A hazai iparági szervezet ma tette közzé éves felmérését a magyarországi reklámpiac helyzetéről. A 2015-ös év azzal vonul be a történelemkönyvbe, hogy ekkor vette át a televíziótól a vezető szerepet az online média.
Szerény emelkedéssel körített trónfosztás
A várakozásoknak megfelelően nem tudta a korábbi tempót tartani a magyar hirdetési piac. Míg 2014-ben 8 százalékos volt a növekedés, tavaly ez kevesebb mint 3 százalékot tett ki. Ráadásul ennek nagyrészét el is vitte a szektorra kivetett különadó. A szegmens nettó forgalma immár alig 5 milliárd forinttal marad el a 200 milliárdos szinttől. Az egy évvel korábbi növekedési ütem fenntartása nem volt reális, hiszen 2014-ben a focivébé és az országos választások alaposan megemelték a keresletet.
Ami a különböző hirdetési platformokat, kategóriákat illeti, a legfontosabb megállapítás az online hirdetésekhez kötődik. A közel 15 százalékos éves növekedést mutató digitális szektor ugyanis tavaly első ízben végzett az élen. Az 54,1 milliárd forintos összbevétel bőségesen elég volt az elmúlt időszak nagyágyújának, a televíziónak a trónfosztásához. Utóbbi azért még nem haldoklik, hiszen tévés szpotokra is valamivel többet költöttek 2015-ben, mint tavalyelőtt. Az azonban borítékolható, hogy az új irányba kinyílt olló az elkövetkezendő esztendőkben csak szélesedni fog.
Nem járt túl jól a többi, hagyományosnak tekinthető formátum sem. A hosszadalmas haláltusáját vívó nyomtatott sajtó szűk 7 százalékos zsugorodást volt kénytelen elszenvedni, ami a legrosszabb eredmény az összes szegmens között. A rádió és a külterületi reklámhordozók szerényebb, nagyjából 3 százalékos buktán vannak túl.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak