A Google tavaly augusztusban jelentette be, hogy teljes átalakítja az elmúlt évtizedben számos csápot növesztő szervezetét. Ennek lényegi része volt az Alphabet felállítása, amely ernyőszervezetként maga alá gyűjtött minden tevékenységet, beleértve magát a "megcsonkított" Google-t is. A tavalyi utolsó negyedév volt az első, amelyet már az új struktúrában jelentett le a világcég. A debütálás több mint jól sikerült.
A legnagyobb
A cég továbbra is nyerésben van. Az online hirdetési bevételek emelkedésének köszönhetően szinte minden soron kövér százalékok sorakoznak az éves növekedést jelezve. A teljes forgalom meghaladta a 21,3 milliárd dollárt, ami közel 18 százalékkal jobb, mint egy évvel korábban. Ráadásul az elemzői várakozás ennél nagyjából félmilliárd dollárral alacsonyabb értékre számított. A várakozásokra nem csak itt, de a nettó profit tekintetében is bőségesen rálicitált a vállalat. Bő 6 milliárd maradt a kasszában, ami csaknem 30 százalékkal több, mint 2014 végén. A nyereség esetében az előzetes becslések "csak" 23 százalékos erősödést valószínűsítettek.
Nem volt tehát egyáltalán meglepő, hogy a cég részvényei a napi erősödés után a zárást követő kereskedésben is folytatták a csúcstámadást. A nagyjából 6 százalékos drágulás nem csupán 800 dollárra lökte az árfolyamot, de ez egyben azt is jelentette, hogy az Alphabet átvette a legértékesebb vállalat címet a mostanában már növekedési gondokkal küzdő Apple-től. Ez persze csak akkor lesz "hivatalos", ha a New York-i tőzsde mai, rendes napi kereskedésében nem esik vissza a részvény. Érdekesség, hogy a Google legutóbb szinte napra pontosan hat évvel ezelőtt, 2010 februárjában előzte meg riválisát piaci kapitalizáció tekintetében.
Minden a helyére került
A tavalyi átalakítás nem csak a jó számok miatt látszik helyes döntésnek. A Google stratégiáját rendszeres kritika érte azért, mert a cég nagy kedvvel invesztált olyan kísérleti fejlesztésekre, amelyeknél a befektetők nem láttak rá, hogy pontosan mennyibe kerülnek, illetve mikor és milyen nagyságrendű bevételnövekedéshez tudják hozzásegíteni a cégcsoportot ezek a hosszabb kifutású projektek.
Azzal, hogy a Google-nél maradtak a hagyományos, kialakult bevételi csatornákkal rendelkező szegmensek, miközben a többi, kísérleti és nem szokványos üzletág átkerült az Alphabet közvetlen irányítása alá, a cég egy komoly lépést tett a nagyobb átláthatóság felé. A befektetők elismerését nem csak a mostani rekord, de tulajdonképpen az egész elmúlt félév árfolyamalakulása tükrözi. Augusztus közepe óta nagyjából 20 százalékot drágultak a papírok.
Az Alphabet struktúrája (forrás: Ars Technica)
Az új típusú jelentésből immár az is kiderül, hogy a Google falain túlra rakott projektek mennyit termeltek. Az "other bets", azaz szabad fordításban leginkább egyéb próbálkozásoknak titulálható kategória az utolsó negyedévben 327 millió dollár bevételt hozott, ám mindeközben közel 2 milliárdos veszteséget halmozott fel. A bevételek nagy többségét a két éve felvásárolt Nest, okosmérő hozza, de elkezdett termelni a kábelszolgáltató Google Fiber és az egészségügyi kutatás-fejlesztésben érdekelt Verily is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak