Lassan a Mobile World Congress (MWC) is olyan lesz, mint egy jó kis Sziget-fesztivál. Hiába nyit ugyanis csak hétfőn a barcelonai happening, a gyártók a legfontosabb újdonságaikat már egy nappal korábban, egyfajta MWC 0. napon bemutatják. Van ebben logika: a sajtómunkások ugyanis jól megírják, a közönség meg tódul, hogy elsőként lássák a legújabb okostelefonokat, okosórákat és a többi érdekes kütyüt.
A mobilipar idei legnagyobb seregszemléjének egyébként közel kétezer kiállítója lesz, és a szervezők több mint 90 ezer látogatót várnak.
Sokan várják a Samsung S6-ot
Szakértők szerint a hardverbejelentések közül a legnagyobb figyelem várhatóan a Samsung Galaxy S6-ot kíséri. A dél-koreaiak új csúcsmodellje az előzetes hírek szerint kétféle változatban kerül majd a piacra, és egyebek mellett többféle vezeték nélküli töltési szabványt is támogat. A Samsung ezzel akarja megerősíteni korábbi években megszerzett piacvezető pozícióját. Szüksége is lesz egy jó készülékre, mert például Kínában az utóbbi időben elveszített piaci részesedésének felét.
Az LG és a Huawei szintén a nulladik napra időzítette új telefonjainak, táblagépeik és hordozható eszközeik bejelentéseit, az LG Barcelonában debütál a világ első LTE-alapú okosórájával. Az LG WatchUrbane LTE, a cég előzetes kommunikációja szerint a 4G-s telefonokhoz hasonlóan képes hívást kezdeményezni, fogadni vagy szöveges üzeneteket küldeni. Az óra alkalmas a push-to-talk (PTT) digitális adóvevő-technológiára is – vagyis walkie-talkie-ként is használható lesz majd.
A Microsoft megvárja a hétfőt a fejlődő piacokra szánt új Windowsos Lumiák bemutatásával, de a Wall Street Journal szerint Barcelonában bemutatják az első androidos okostelefonjukat is. Még egyszer: a Microsoft és androidos okostelefont. A készüléket egyébként még a Nokia még azt megelőzően kezdte fejleszteni, hogy a mobilrészlegét a Microsoft felvásárolta volna.
A BlackBerry is beszámol készülékekkel kapcsolatos terveiről és arról, hogy mindezek hogyan illeszkednek a társaság üzleti kommunikációjú fókuszú stratégiájába. A HTC legújabb csúcsmodelljéről viszont már elég sok minden kiderült, amiről a Bitport is beszámolt.
Már az autóipar is egyre nagyobb figyelmet követel magának
Az idei konferencia egy kicsit autóipari show is lesz, mivel a járműipar is ki akarja használni a mobil trendek körüli felhajtást, hiszen az szorosan kapcsolódik az okosautó, connected car koncepciókhoz. Számos bejelentést várnak elemzők ezekkel kapcsolatban. Érdekes mellékszál, hogy épp a barcelonai konferencia zárónapján nyit az autóipar meghatározó showja, a genfi autószalon, amelyen több OEM-gyártó is bejelenti a connected car stratégiáját.
Bár valószínűleg a hálózatba kapcsolt autó lesz ugyan az egyik legfontosabb eleme az dolgok internetével (IoT) összefüggő fejlesztéseknek az MWC-n, a show-n az érdeklődők gy sor mobilapplikációkkal működő, javarészt a mindennapi életet automatizáló készüléket is láthatnak.
Az újdonságok várhatóan az IoT mindhárom pillérét érintik: a mobileszközökön keresztül összekapcsolt embereket, az okos otthon és okos városok által összekapcsolt épített környezetet és az összekapcsolt járműveket. És persze a szolgáltatók si hoznak majd a témában újdonságokat, többségében az IoT adta üzleti lehetőségekkel összefüggésben.
A piaci lehetőségekre nem lehet panasz
Bár a mobilipar még a negyedik generációs technológiára épít, már készül az újabb generációváltásra is. A hírek szerint Barcelonában jelentik majd be az 5G világszövetség megalakulását. A szövetség célja, hogy zökkenőmentessé tegye a technológiai fejlesztéseket, például az IPv6-alapú M2M-mel, a mobil IoT-vel vagy a mobil felhővel kapcsolatos innovációt.
Arról, hogy mi vár a mobiliparra a következő években, erről elég sok mindent megtudhatunk az Ericsson évközi jelentéséből, melyet célzottan a barcelonai eseményhez időzítettek. A kutatás szerint öt alkalmazás felel az okos eszközökön lebonyolított mobilforgalom közel kétharmadáért.
Messze a legnépszerűbb a videostreaming és a közösségi alkalmazások, mindenekelőtt a Facebook. A mobil videotartalmaknak köszönhetően az adatforgalom növekedése 2020-ig akár évi 45 százalék is lehet. És nem csak filmeket nézünk az Ericsson szerint: a hírek, a hirdetések, illetve a közösségi oldalak is szerepet kapnak a videoforgalom bővülésében.
Tavaly 40 százalékkal nőtt az okostelefon-előfizetések száma, azaz jelenleg mintegy 2,7 milliárd ilyen eszközt használnak a világon. A 4G-s technológia, a többféle mobil eszköz, illetve a többplatformos technológia megjelenése a sugárzásról a streaming irányába tolta el a tévézést. A felmérés szerint az idén már már bekövetkezik a fordulat: több ember néz majd igénye szerinti streaming videótartalmakat, mint sugárzott tévéműsorokat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak