Minden a GoPro koncepciója ellen szól, mégis rendkívül sikeres részvénykibocsátást élt meg a vállalat. A testre, sporteszközökre, jóformán bárhova rögzíthető akciókamerákat gyártó GoPro 24 dolláros részvényenkénti árral indult, ami a kibocsátás pillanatában 30 százalékot ugrott, a nap végére pedig 31,34 dolláron álltak meg a részvények. Ezzel a kereskedés végére 427 millió dollárt hozott össze a cég, összességében pedig az IPO közel 3 milliárd dollárra árazta be a GoPro-t.
Széllel szemben kameráznak
Az elemzők óvatosan nyilatkoztak a cég esélyeiről az IPO előtti időszakban, mivel úgy látták, hogy egy olyan gyengélkedő piacon próbál boldogulni a GoPro, amelyen a mobilok dominálnak. Ahogy sok egyéb termékkategória, úgy a kompakt fényképezőgépeké is hanyatlóban van, mivel az okostelefonok kamerái egyre jobb minőségben képesek felvételeket készíteni.
A GoPro üzleti eredményei azonban ellentmondanak minden piaci trendnek: a vállalat egy specializált, szűk piacon is képes volt sikereket elérni, hiszen a 2013 során eladott 3,8 millió darab Hero HD kamera egyértelműen jó eredmények számít. Ezzel 45 százalékát hozta az Egyesült Államok kamerapiacának, ami mellé 1 milliárd dollárnyi bevétel párosul a tavalyi évre. A felfutás egyértelmű, hiszen egy évvel korábban még 526 milliós forgalomról (és 32 millió USD profitról) számolt be a vezetőség, 2013-ra pedig nem csak a bevétel, hanem a nyereség is duplázódott (60 millió dollár).
Nick Woodman és a sikert hozó kamerák
A kamerák sikere csak részben tudható be a készülékek technikai képességének, a felhajtás sokkal inkább az eszközök mellé párosított életérzésből fakad. A GoPro alapítója, Nick Woodman a cég 10 évvel ezelőtti alapításától kezdve ismert, extrém sportot űző figurákra bízta a termék és az új, meghökkentő szemszögekből való videózás népszerűsítését - ami bejött. Az elmúlt években tömegével jelentek meg GoPro kamerákkal készített felvételek a videómegosztó oldalakon. Csak 2014-ben a YouTube-on 1 milliárd megtekintést kaptak azok a felvételek, amelyeket ezekkel az akciókamerákkal rögzítettek.
Médiabirodalom is szeretnének lenni
Az elemzők a tőzsdei siker ellenére még mindig óvatosan fogalmaznak és attól tartanak, hogy ahogy más területeken, majd itt is jönnek a hasonló módon kialakított okostelefon verziók és elveszik a piacot a GoPro termékek elől. Woodman erre is felkészült és egy ideje már azon dolgozik, hogy ne csupán technikai eszközöket, hanem médiatartalmat is kínáljanak a vásárlóknak, nézőknek. Ennek első jele az Xbox 360 és One konzolokra fejlesztett app, ami egyfajta televíziós csatornaként különleges, akciókamerás felvételeket sugároz, illetve a Virgin America járatain bevezetett GoPro csatorna.
Az új utak keresése létfontosságú, mivel már 2014 első negyedévében jöttek a figyelmeztető jelek arra vonatkozóan, hogy máris telítődni látszik a piac. A GoPro Q1-es eredményei 7 százalékkal visszaestek az előző év hasonló időszakához képest, amivel párhuzamosan a profit is csökkent. A megoldásról Nick Woodman a Financial Times-nak adott interjújában beszélt, amiben azt körvonalazza, hogy a GoPro videócsatornák szponzorálása mellett kereszt promóciókban is gondolkodnak. Ilyen a BMW-vel kötött megállapodás, mely szerint az autógyártó a GoPro kameraszoftverét alkalmazza a járművek iDrive rendszerében, amivel egy merőben új területre juthat be a vállalat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak