A Tencent tegnap a tavalyi eredményekhez képest 55 százalékkal magasabb bevételt és 58 százalékkal több nyereséget jelentett 2017 első három hónapjára, a piaci várakozások szerint pedig az Alibaba is 50 százalék körüli bevétel- és profitnövekedéssel zárta éves összehasonlításban a márciusi negyedévet – a pontos számokat nemrég tették közzé, és bár a cég forgalma 60 százalékkal, vagyis az előrejelzéseket meghaladó mértékben nőtte túl a tavalyit, a befektetők éppen az egy részvényre jutó eredmény 2 dollárcentes elmaradásán fanyalognak.
Évek óta folyamatosan híznak
A kínai közösségimédia-óriás és az e-kereskedelmi birodalom már a legértékesebb kínai márkának számít, a cégértéket tekintve a Tencent Holdings és Alibaba Group is 300 milliárd dollár körül áll. Január óta mindkét társaság részvényárfolyama több mint harmadával emelkedett, ami azt jelenti, hogy a világ tíz legnagyobb információtechnológiai társasága között is a legjobban teljesítettek.
Az iparági üdvöskék, a Facebook vagy az Amazon lekörözése mellett fontos mutató, hogy a kínai válallatok papírjainak teljesítménye mennyire látványosan múlja felül a meghatározó részvényindexeket. Ilyen például a Nasdaq Composite, vagyis a Nasdaq-on kereskedett sok ezer részvényt tömörítő index, amelyet nagyjából a technológiai szektornak feleltetnek meg, és amely az idén 14 százalékos éves növekedést mutat.
forrás: Bloomberg
Egy másik fontos mutatószám az S&P 500, vagyis összesen 500 nagyvállalat részvényeinek kapitalizációval is súlyozott mutatója, ami talán a világ legismertebb és legszélesebb körben hivatkozott részvényindexe, és amely ugyenebben az időszakban valamivel több mint 7 százalékot emelkedett. Nem véletlen, hogy az Alibabát egy ideje már a legkülönfélébb dolgokkal támadják a hitetlenkedő short-sellerek, amelyek közül a kreatív könyvelés és az átláthatatlan vállalati struktúra még az enyhébbek közé tartozik.
Most jönnek az idegenbeli meccsek
Ehhez képest a távol-keleti kiskereskedelmi óriás pénzügyi eredményei a legutóbbi 9 pénzügyi negyedévben 7 alkalommal múlták felül a piaci várakozásokat, közte a mostani botlással, ami a lassuló kínai gazdaságot figyelembe véve nem tűnik annyira súlyos megtorpanásnak – nem beszélve arról a két évre szóló, 6 milliárd dollár értékű sajátrészvény-visszavásárlási programról, amit az Alibaba ugyancsak e hét szerdán hozott nyilvánosságra.
A nagy kínai márkák következő próbatétele a mostanában induló tengerentúli terjeszkedés lesz, a Tencent legutóbb például egy Seattle-i mesterségesintelligencia-kutató központ felállítását és összesen 5 új adatközpont felépítését jelentette be Európában, Indiában, Dél-Koreában és Oroszországban.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak