Vállalati képzésekre évente több mint 70 milliárd dollárt fordítanak világszerte. Az IT-célú képzésekre fordított költések növekedési üteme a következő években évi 6,2 százalék körül várható.

A képzésektől a cégek nem csak azt várják, hogy alkalmazottaik jobbak lesznek, hanem azt is, hogy növekszik a cég iránti elkötelezettségük. Sokan úgy vélik, hogy ezzel egy erős munkahelyi kultúrát is meg lehet alapozni. Ennek ellenére a tréningek ritkán alkotják az üzleti stratégia részét – állítják a  Deloitte tanácsadó cég szakértői. A vállalatok lényegében csupán az éves büdzsé egyik elemeként tekintenek rá.

Profitösztönző hatása is lehet

A ROI Institute egyik felmérése szerint az USA-ban megkérdezett vállalatvezetők 96 százaléka már elvárná, hogy közvetlen üzleti hatása legyen a céges képzési programoknak, ugyanakkor ténylegesen csak 8 százalék tapasztal már valami hasonlót. Ráadásul a cégvezérek közel háromnegyede szeretne olyan világos megtérülési számításokat is látni, amik bizonyítják képzési programjainak a hatékonyságát, de eddig mindössze 4 százalékuknak állt rendelkezésre efféle kimutatás.

Egyes szakértők szerint egy jól megalapozott és hatékonyan végrehajtott céges képzési beruházás profitösztönző is lehet. Ehhez azonban a tréningekért felelős vezetőknek legalább olyan mértékben kell transzparenssé tenni a munkájukat, mint azt teszik az operatív ügyvezetők vagy a marketingigazgatók.

A céges képzések már jó ideje kötelező részét képezik a munkavállalók mindennapjainak, eleddig a one-size-fits-all megközelítéssel. Ma már azonban sem a munkavállalónak, sem a cégnek nem jó "a mindenkire ugyanazt a gúnyát" gyakorlata. Szakértők szerint sokkal jobban tekintetbe kellene venni az egyéni adottságokat, képességeket, hogy mind a munkaadó, mind a munkavállaló egyaránt és főleg egymás hasznára profitáljon belőle. Manapság ez az egyik legnagyobb munkaerő-megtartó tényező is. Általános tapasztalat, hogy a nem megfelelő képzésben részesülők 40 százaléka már az első évben otthagyja cégét.

Mit keres a mesterséges intelligencia a képzési piacon?

A személyre szabott tréning egy teljesen új piaci megközelítés, amely az előzetes adatok feldolgozásán, illetve viselkedési mintákon alapul, de használja a mesterséges intelligencia által nyújtott lehetőségeket is.

A céges képzési programok többségét ma még a hagyományos kérdőíves módszerrel értékelik, hatékonyságát a képzésen eltöltött idő, illetve a teszteredmények alapján mérik. Ezek adnak ugyan valamiféle kézzelfogható eredményt, de arra nem alkalmasak, hogy a tréningsorozat valós idejű sikerét kimutatássák. Legfőképpen azért nem, mert a képzésen eltöltött idő nem korrelál a tényleges tudástranszferrel.

A különféle big data elemzési módszerek és a mesterséges intelligencia ma már hatékonyabb eszköznek bizonyulhatnak. Képesek megjósolni, mennyi a valószínűsége annak, hogy a munkavállaló majd valóban a magáénak érzi-e az adott kurzust, és képes lesz-e hatékonyan végigcsinálni. Ezek az előrejelzések arra is jók, hogy tisztázzák, milyen – az üzlet szempontjából releváns – információk birtokában van már az alkalmazott, és mi az, amit még el kell sajátítania.

A globális IT-s felnőttképzést, amely éppúgy magába foglalja az egyetemek és a képzési szolgáltatók által kínált hivatalos képzéseket, mint az egyéb szolgáltatók tréningjeit, öt nagy csoportba lehet sorolni. Ide tartoznak az IT-infrastruktúrára vonatkozó tréningek, a nagyvállalati alkalmazások és szoftverek, a kiberbiztonsági, adatbázis és big data stb. tematikájú képzések is.

A képzések iránti keresletet az IT-piacon tapasztalható nagy munkaerőhiány is segít élénken tartani. A piac jelenlegi öt legnagyobb szereplője a CGS, a Firebrand, a Global Knowledge, az IBM és a New Horizon.

Tantermi, tisztán digitális vagy ezek elegye?

Egyes statisztikák szerint 2016-ban IT-profilú képzésre világméretekben mintegy 26,7 milliárd dollárt költenek a cégek, és ebben egyre nagyobb szeletet képvisel az e-learning.

Az ezredforduló elején az e-learning forma 18 százalékát adta a képzési piacnak. Az utóbbi években folyamatosan növekszik a digitális képzési formák aránya a hagyományosak rovására. Ebben az évben a személyes jelenlétet igénylő kurzusok részesedése 43,3 százalék, a tisztán e-learning jellegű tréningeké pedig közel 23 százalék lehet.

Egyre többen hisznek azonban abban, hogy nem kell a mosdóvízzel együtt kiönteni a gyereket, azaz az online oktatási formákkal nem kellene feladni az oktatókkal való közvetlen kapcsolatot. Ezért a kevert modellt részesítik előnyben. Ehhez persze meg kell találni a megfelelő célokat, a képzési módszerek arányát, és az egyik, illetve másik formához leginkább illő tartalmat. Ennek a szerteágazó feladatnak a megoldását segíthetik az úgynevezett képzésmenedzsment rendszerek (LMS – Learning Management System).

Az e-learninget leggyorsabban adaptáló államok közé egy friss kimutatás néhány távol-keleti (India, Kína, Malajzia) és két dél-amerikai (Brazília és Kolumbia) országot, valamint a régiónkból Romániát, Lengyelországot Csehországot és Ukrajnát sorolják. Ezekben az országokban évente minimum 20 százalékkal, de a Távol-Keleten akár 40-50 százalékkal is bővül az online oktatás piaca.

Jön a mobile learning

Az  utóbbi néhány év termése a mobil eszközökön folyó oktatás, a mobile learning. Ennek az online oktatási formának a globális piaca már most megközelíti az évi 10 milliárd dollárt, de jövőre már túllépheti a 12 milliárdot. Öt éve még az USA, Japán, Dél-Korea, Kína és India számított a mobil eszközökre épülő képzési termékek és szolgáltatások legfőbb piacának, a rangsort ma már Kína vezeti, majd az USA, Indonézia, India és Brazília következik.

Egyre divatosabb az online oktatás egyik speciális formája a MOOC, azaz a Massive Open Online Course. A távoktatásnak ezt a formáját magyarra ingyenes online szabadegyetemként lehetne lefordítani. A MOOC nyitott oktatási rendszer, melynek kurzusaihoz korlátlanul és ingyenesen lehet hozzáférni. A lehetőség bárki számára nyitott: nincs beiratkozás, sem előzetes regisztráció.

Ez a forma szélesebb tömegek számára akarja elérhetővé tenni a felsőoktatást. A jó nevű amerikai egyetemek is kínálnak – értelemszerűen angol nyelvű – kurzusokat. De vannak olyan e-learning cégek is, melyek az egyetemekkel vagy magukkal a piaci cégekkel együttműködve kínálnak korszerű és magas színvonalú képzéseket. A Coursera és az edX például a olyan egyetemekkel dolgozik együtt, mint a MIT, a Harvard vagy a Berkeley, az Udacity pedig elsősorban a cégek támogatásával – hallgató jövőbeni munkáltatóval közösen dolgozza ki oktatási programját. Utóbbi nem klasszikus MOOC, hiszen kurzusai fizetősek, ám a menő egyetemeknél nagyságrenddel olcsóbbak. Ugyanakkor az együttműködési háttér miatt az Udacity hallgató nagyon jó eséllyel találnak is munkát.

A MOOC hasznosságát ugyanis épp emiatt vitatják. Eleddig nem mérték, hogy a MOOC kurzisokat elvégzők tudása van-e olyan piacképes, mint a hivatalos képzéseken részt vevő hallgatóké. Felmérések szerint jelenleg a cégek 8 százaléka használ MOOC- képzést, további 7 százaléka pedig teszteli. A piackutatók ugyanakkor gyors növekedést jósolnak a képzési formának: két éven belül 28 százalékra nőhet a MOOC-ot használó vállalatok aránya.

Közösség & HR

Dollármilliók helyett börtönévek járhatnak az oktatási chatbot fejlesztőjének

A korábban számos elismerést elnyerő AllHere megoldását az USA második legnagyobb oktatási körzete is bevezette. Nemrégiben azonban többek között csalással, hamisítással és a befektetők szándékos megtévesztésével vádolták meg a startup alapító-vezetőjét.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.