Az elektronikus levelezés alig néhány évvel ezelőtt is még a kommunikáció legkényelmesebb, leggyakrabban használt eszköze volt. Az okostelefonok és az azokon futó alkalmazások elterjedése azonban itt is változásokat hozott. Egy sor tényező miatt azonban garantálható, hogy az emailezés nem fog egyhamar kikopni mindennapi életünkből.
Trendforduló a kommunikációs eszközök piacán
Az vitathatatlan, hogy az utóbbi időszakban egyre több területről – csevegő appok, közösségi platformok – kezd nyomás helyeződni a hagyományos online levelezésre. A Deloitte kimutatása szerint tavaly az sms és a csevegés már az online kommunikáció 35 százalékát adta világszerte, szemben a két évvel korábbi 29 százalékkal. Mindeközben az e-mail részesedése 22 százalékra esett vissza a 2014-es 29 százalékról. Ráadásul, ahogy ezeknek a kommunikációs csatornáknak egyre bővül a funkcionalitása, úgy növekszik az elektronikus levelezés fenyegetettsége – idézi az elemzést a Business Insider.
De valóban az e-mail lesz-e a digitális világ soron következő kiöregedő technológiája? A rövid válasz nem. A hosszabb válasz talán nem, de ehhez nézzük meg közelebbről, hogyan is alakul manapság az online kommunikáció, amelynek az életébe a legnagyobb változást a mobil eszközök megjelenése hozta.
Az okostelefonok ma már a legtöbb fejlett piac kommunikációját uralják, sőt vannak kimondottan mobile-first gazdaságok, élén Kínával, ahol a hordozható eszközök, elsősorban az okostelefonok (szinte) mindent uralnak. A mobil eszközök azonnali és folyamatos kapcsolatot teremtenek az emberek, valamint a vállalkozások között. Az egymás közti kommunikáció a közösségi médián, csevegő appokon és az emailen keresztül egy gombnyomásra elérhetővé válik.
A csevegőalkalmazások a legnagyobb kihívók
A kommunikációs eszközökön belül a chatalkalmazások gerjesztik a legnagyobb hullámokat, főként a felhasználók nagy száma miatt. A WhatsApp és a Facebook Messenger könnyedén felveszi a versenyt akár a Google maillel is, miután mindhárom szolgáltatást egyenként már több mint egymilliárdan használják havonta legalább egyszer. Még meggyőzőbb, ha a négy legnépszerűbb csevegőappot nézzük, ezek együttvéve több mint 3 milliárd aktív felhasználóval rendelkeznek világszerte, többel, mint a top négy közösségi hálózat.
Ezek a változások már nemcsak az emberek egymás közti kommunikációjára hatnak, hanem egyre jobban megváltoztatják az üzleti kapcsolattartás online formáját is.
A csevegő appok növekvő népszerűsége komoly hatással van az online kommunikáció minden formájára, beleértve az üzleti levelezést is. Egy Adobe-felmérés szerint a válaszadók több mint a kétharmada úgy véli, a csevegőprogramokon jellemző rövid üzenetváltások nyomán az elektronikus levelek is jóval rövidebbek és kevésbé hivatalosak lettek.
Jelentős változást hozott az online kommunikációba az Y-generáció megjelenése, ezek a fiatalok már azt is elvárják, hogy az üzletek, szolgáltatók is elérhetőek legyenek csevegőprogramokon keresztül. Az Ovum brit piackutató nemrégiben az USA-ban és Németországban tesztelte a 18 és 34 év közötti korosztály képviselőit, akik szerint ezek az alkalmazások már sokkal megbízhatóbbak és kényelmesebbek, ha kapcsolatot akarunk tartani a különféle márkákkal és szolgáltatókkal.
A válaszadók közel fele véli úgy, hogy chatelni több szempontból is jobban megéri. Egyrészt nem kell hozzá másik eszköz, vagy alkalmazás, ha ott van kéznél az okostelefon, másrészt tapasztalataik szerint ezen keresztül gyorsabban is kezeli az ügyfélszolgálat a felvetett problémájukat.
A munkahelyi email trónfosztásában az elmúlt másfél évben igen nagy szerepe volt annak, hogy számos funkcióval és képességgel bővültek a csevegő alkalmazások. Az üzleti kommunikáció kevésbé hivatalossá válását olyan appok megjelenése segítette, mint például a felhő alapú csapatmunkát támogató Slack, vagy a Facebook Workplace.
Miért lesz egyre népszerűbb a munkahelyi chatelés?
Mert kényelmes, könnyű és gyorsan kommunikálhatunk olyanokkal is, akiknek nincs email címe. Példaként említhetők a brazil orvosok, akiknek egy jelentős része ma már WhatsAppon beszélget a pácienseivel, ezt használja időpont egyeztetésre és ezen keresztül osztja meg a vizsgálatok eredményeit is.
A csatorna kollaborációs eszköznek is beválik. A Slack például lehetővé teszi, hogy egyszerre több munkatárssal is kapcsolatban legyünk. Ezen keresztül folyamatosan feltölthetjük és megoszthatjuk velük a megvitatásra szánt dokumentumokat, anélkül, hogy kilépnénk az alkalmazásból, növelve a termelékenységet.
Van persze a chateknek egy olyan oldala is, aminek nem biztos, hogy annyira örülnek a munkavállalók. Ezek többsége alkalmas arra is, hogy monitorozza a munkahelyi kommunikációt, beleolvasson az alkalmazott levelezésébe, statisztikát készítsen arról, hogy az adott csevegések milyen gyakoriak, mennyi időt vettek igénybe.
Itt sem maradhat azonban el a biztonság kérdése, amit mind az üzleti oldal, mind a fogyasztók elsődleges fontosságúnak tartanak, miután egyre szaporodnak a hackeres támadások. A csevegő alkalmazások ezen a téren is jobban teljesítenek az elektronikus levélnél, hiszen jellemzően a legmagasabb fokú adatvédelmet képesek nyújtani. Jó példa erre az USA-ban a legutóbbi elnökválasztási kampány, ahol Hillary Clinton stábja a levelezési botrány nyilvánosságra kerülését követően áttért az egyik legbiztonságosabb chat app, a Signal használatára, amely automatikusan titkosítja a rajta keresztül menő adatokat.
A legtöbb csevegőalkalmazásnál már vagy alapból végponti titkosítást használnak, vagy a felhasználó, hogy kéri-e a kommunikáció titkosítását. Ami a vírusokat, spameket, adathalász támadásokat illeti, a csevegő alkalmazások használatánál is fennáll ezek veszélye, ezért fokozott elővigyázatosságot igényel a használatuk, főleg nagyvállalati környezetben.
Meg vannak számlálva az email napjai?
A jelenlegi trendek ellenére a szakértők úgy látják, hogy az email még jó ideig kitart, mint az egyik legmegbízhatóbb kommunikációs forma, legyen szó az üzleti, vagy a magánéletről. Mint ahogy a toll és a papír sem tűnt el teljesen a digitális eszközök és az internet megjelenése után. Elemzők szerint még legalább öt év kell ahhoz, hogy a legfiatalabb generációk képviselői, belépve a munkaerőpiacra, tovább faragjanak a hagyományos elektronikus levelezés munkahelyi szerepén. A másik oldalról viszont a megszokás nagyon nagy úr, így az idősebbek ragaszkodása az emailhez egyfajta védelmet nyújt a régi kommunikációs formának.
Az Adobe felmérése szerint rövid távon akár még növekedhet is az elektronikus levelezés használat, köszönhetően épp az ehhez való könnyű hozzáférést biztosító okostelefonok világméretű terjedésének. Az email ma még meghatározó eszköz a fogyasztók elérésében is. A megkérdezettek közel fele preferálja ezt a csatornát a marketingüzenetek fogadásánál, 22 százalék a postaládában landoló hagyományos levelezést (direct mail) preferálja, és mindössze 9 százalék látja jó szívvel a reklámüzeneteket a közösségimédia-felületén.
Az elektronikus levelezés "túlélése" mellett szól az is, hogy az email több egyszerű online levélnél. A szinte mindenhol hozzáférhető és korlátlan kapacitású eszközt az emberek többsége dokumentációs tárolórendszernek is használja, ahol számos korábbi fontos információhoz gyorsan hozzá lehet férni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak