A tavaly struktúrát és nevet váltó Google utoljára 2010-ben előzte meg cupertinói vetélytársát piaci kapitalizációban. A tegnap kiadott gyorsjelentés viszont újra a csúcsra lökte.

A Google tavaly augusztusban jelentette be, hogy teljes átalakítja az elmúlt évtizedben számos csápot növesztő szervezetét. Ennek lényegi része volt az Alphabet felállítása, amely ernyőszervezetként maga alá gyűjtött minden tevékenységet, beleértve magát a "megcsonkított" Google-t is. A tavalyi utolsó negyedév volt az első, amelyet már az új struktúrában jelentett le a világcég. A debütálás több mint jól sikerült.

A legnagyobb

A cég továbbra is nyerésben van. Az online hirdetési bevételek emelkedésének köszönhetően szinte minden soron kövér százalékok sorakoznak az éves növekedést jelezve. A teljes forgalom meghaladta a 21,3 milliárd dollárt, ami közel 18 százalékkal jobb, mint egy évvel korábban. Ráadásul az elemzői várakozás ennél nagyjából félmilliárd dollárral alacsonyabb értékre számított. A várakozásokra nem csak itt, de a nettó profit tekintetében is bőségesen rálicitált a vállalat. Bő 6 milliárd maradt a kasszában, ami csaknem 30 százalékkal több, mint 2014 végén. A nyereség esetében az előzetes becslések "csak" 23 százalékos erősödést valószínűsítettek.  

 

 Alphabet-eredmények 2015/Q4
Create your own infographics

 

Nem volt tehát egyáltalán meglepő, hogy a cég részvényei a napi erősödés után a zárást követő kereskedésben is folytatták a csúcstámadást. A nagyjából 6 százalékos drágulás nem csupán 800 dollárra lökte az árfolyamot, de ez egyben azt is jelentette, hogy az Alphabet átvette a legértékesebb vállalat címet a mostanában már növekedési gondokkal küzdő Apple-től. Ez persze csak akkor lesz "hivatalos", ha a New York-i tőzsde mai, rendes napi kereskedésében nem esik vissza a részvény. Érdekesség, hogy a Google legutóbb szinte napra pontosan hat évvel ezelőtt, 2010 februárjában előzte meg riválisát piaci kapitalizáció tekintetében.

Minden a helyére került

A tavalyi átalakítás nem csak a jó számok miatt látszik helyes döntésnek. A Google stratégiáját rendszeres kritika érte azért, mert a cég nagy kedvvel invesztált olyan kísérleti fejlesztésekre, amelyeknél a befektetők nem láttak rá, hogy pontosan mennyibe kerülnek, illetve mikor és milyen nagyságrendű bevételnövekedéshez tudják hozzásegíteni a cégcsoportot ezek a hosszabb kifutású projektek.

Azzal, hogy a Google-nél maradtak a hagyományos, kialakult bevételi csatornákkal rendelkező szegmensek, miközben a többi, kísérleti és nem szokványos üzletág átkerült az Alphabet közvetlen irányítása alá, a cég egy komoly lépést tett a nagyobb átláthatóság felé. A befektetők elismerését nem csak a mostani rekord, de tulajdonképpen az egész elmúlt félév árfolyamalakulása tükrözi. Augusztus közepe óta nagyjából 20 százalékot drágultak a papírok.

 

Az Alphabet struktúrája (forrás: Ars Technica)

 

Az új típusú jelentésből immár az is kiderül, hogy a Google falain túlra rakott projektek mennyit termeltek. Az "other bets", azaz szabad fordításban leginkább egyéb próbálkozásoknak titulálható kategória az utolsó negyedévben 327 millió dollár bevételt hozott, ám mindeközben közel 2 milliárdos veszteséget halmozott fel. A bevételek nagy többségét a két éve felvásárolt Nest, okosmérő hozza, de elkezdett termelni a kábelszolgáltató Google Fiber és az egészségügyi kutatás-fejlesztésben érdekelt Verily is.

Piaci hírek

A bűnözőket is nagyon érdekli, hogy kinek van kiberbiztosítása

Egy éve elején közölt kutatás szerint ma már utánanéznek a dolognak, és a biztosított szervezetektől az átlagosnál jóval magasabb váltságdíjakat próbálnak bevasalni.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.