A gépesített munka új helyszínre tört be, köszönhetően egy szingapúri étteremláncnak, amelyik az Infinium Robotics céggel karöltve teszteli az önjáró (repülő) drónok potenciálját az italok és ételek kiszállításában.
Két kilóig tölthetők
A februárban indult tesztüzemben a konyhai dolgozóknak csak fel kell pakolni a maximum két kilós rendelést a gépekre, majd megadni az asztal számát, ahol várják az elkészült fogásokat. Innentől a drón a vendégek feje fölött még egy zsúfolt napon is biztonságosan eljut a célterületre, ahol azonban már emberi segítséggel kerülnek az asztalra a tételek.
Az étteremláncnál úgy gondolják, nem a személyzet kiszorítását, hanem ellenkezőleg, segítését jelentik a robotok, hiszen így a pincérek több időt tölthetnek a vendégekkel, és nem mellesleg a szennyes asztalok letakarítását sem bízhatják a drónokra. Legalábbis egyelőre.
Csendesebben, ügyesebben
A bemutatón résztvevő újságírók arról számoltak be, hogy a gépek meglehetősen hangosak működés közben, amit a sajtóeseményen zenei aláfestéssel igyekeztek elnyomni a fejlesztők. Ennél némileg előremutatóbb megoldás lenne a repülő szerkezetek halkítása, ezen egyébként már most dolgoznak a mérnökök. A robotpincérek új generációja a tervek szerint nem csak csendesebb, de sokkal ügyesebb is lehet. Az elképzelések szerint a szervírozást, sőt a vacsora utáni lerámolást is rájuk lehet majd a későbbiekben bízni.
A pincéreknek tehát lehet, hogy mégis van félnivalója, de mivel az étteremlánc beruházásának teljes költségét 800 ezer dollárra teszik, nem valószínű, hogy a közeljövőben gombamód elszaporodnának ezek a megoldások. Igaz, Szingapúrban kicsit sajátos a helyzet, mert egyrészt a vendéglátásban dolgozók társadalmi megbecsülése nagyon alacsony, másrészt az állam jelentős adókedvezményekkel ösztönzi a cégeket az ehhez hasonló, innovatív fejlesztések beindítására.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak