Jön a BYOD és a konzumerizáció, áramlanak az irodákba a mobil eszközök, de vajon mennyire hasznosak ezek akkor, ha tényleg munkára kell használni őket, például egy dokumentumot vagy egy Excel táblázatot szerkeszteni?
Megígérjük, ez a cikk nem arról fog szólni, milyen veszélyeket hordoznak az irodákba beférkőző mobil eszközök, kell-e félni a BYOD-jelenségtől és milyen szigorú rendszergazdai szigorításokat vagy épp előkészületeket kell elindítani a mobil-áradat előtt. Most inkább a munkavállalókhoz szólunk, akik közül biztosan nem egynek érveltek így: "mégis miért akarnál céges iPhone-t vagy androidos telefont, hiszen azon még egy Word doksit sem tudsz kezelni!" - az alábbi összeállítás segíthet a válaszadásban.
Változó alapfelszereltség ■ Amikor kicsomagoljuk az új okostelefont a dobozából, típustól és akár szolgáltatótól vagy régiótól is függ, milyen alkalmazásokat találunk a készüléken előre telepítve. iPhone-okon például alapszinten hiába is keresnénk jegyzetelésnél többre képes appot, míg az alap Android rendszerekben sincs ennél sokkal bonyolultabb alkalmazás. Az egyes gyártók azonban sokszor saját felületekkel turbózzák fel az alapszintű droid-rendszert, és gyakran extra appokat is előre telepítve kínálnak. Épp ezért, ha valamiért nem szeretnénk utólag a mobilos áruházakban kutakodni, még az eszközök beszerzése előtt érdemes utánanézni, melyik gyártó milyen alkalmazásokkal extrázik: többeknél megtalálható ugyanis valamilyen külső gyártó irodai megoldása Polaris Office-től Evernote-ig, amelyek bizonyos szinten kezelik az Office formátumait.
Ilyenkor viszont azt is érdemes megnézni, teljes, egy bizonyos ideig kipróbálható, vagy éppen funkcionalitásából visszavágott "light" változatról van-e szó, hiszen például az utóbbi megoldás esetén már használat közben futhatunk bele kellemetlenségekbe - például csak az alkalmazás saját formátumában menthetünk fájlokat, vagy a dokumentumok megtekintésén túl szerkesztésre már nincs lehetőségünk.
Kedvenc ingyenesek ■ Ha nem szeretnénk külön pénzt áldozni a mobilos Office kliensekért, kipróbálhatunk teljesen ingyenes változatokat is. Arra viszont mindenképp vigyázzunk, mi szerepel a megnevezésben: az XYZ Office Viewer és az ABC Office Lite formátumok becsapósak lehetnek. A Viewer végű megoldások lényege, hogy megjeleníthetünk velük dokumentumokat és egyéb irodai formátumokat, de szerkesztésükre egyáltalán nincs lehetőség, legfeljebb megjegyzést adhatunk hozzájuk.
A Lite jelző sokszor ugyanezt takarja, vagy épp a használat közben szaladhatunk bele olyan figyelmeztetésekbe, hogy az épp alkalmazni kívánt funkció csak a fizetős változatban érhető el, a mentés során az ingyenes változat nem tartja meg a formázást vagy egyéb hasonló kedvesség történik.
Kifejezetten jól vizsgázott sokaknál az androidos
Kingsoft Office, mely jelenleg az 5.2.1 változatnál tart, és érdekes módon tényleg teljesen ingyenes. Az alkalmazásban a Word-Excel-PowerPoint-PDF négyes kezelése mellett cloud tárhely integráció, odf formátumok mentése, fájlkezelő, csatolmány automatikus megnyitása, szembarát olvasó üzemmódok, (angol) helyesírás-ellenőrző is megtalálható, a dokumentumokban a karakterformázás mellett olyan extrákat is megtehetünk, mint az objektumok beillesztése, fejléc-lábléc kezelés, táblázatok és kommentek beszúrása.
iOS alá a legkedveltebb ingyenes irodai alternatívát a
SavySoda Documents jelentheti: az Apple és a Microsoft formátumaival megbirkózó alkalmazás formázási lehetőségei persze elmaradnak a "nagyoktól", de az extrák között megtaláljuk a fájlkezelőt, a cloud szinkronizációt. A fejlesztők további bővüléseket ígérnek, többek között a szövegformázás teljes emulációját, valamint a támogatott fájlformátumok körének bővülését.
Kedvenc fizetősek ■ Nem reprezentatív gyors-felmérésünk során a legtöbben a
QuickOffice nevét említették, amikor jól használható, sokfunkciós mobil irodai csomagról érdeklődtünk. A csomag gyártóját egyébként
nemrég felvásárolta a Google, de szerencsére a vállalat nem építette be a szolgáltatást sajátjai közé, így a Quickoffice Pro továbbra is elérhető iOS és Android alá, míg a HD változat mindkét rendszer esetén a nagyobb felbontású kijelzőkre, főként tabletekre céloz. A telefonos verziók ára 15, a tableteseké 20 dollár, ezért egy valóban sokrétű lehetőségeket kínáló csomagot kapunk.
A Word, Excel és PowerPoint dokumentumok megtekintése és szerkesztése mellett PDF formátummal is kompatibilis az app, ráadásul mentésre nem csak a mobil eszközök belső memóriáját, hanem a legnépszerűbb cloud tárhelyeket is használhatjuk. Az alkalmazásba többek között Dropbox, Google Docs, MobileMe, SugarSync, Box.net klienst is építettek, és a szerkesztő funkciókat is teljesen érintés-kompatibilissé tették. Emellett fájlkezelő, közvetlen WiFi fájlszinkronizálás, külső kijelzős megjelenítés és közvetlen levél-csatolmány szerkesztés is elérhető.
Szintén többen említették a DataViz által fejlesztett
Documents To Go alkalmazást, amely iOS és Android mellett BlackBerry készülékekre, sőt még Symbian S60 rendszerre is elérhető. A Word-Excel-PowerPoint-PDF kvartettet kezelő alkalmazás a szinkronizálás terén kissé kevesebbet nyújt a QuickOffice-nál, de az iOS és Android változatokhoz desktop szoftver is letölthető, amelynek segítségével a PC és a telefon között könnyebben oszthatjuk meg a dokumentumokat.
A
Polaris Office-t szintén többen megemlítették: az iOS és Android alapokon futó alkalmazás leginkább letisztult kezelőfelületével és kiemelkedő kompatibilitásával szerzett híveket. Az appot használók szerint ez az alkalmazás butít a legkevesebbet a PC-ken létrehozott dokumentumokon, gyakorlatilag minden beágyazott kép, táblázat, formátum megjelenik a mobil kijelzőkön is, és még a betűtípusokat is igyekszik a lehető legjobban emulálni. Az App Store-ban most akciósan, 13 dollárért tölthető le a Polaris teljes verziója, viszont érdekes módon a Google Play áruházban külön nem találjuk meg az alkalmazást. Androidon ugyanis készülékgyártókkal fogott össze a fejlesztő, így többek között a Samsung, a HTC, az Asus és az LG egyes eszközein előre telepítve bukkanhatunk a kiváló irodai mindenesre.
iPhone-ra természetesen sokan választják az Apple saját megoldásait: a
Pages, a
Numbers és a
Keynote mindegyike 10 dollárba kerül, de kompatibilitás szintjén csak a megrögzött Mac felhasználók lehetnek velük maximálisan elégedettek: az Office-kompatibilitás vagy a PDF-formátumú mentés terén egyelőre nem ígér sokat a trió.