Egy szingapúri bárban már önműködő repülők viszik ki a vendégek rendelését. A pincérek állását egyelőre nem veszélyeztetik.

A gépesített munka új helyszínre tört be, köszönhetően egy szingapúri étteremláncnak, amelyik az Infinium Robotics céggel karöltve teszteli az önjáró (repülő) drónok potenciálját az italok és ételek kiszállításában.

Két kilóig tölthetők

A februárban indult tesztüzemben a konyhai dolgozóknak csak fel kell pakolni a maximum két kilós rendelést a gépekre, majd megadni az asztal számát, ahol várják az elkészült fogásokat. Innentől a drón a vendégek feje fölött még egy zsúfolt napon is biztonságosan eljut a célterületre, ahol azonban már emberi segítséggel kerülnek az asztalra a tételek.

Az étteremláncnál úgy gondolják, nem a személyzet kiszorítását, hanem ellenkezőleg, segítését jelentik a robotok, hiszen így a pincérek több időt tölthetnek a vendégekkel, és nem mellesleg a szennyes asztalok letakarítását sem bízhatják a drónokra. Legalábbis egyelőre.

Csendesebben, ügyesebben

A bemutatón résztvevő újságírók arról számoltak be, hogy a gépek meglehetősen hangosak működés közben, amit a sajtóeseményen zenei aláfestéssel igyekeztek elnyomni a fejlesztők. Ennél némileg előremutatóbb megoldás lenne a repülő szerkezetek halkítása, ezen egyébként már most dolgoznak a mérnökök. A robotpincérek új generációja a tervek szerint nem csak csendesebb, de sokkal ügyesebb is lehet. Az elképzelések szerint a szervírozást, sőt a vacsora utáni lerámolást is rájuk lehet majd a későbbiekben bízni.

A pincéreknek tehát lehet, hogy mégis van félnivalója, de mivel az étteremlánc beruházásának teljes költségét 800 ezer dollárra teszik, nem valószínű, hogy a közeljövőben gombamód elszaporodnának ezek a megoldások. Igaz, Szingapúrban kicsit sajátos a helyzet, mert egyrészt a vendéglátásban dolgozók társadalmi megbecsülése nagyon alacsony, másrészt az állam jelentős adókedvezményekkel ösztönzi a cégeket az ehhez hasonló, innovatív fejlesztések beindítására.

Piaci hírek

MIT: egészen hihetetlen arányban fuccsolnak be az MI-projektek

Egy friss kutatás szerint nem magával a technológiával van probléma, hanem a túlzott elvárásokkal és a hibás integrációs megközelítésekkel, ami azonban az elképesztő összegű befektetések megtérülését is kérdésessé teszi.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.