre lépnek
A Google az elmúlt években gyakorlatilag tökéletesre fejlesztette Maps (Térkép) szolgáltatását, amennyiben arról van szó, hogy az utak, helyek pozíciója megfelelően van-e elhelyezve a digitális térképen. A sarkköröktől a nagy bevásárlóközpontok belső elrendezéséig szinte mindenről korrekt információkat tárolnak a cég szerverei. Éppen ezért a továbblépés logikus útja az, ha egy-egy helyszín esetében a felhasználók nem feltétlenül ugyanazokkal az információkkal találkoznak. (Ez nem újdonság a Google működésében, hiszen például a cég keresője is eltérő eredményeket listáz az adott felhasználó korábbi tevékenységére alapozva.)
A nem személyre szabott térképek esetében egy kis területen több üzlet, étterem, múzem, satöbbi is lehet, így amikor a nagyítást csökkenti a felhasználó, a szolgáltatásnak el kell döntenie, melyik maradjon fenn és melyik tűnjön el. Amennyiben azonban valósággá válik a perzonalizáció, úgy az egyes embereknek más és más információ válik elsődlegesen megjeleníthetővé. Nem titok, hogy a Google rengeteg adattal rendelkezik ahhoz, hogy egy adott felhasználó preferenciáját jó hatásfokkal belője annak korábbi digitális előélete alapján. A keresések, a látogatott oldalak, a Google+-on tárolt képek metaadatai, az okostelefon használata, a megvásárolt alkalmazások, e-könyvek, a naptárban eltárolt események mind-mind jó alapot adnak arra, hogy a térképen tényleg olyan információk legyenek, amelyek valószínűleg érdeklik az adott embert.
Kérdés persze, hogy mindez miként illeszkedik majd bele a nagyképbe. A személyes adatok ilyen szembeötlő használata valószínűleg újabb felhördülési hullámot indít el a személyes adatok "üzletszerű" felhasználása miatt. A privát szféra eltűnése azonban nem ezzel a momentummal indult el, és borítékolhatóan nem is a személyre szabott térképekkel fog zárulni. A hangos elégedetlenkedőket pedig bőven ellensúlyozza a titkolózás helyett a kényelemre, praktikumra és nem mellesleg ingyenességre szavazó felhasználók tömege.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak