A Gartner és az IDC egy időben publikálta előzetes számait a PC-piaci eladásokról a július elejétől szeptember végéig tartó periódusban. A két informatikai piackutatónál nagyjából ugyanannyi, 68-69 millió eladott számítógép látszik, ám a szegmens állapotával kapcsolatban meglehetősen különböző véleményen vannak.
Sosem volt ennyire rossz
A jelentések közül a Gartneré a pesszimistább. Ehhez hozzájárult az is, hogy az ottani adatok sokkal markánsabb, 5,7 százalékos éves visszaesést mutatnak, ráadásul a piackutatónál sorozatban ez volt a nyolcadik olyan negyedév, amikor csökkent a globális értékesítés. Ilyesmire a PC-piac immár tekintélyes múlttal rendelkező történetében sosem volt példa.
A Gartner szakértői szerint a nem túl jó számok mögött egyrészt a fejlett piacok digitális eszközökben dúskáló fogyasztóinak "jóllakottsága" áll. A világ boldogabb részén az emberek nem ritkán legalább három ilyen terméket (jellemzően a PC, az okostelefon és a táblagép triumvirátusa) használnak, és úgy tűnik, a személyi számítógép nincs a mindenképpen frissítendő eszközök csoportjában. A Gartner szerint ráadásul ezek közül jó páran talán sosem fognak új PC-t venni.
Más megfontolásból, de hasonló elhatározásra jutnak a fejlődő térségek felhasználói is. Ezeken a területeken ugyan alacsony a PC-penetráció, ám például anyagi okok miatt itt sokan csak egy eszközt vásárolnak, és ez az egy az esetek többségében az okostelefon lesz.
Fény az alagút végén
A fentieknél sokkal vidámabb próbál lenni az IDC beszámolója. Rögtön azzal kezdik, hogy ugyan 3,9 százalékkal visszaesett az értékesítés darabszáma, ám korábban ennél sokkal rosszabbat, bő 7 százalékos buktát vártak. A részsikert a piackutató az éllovasok között erősödő versenynek tudja be, aminek következtében nem csak konszolidálódott a szektor, de immár olyan termékek is piacra kerülnek, amelyek már megragadják a potenciális vásárlók fantáziáját.
A szegmens koncentrálódása valóban tetten érhető dolog (persze ebből még pozitív jövőkép önmagában nem olvasható ki). Az IDC-nél a három legnagyobb szállító már a teljes piaci torta 58 százalékát birtokolja, miközben tavaly ez az arány 55, 2014-ben pedig csak mindössze 51 százalékos volt.
Élharcosok
Bár a konkrét helyezésekben most nem történt változás, a konkurenciaharc látványosan alakul. A vezető pozícióban lévő Lenovo például immár a hatodik egymást követő negyedévben képtelen volt eladásnövekedést felmutatni, miközben az őt követő HP Inc. és a Dell sikeresen elkezdte felfelé fordítani az eddig szintén zuhanásban lévő repülőt.
Az eltérő trendeknek köszönhetően a trónt a HP-től három éve elhódító kínai vállalat immár csak nüansznyi különbséggel vezet, ami akár el is tűnhet, ha néhány hét múlva a most még csak előzetesnek minősített adatokat véglegesítik. Úgy tűnik, a Lenovónak ebből a szempontból is jól jönne, ha végül eredményesen zárulnának a Fujitsu PC-s üzletágának megvételéről szóló tárgyalások.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak