A mindössze 2014 óta működő, eredetileg a Tencent birodalom által finanszírozott Huochebang az Uber modelljére emlékeztető szolgáltatást nyújt Kínában, személyautók helyett azonban a teherszállítóknak biztosít fuvarszervező mobil platformot. A cégnek ma már több mint 3 ezer alkalmazottja van, akik közül száz-akárhány fő kifejezetten az elektromos hajtású járművekkel kapcsolatos fejlesztéseket végez, így a hasonlóság nem csak a vállalatok üzleti modelljében, hanem jövőképében is tetten érhető.
Kínában minden nagyban megy
A világ második legnagyobb gazdaságában az árucikkek 80 százalékát a közutakon szállítják, a teljes logisztikai szektor forgalmát a Deloitte három évvel ezelőtt is bőven több mint 1500 milliárd dollárra becsülte. A Huochebang és legalább 200 közvetett vagy közvetlen riválisa abból csinálna nagy pénzt, hogy megoldásaival leszorítja azt az időt, amíg a szállítóeszközök üresen állnak.
Ez az arány most 40 százalék körül lehet, így a piac méretét figyelembe véve egy sikeres szolgáltatás aranybányának bizonyulhat. A Huochebang saját statisztikája szerint egyébként az előző évben a vállalkozáshoz kapcsolódó szállítmányozóknál átlagosan 6 százalékkal csökkentet ez a holtidő, összességében pedig 30 milliárd jüan (4,3 milliárd dollár) értékű üzemanyagot spóroltak, nem beszélve a 27 millió tonnával alacsonyabb széndioxid-kibocsátásról.
Ezt a befektetők is így gondolják, hiszen a Huochebang legutóbbi befektetési körében újabb 115 millió dollárt szerzett növekedési céljainak megvalósítására, ami így már több mint egymilliárd dollárra értékeli magát a céget. A startup saját számítási és big data platformot fejleszt a Tencent segítségével, amire szüksége is lesz, hiszen jelenleg már 2,3 millió kamiont regisztráltak a társaság rendszerében, amelyek révén naponta több mint 100 ezer megrendelést szolgál ki és egymilliárd dollárnyi árut, ezzel kapcsolatban pedig 120 millió dollárnyi tranzakciót kezel.
Nem közvetlen jutalékért dolgoznak
A Huochebang rendszere a fuvarozókat az ügyfélszerzés mellett a parkolóhelyek szervezésével és a logisztikát támogató, már több mint ezer szolgáltatóközpontokkal is segíti, amiben szintén nagy lehetőségek vannak, miután a durván 20 millió kínai kamion 90 százaléka magánvállalkozók tulajdonában van.
Szemben az Uberrel, ahol a szolgáltató minden egyes fuvar után leveszi a sápot, a Huochebang az úthasználati díjak fizetésére szolgáló kártyákat árul, és azok feltöltéseiből kanyarítja ki a maga részét. Emellett kapcsolódó pénzügyi szolgáltatásokat is nyújt a fuvarozóknak, áthidalva az esetleges finanszírozási problémákat.
A startup terjeszkedésének két fontos iránya van. Egyrészt kilépnének Délkelet-Ázsiába, ahonnan a kínai kamionosok dolguk végeztével sokszor mennek haza üresen, elsősorban a nyelvi korlátok miatt - a Huochebang őket látná el a megfelelő információval ahhoz, hogy a visszaúton újabb rakományt szállíthassanak. Másrészt a cég a mostani befektetői forrásokkal együtt összesen 300 millió dollárt öl az elektromos járművek piacán való megjelenésbe, előkészítve a saját "zöld kamionok" megjelenését az ellátási láncban.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak