A tavaly struktúrát és nevet váltó Google utoljára 2010-ben előzte meg cupertinói vetélytársát piaci kapitalizációban. A tegnap kiadott gyorsjelentés viszont újra a csúcsra lökte.
Hirdetés
 

A Google tavaly augusztusban jelentette be, hogy teljes átalakítja az elmúlt évtizedben számos csápot növesztő szervezetét. Ennek lényegi része volt az Alphabet felállítása, amely ernyőszervezetként maga alá gyűjtött minden tevékenységet, beleértve magát a "megcsonkított" Google-t is. A tavalyi utolsó negyedév volt az első, amelyet már az új struktúrában jelentett le a világcég. A debütálás több mint jól sikerült.

A legnagyobb

A cég továbbra is nyerésben van. Az online hirdetési bevételek emelkedésének köszönhetően szinte minden soron kövér százalékok sorakoznak az éves növekedést jelezve. A teljes forgalom meghaladta a 21,3 milliárd dollárt, ami közel 18 százalékkal jobb, mint egy évvel korábban. Ráadásul az elemzői várakozás ennél nagyjából félmilliárd dollárral alacsonyabb értékre számított. A várakozásokra nem csak itt, de a nettó profit tekintetében is bőségesen rálicitált a vállalat. Bő 6 milliárd maradt a kasszában, ami csaknem 30 százalékkal több, mint 2014 végén. A nyereség esetében az előzetes becslések "csak" 23 százalékos erősödést valószínűsítettek.  

 

 Alphabet-eredmények 2015/Q4
Create your own infographics

 

Nem volt tehát egyáltalán meglepő, hogy a cég részvényei a napi erősödés után a zárást követő kereskedésben is folytatták a csúcstámadást. A nagyjából 6 százalékos drágulás nem csupán 800 dollárra lökte az árfolyamot, de ez egyben azt is jelentette, hogy az Alphabet átvette a legértékesebb vállalat címet a mostanában már növekedési gondokkal küzdő Apple-től. Ez persze csak akkor lesz "hivatalos", ha a New York-i tőzsde mai, rendes napi kereskedésében nem esik vissza a részvény. Érdekesség, hogy a Google legutóbb szinte napra pontosan hat évvel ezelőtt, 2010 februárjában előzte meg riválisát piaci kapitalizáció tekintetében.

Minden a helyére került

A tavalyi átalakítás nem csak a jó számok miatt látszik helyes döntésnek. A Google stratégiáját rendszeres kritika érte azért, mert a cég nagy kedvvel invesztált olyan kísérleti fejlesztésekre, amelyeknél a befektetők nem láttak rá, hogy pontosan mennyibe kerülnek, illetve mikor és milyen nagyságrendű bevételnövekedéshez tudják hozzásegíteni a cégcsoportot ezek a hosszabb kifutású projektek.

Azzal, hogy a Google-nél maradtak a hagyományos, kialakult bevételi csatornákkal rendelkező szegmensek, miközben a többi, kísérleti és nem szokványos üzletág átkerült az Alphabet közvetlen irányítása alá, a cég egy komoly lépést tett a nagyobb átláthatóság felé. A befektetők elismerését nem csak a mostani rekord, de tulajdonképpen az egész elmúlt félév árfolyamalakulása tükrözi. Augusztus közepe óta nagyjából 20 százalékot drágultak a papírok.

 

Az Alphabet struktúrája (forrás: Ars Technica)

 

Az új típusú jelentésből immár az is kiderül, hogy a Google falain túlra rakott projektek mennyit termeltek. Az "other bets", azaz szabad fordításban leginkább egyéb próbálkozásoknak titulálható kategória az utolsó negyedévben 327 millió dollár bevételt hozott, ám mindeközben közel 2 milliárdos veszteséget halmozott fel. A bevételek nagy többségét a két éve felvásárolt Nest, okosmérő hozza, de elkezdett termelni a kábelszolgáltató Google Fiber és az egészségügyi kutatás-fejlesztésben érdekelt Verily is.

Piaci hírek

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.