Az akciókamerát gyártó céget sokan féltették, mégis elsöprően sikeres volt az IPO.

Minden a GoPro koncepciója ellen szól, mégis rendkívül sikeres részvénykibocsátást élt meg a vállalat. A testre, sporteszközökre, jóformán bárhova rögzíthető akciókamerákat gyártó GoPro 24 dolláros részvényenkénti árral indult, ami a kibocsátás pillanatában 30 százalékot ugrott, a nap végére pedig 31,34 dolláron álltak meg a részvények. Ezzel a kereskedés végére 427 millió dollárt hozott össze a cég, összességében pedig az IPO közel 3 milliárd dollárra árazta be a GoPro-t.

Széllel szemben kameráznak

Az elemzők óvatosan nyilatkoztak a cég esélyeiről az IPO előtti időszakban, mivel úgy látták, hogy egy olyan gyengélkedő piacon próbál boldogulni a GoPro, amelyen a mobilok dominálnak. Ahogy sok egyéb termékkategória, úgy a kompakt fényképezőgépeké is hanyatlóban van, mivel az okostelefonok kamerái egyre jobb minőségben képesek felvételeket készíteni.

A GoPro üzleti eredményei azonban ellentmondanak minden piaci trendnek: a vállalat egy specializált, szűk piacon is képes volt sikereket elérni, hiszen a 2013 során eladott 3,8 millió darab Hero HD kamera egyértelműen jó eredmények számít. Ezzel 45 százalékát hozta az Egyesült Államok kamerapiacának, ami mellé 1 milliárd dollárnyi bevétel párosul a tavalyi évre. A felfutás egyértelmű, hiszen egy évvel korábban még 526 milliós forgalomról (és 32 millió USD profitról) számolt be a vezetőség, 2013-ra pedig nem csak a bevétel, hanem a nyereség is duplázódott (60 millió dollár).

Nick Woodman és a sikert hozó kamerák

A kamerák sikere csak részben tudható be a készülékek technikai képességének, a felhajtás sokkal inkább az eszközök mellé párosított életérzésből fakad. A GoPro alapítója, Nick Woodman a cég 10 évvel ezelőtti alapításától kezdve ismert, extrém sportot űző figurákra bízta a termék és az új, meghökkentő szemszögekből való videózás népszerűsítését - ami bejött. Az elmúlt években tömegével jelentek meg GoPro kamerákkal készített felvételek a videómegosztó oldalakon. Csak 2014-ben a YouTube-on 1 milliárd megtekintést kaptak azok a felvételek, amelyeket ezekkel az akciókamerákkal rögzítettek.

Médiabirodalom is szeretnének lenni

Az elemzők a tőzsdei siker ellenére még mindig óvatosan fogalmaznak és attól tartanak, hogy ahogy más területeken, majd itt is jönnek a hasonló módon kialakított okostelefon verziók és elveszik a piacot a GoPro termékek elől. Woodman erre is felkészült és egy ideje már azon dolgozik, hogy ne csupán technikai eszközöket, hanem médiatartalmat is kínáljanak a vásárlóknak, nézőknek. Ennek első jele az Xbox 360 és One konzolokra fejlesztett app, ami egyfajta televíziós csatornaként különleges, akciókamerás felvételeket sugároz, illetve a Virgin America járatain bevezetett GoPro csatorna.

Az új utak keresése létfontosságú, mivel már 2014 első negyedévében jöttek a figyelmeztető jelek arra vonatkozóan, hogy máris telítődni látszik a piac. A GoPro Q1-es eredményei 7 százalékkal visszaestek az előző év hasonló időszakához képest, amivel párhuzamosan a profit is csökkent. A megoldásról Nick Woodman a Financial Times-nak adott interjújában beszélt, amiben azt körvonalazza, hogy a GoPro videócsatornák szponzorálása mellett kereszt promóciókban is gondolkodnak. Ilyen a BMW-vel kötött megállapodás, mely szerint az autógyártó a GoPro kameraszoftverét alkalmazza a járművek iDrive rendszerében, amivel egy merőben új területre juthat be a vállalat.

Mobilitás

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.