A magyar piacot is célba vette a világ legnagyobb virtuális mobilszolgáltatójának (MVNO) számító Virgin Mobile. A lengyel leánycégét a napokban elindító brit társaság információink szerint az elmúlt hónapokban mindhárom magyarországi operátort megkereste már az ajánlatával.
Erőteljes terjeszkedési kampányt hirdetett idéntől Közép-Kelet-Európában a brit Virgin Mobile, amely a jövőbeli célpiacok között Magyarországgal is számolni akar. Ezt támasztják alá azok a tárgyalások, amelyeket – a Bitport megbízható forrásokból származó értesülései szerint – az elmúlt hónapokban folytatott a hazai mobilszolgáltatókkal.
A hálózatot nem építő szolgáltatók virtuális modelljét 1999-ben elindító, tavaly közel 20 milliárd dollár bevételre szert tevő Virgin csoport mobil részlegével azóta a világ legnagyobb MVNO-szolgáltatójává vált, ezzel a profillal 2012 első feléig nyolc országban – Nagy-Britannia, Ausztrália, Kanada, Franciaország, India, Chile, Dél-Afrika és az USA
– volt jelen, előfizetőinek száma megközelíti a 20 milliót.
A társaság a fejlett piacokon való megjelenés után úgy döntött, hogy célba veszi a közép-kelet-európai térséget is. A régiós terjeszkedésre tavaly alapított önálló céget a holdingon belül Virgin Mobile Central and Eastern Europe néven. A
Virgin Mobile honlapján megjelent információk szerint azért fordult a cég figyelme a térség felé, mert azt látják, hogy a helyi hálózati operátorok szegényes szolgáltatást nyújtanak az ügyfeleiknek.
A lengyel cég már elstartolt ■ A szóba jöhető regionális piacok közül elsőként Lengyelországban jelent meg a brit cég. Virgin Mobile Polska néven hivatalosan augusztus közepétől indult el az ottani leányvállalat. „Első osztályú szolgáltatást hozunk egy olyan piacra, ahol a feltöltőkártyás ügyfeleket eddig másodosztályú állampolgárokként kezelték” – emelte ki egyebek mellett a lengyel piacra lépés kapcsán
Kristian Myrup, a Virgin Mobile Central and Eastern Europe vezetője.
A szigetországi cég várakozásai szerint most jött el az idő az MVNO-s terjeszkedés számára Közép-Kelet-Európában is, ahol egyébként a „hagyományos” mobilpiac már eljutott az érettség szakaszába. (Ezt támasztja alá a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóságnak a hazai piacról frissen érkezett jelentése, amely szerint júliusban tovább csökkent a hazai mobilelőfizetők száma. Igaz emögött a tendencia mögött a szolgáltatók azon törekvése is állhat, hogy portfóliójukat mielőbb megtisztítsák az inaktív ügyfelektől.)
MVNO-piac Magyarországon ■ A mintegy két évtizedes múltra visszatekintő magyarországi mobilpiacon a hálózatot is építő szolgáltatók nagyon sokáig ellenálltak az MVNO-s törekvéseknek. A nyitás első hullámai másfél-két éve jelentek meg, az első szerződések mögött sokkal inkább viszonteladói megállapodások álltak, semmint a klasszikus MVNO-modell.
Az önálló márkát is építő tényleges virtuális szolgáltatók Magyarországon a legnagyobb számban az idén jelentek meg. Ekkor jelentette be indulását a Lidl és a T-Mobile együttműködésében a
Blue Mobile, amit szinte azonnal követett a Tesco és a Vodafone közös vállalkozása, a
Tesco Mobile. A kereskedelmi cégek mellett, mint megírtuk a héten a kábeles szolgáltató
UPC startolt el MVNO-s mobilinternettel, amiben hálózati partnere ugyancsak a Vodafone.
Információink szerint a hazai szolgáltatók közül már van olyan, amely nemet mondott a Virgin ajánlatára. Egyes szakértők szerint lehet, hogy most nem éppen megfelelő az időzítés, a hazai operátoroknak ugyanis komoly kihívás maradt – a
jogilag mégoly függőben is lévő – negyedik szolgáltató, az MPVI léte. A magyarországi terjeszkedéssel kapcsolatban megkerestük a Virgin Mobile régiós illetékeseit is. Tim Dowling a Virgin Mobile Central and Eastern Europe marketing igazgatója válaszában kitért arra, hogy Magyarországot érdekes piacnak tartják, ott van a cég radarján, de egyelőre további részletekkel nem szolgálhat a velünk kapcsolatos tervekkel kapcsolatban.