A Microsoft áprilisi jelentése szerint a Surface termékvonal 1,1 milliárd dolláros bevételt generált 2016 első negyedévében, ami 56 százalékos éves növekedésnek felel meg. Ez az eredmény különösen figyelemreméltó, ha figyelembe vesszük, hogy a tabletpiac egésze stagnál, sőt csökkenni kezdett: a Strategy Analytics adatai alapján például 17,3 millió darab táblagépet adtak el világszerte az év első három hónapjában, vagyis 9,8 százalékkal kevesebbet, mint 2015 megfelelő időszakában.
A Surface gépek kapcsán a Microsoft különös figyelmet fordít a vállalati felhasználásra, amit legújabban a Surface Book, a Surface Pro 4 és a Surface 3 modellekhez kínált részletfizetési megoldások (rendre 80, 52 és 33 dolláros havi részletekkel) is jeleznek. Ez a kis- és közepes vállalkozások számára még akkor is kifejezetten előnyös és megfizethető ajánlatnak számít, ha összességében drágábban jutnak hozzá a Microsoft saját márkás gépeihez.
A Microsoft már nem áll rosszzul az árversenyben
A piaci elemzők egy része már arra hívja fel a figyelmet, hogy a Surface új értékesítési modellje komoly hatással lehet az Apple táblagépeinek amúgy is gyengülő eladásaira. Az iPad és a MacBook gyártója egyelőre csak a csúcstermékének számító iPad Pro modellekhez vezetne be hasonló részletfizetési lehetőséget, ami számottevő hátrányt jelenthet a válallati ügyfelekért vívott harcban.
A Canalys adtai szerint például az Egyesült Királyságban a Surface Pro 4 már most is lényegesen nagyobb mennyiségben fogy: az év első három hónapjában 275 ezer darabot adtak el belőle, szemben az iPad Pro 107 ezer darabos értékesítésével. Amennyiben a részletfizetés más térségekre való kiretjesztése a többi régióban is hasonló folyamatokat indítana el, az egészen nyilvánvaló hatással lenne a teljes tabletpiacra.
A Microsoft az értékesítések volumenét tekintve nincs a táblagép-piac legjelentősebb szereplők között, ugyanakkor a Strategy Analytics statisztikája alapján az eladások értékét tekintve már a harmadik helyen áll. Ez jelenleg 14 százalékos piaci részesedést jelent, ami összehasonlíthatatlanul erősebb pozíció mondjuk a windowsos okostelefonok marginális, 0,7 százalékos eredményénél.
Az Apple lassan elkezdhet aggódhat a MacBook miatt?
Érdekesség, hogy a Surface és az iPad Pro közösen gyengíti a MacBook számítógépek eladásait. A TrendForce májusi információi szerint a MacBookok első negyedéves forgalma éves szinten több mint 40 százalékkal csökkent, amit sokan a vállalati piac preferenciáival magyaráznak: szemben az otthoni felhasználókkal, egy limitált IT-költségvetéssel működő vállalkozásnál észszerűbb döntésnek számít havi 52 dollárért beszerezni egy Surface Pro laptop-tablet hibridet, mint azon mód kifizetni 1150 dollárt egy új MacBook Próért, és még 499 dollárért hozzácsapni egy iPad Air 2-es táblagépet.
A várakozások szerint a részletfizetési program fontos kiterjesztése lehet, ha a legolcsóbb, havi 33 dollárért hazavihető Surface 3 termékekkel a Microsoft megjelenik az oktatási piacon, ahol a Surface 3 konfigurációi mind árban, mind teljesítményben ideális választásnak számíthatnak.
Ezzel párhuzamosan az elemzők a Windows 10 rendszer kapcsán is felhívják a figyelmet egy hasonló részletfizetési program létjogosultságára, ami a Microsoft egyetlen hatékony eszköze lehet az észak-amerikai piacon villámgyorsan teret nyerő Chromebook számítógépek ellen.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak