A Hitachi mesterséges intelligencia programja 8 százalékkal javította egy nagy elosztó raktár hatékonyságát.

A Hitachi olyan mesterséges intelligencia (AI – Artificial Intelligence) programmal jelentkezett, amely az üzleti adatok, a keresletingadozást rövid távon, de előre megjósolhatatlan módon befolyásoló tényezőket és az ún. kaizen folyamatokból eredő adatokat elemezve átveszi a menedzsment szerepét a munkafolyamatok és munkarend napi alakításában, és közvetlen utasításokat képes küldeni az alkalmazottaknak. Ezzel az ígéretek szerint akár napi szinten lehet alkalmazkodni a piaci igények változásához.

Az egyik kulcs a kaizen

A kaizennek ebben nagyon fontos szerepe van. A fogalom nem konkrét módszertan, hanem átfogó vállalati szemlélet. Lényege a folyamatos fejlesztés. A Japánban szélesebb vállalati körben is elterjed szervezeti szemlélet abból indul ki, hogy egy felmerülő problémánál mindig a továbblépésre kell koncentrálni. Ennek előfeltétele, hogy egy a kaizen szellemében működő szervezet minden tagja – vezetők és beosztottak – egyaránt részt vesznek a folyamatos fejlesztésben.

Ha felmerül egy probléma, akkor nem a felelősök megállapítása az elsődleges cél, hanem a kialakult helyzet megoldása és a tanulás, amely egyben fejlődést is hoz. Ha ezt sikerül megvalósítani, akkor az eredmény egy gyorsan alkalmazkodó szervezet, amely a vevők igényeit folyamatosan egyre magasabb szinten tudja kielégíteni, ráadásul a költségek optimális szinten tartása mellett. Mivel a rendszer a dolgozók együttműködésével épül, ezért az általános dolgozói elégedettség is magas szinten tartható.

Ezt a folyamatot azonban hagyományos elemzési módszerekkel nagyon nehéz formalizálni és értékelni. A Hitachi rendszerének az egyik legfontosabb eredménye az, hogy a kaizen folyamata által előállt dolgozói javaslatokat, tapasztalatokat folyamatosan és automatikusan elemzi, és kiválasztja azokat, amelyek a folyamatok optimalizálásához a legmegfelelőbbek. Így gyakorlatilag a napi rendszeres tevékenységhez illesztve tud utasításokat adni az aznapi feladatokkal kapcsolatban, illetve folyamatosan is finomítja, teszi hatékonyabbá ezek alapján a munkarendet.

A Hitachi szerint ezzel kialakítható olyan munkakörnyezet, amely az emberi munkaerő és a mesterséges intelligencia folyamatos együttműködésére épül.

Váratlan hatásokra is reagál

A hagyományos üzleti rendszerek viszonylag jól kezelik a szezonális ingadozásokat. Téli cipőt vagy meleg ruhát jellemzően télre vásárolunk, míg szandált vagy strandfelszerelést nyáron. A modern gyártó rendszerekben azonban nem jellemző, hogy raktárra termelnének, mondván, amit nem adtak el ebben a hónapban, majd talán elmegy a következőben. A vállalatok ugyanis nem szeretik, ha termékben áll a pénzük, inkább pörgetnék vele az üzletet.

Ezt mutatta egy kísérleti projekt

A grafikon jól mutatja, hogy az AI hogyan befolyásolja a hatékonyságot, amikor változik a kereslet

Az AI program azokra a rövid távú hatásokra is képes reagálni, melyek például csak pár napig vagy hétig tartanak, és ezekkel kapcsolatosan tudja módosítani a munkafolyamatokat is. Ehhez együtt elemzi az időjárási és egyéb, a keresletre rövid távon hatást gyakorló tényezőket a munkarendre vonatkozó és kaizen adatokkal, és így határozza meg az átmeneti idpszakra vonatkozó munkarendet.

Gyorsabb big data elemzések

A big data elemzésekhez használt adatok túlságosan sokfélék ahhoz, hogy nyersen egy AI program automatikusan képes legyen feldolgozni azokat. Az azonban, hogy egy adattudósnak előfeldogozást kell végeznie, eleve lassítja a folyamatot. A Hitachi rendszere ezt úgy oldja meg, hogy elemzi az adatok statisztikai eloszlását, és elvégzi az adatok előzetes kategorizálását. Így minden olyan adat, ami a kaizen folyamatából jön, illetve olyan forrásokból, melyeket a kereslet napi ingadozásának a meghatározásához használnak, gyakorlatilag emberi közreműködés nélkül kerülhet bele a rendszerbe.

Így sokkal gyorsabb lesz a visszacsatolás a napi munkafolyamatok kialakítását illetően.

A Hitachi egy elosztó raktárban próbálta ki a rendszerét, és úgy találta, hogy az AI 8 százalékkal növelte a munka hatékonyságát az AI rendszer nélküli állapothoz képest. A cég egyébként nem csak a logisztikában, hanem például a közlekedésben, a gyártásban, az egészségügyben, a közműszolgáltatásokban és a kereskedelemben is lát lehetőséget a rendszer alkalmazására.

Arról azonban a közlemény nem ejt szót, hogy milyen munkával és költségekkel jár egy ilyen rendszer integrálása.

Ami a raktári rendszerek működtetését illeti, abban a Hitachi nagyon komoly fejlesztéseket tett le az asztalra. A múlt hónapban például egy olyan kétkarú robotot mutatott be, amely önállóan tudja összehangoltan mozgatni a két karját. Így olyan feladatok elvégzésére is alkalmas, amelyre eddig emberi munkaerőt kellett alkalmazni. Az The Wall Street Journal alábbi vidója jól mutatja, milyen összetett és változatos mozgássora képes a robot.

Cloud & big data

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.