A Hitachi olyan mesterséges intelligencia (AI – Artificial Intelligence) programmal jelentkezett, amely az üzleti adatok, a keresletingadozást rövid távon, de előre megjósolhatatlan módon befolyásoló tényezőket és az ún. kaizen folyamatokból eredő adatokat elemezve átveszi a menedzsment szerepét a munkafolyamatok és munkarend napi alakításában, és közvetlen utasításokat képes küldeni az alkalmazottaknak. Ezzel az ígéretek szerint akár napi szinten lehet alkalmazkodni a piaci igények változásához.
Az egyik kulcs a kaizen
A kaizennek ebben nagyon fontos szerepe van. A fogalom nem konkrét módszertan, hanem átfogó vállalati szemlélet. Lényege a folyamatos fejlesztés. A Japánban szélesebb vállalati körben is elterjed szervezeti szemlélet abból indul ki, hogy egy felmerülő problémánál mindig a továbblépésre kell koncentrálni. Ennek előfeltétele, hogy egy a kaizen szellemében működő szervezet minden tagja – vezetők és beosztottak – egyaránt részt vesznek a folyamatos fejlesztésben.
Ha felmerül egy probléma, akkor nem a felelősök megállapítása az elsődleges cél, hanem a kialakult helyzet megoldása és a tanulás, amely egyben fejlődést is hoz. Ha ezt sikerül megvalósítani, akkor az eredmény egy gyorsan alkalmazkodó szervezet, amely a vevők igényeit folyamatosan egyre magasabb szinten tudja kielégíteni, ráadásul a költségek optimális szinten tartása mellett. Mivel a rendszer a dolgozók együttműködésével épül, ezért az általános dolgozói elégedettség is magas szinten tartható.
Ezt a folyamatot azonban hagyományos elemzési módszerekkel nagyon nehéz formalizálni és értékelni. A Hitachi rendszerének az egyik legfontosabb eredménye az, hogy a kaizen folyamata által előállt dolgozói javaslatokat, tapasztalatokat folyamatosan és automatikusan elemzi, és kiválasztja azokat, amelyek a folyamatok optimalizálásához a legmegfelelőbbek. Így gyakorlatilag a napi rendszeres tevékenységhez illesztve tud utasításokat adni az aznapi feladatokkal kapcsolatban, illetve folyamatosan is finomítja, teszi hatékonyabbá ezek alapján a munkarendet.
A Hitachi szerint ezzel kialakítható olyan munkakörnyezet, amely az emberi munkaerő és a mesterséges intelligencia folyamatos együttműködésére épül.
Váratlan hatásokra is reagál
A hagyományos üzleti rendszerek viszonylag jól kezelik a szezonális ingadozásokat. Téli cipőt vagy meleg ruhát jellemzően télre vásárolunk, míg szandált vagy strandfelszerelést nyáron. A modern gyártó rendszerekben azonban nem jellemző, hogy raktárra termelnének, mondván, amit nem adtak el ebben a hónapban, majd talán elmegy a következőben. A vállalatok ugyanis nem szeretik, ha termékben áll a pénzük, inkább pörgetnék vele az üzletet.
Ezt mutatta egy kísérleti projekt
A grafikon jól mutatja, hogy az AI hogyan befolyásolja a hatékonyságot, amikor változik a kereslet
Az AI program azokra a rövid távú hatásokra is képes reagálni, melyek például csak pár napig vagy hétig tartanak, és ezekkel kapcsolatosan tudja módosítani a munkafolyamatokat is. Ehhez együtt elemzi az időjárási és egyéb, a keresletre rövid távon hatást gyakorló tényezőket a munkarendre vonatkozó és kaizen adatokkal, és így határozza meg az átmeneti idpszakra vonatkozó munkarendet.
Gyorsabb big data elemzések
A big data elemzésekhez használt adatok túlságosan sokfélék ahhoz, hogy nyersen egy AI program automatikusan képes legyen feldolgozni azokat. Az azonban, hogy egy adattudósnak előfeldogozást kell végeznie, eleve lassítja a folyamatot. A Hitachi rendszere ezt úgy oldja meg, hogy elemzi az adatok statisztikai eloszlását, és elvégzi az adatok előzetes kategorizálását. Így minden olyan adat, ami a kaizen folyamatából jön, illetve olyan forrásokból, melyeket a kereslet napi ingadozásának a meghatározásához használnak, gyakorlatilag emberi közreműködés nélkül kerülhet bele a rendszerbe.
Így sokkal gyorsabb lesz a visszacsatolás a napi munkafolyamatok kialakítását illetően.
A Hitachi egy elosztó raktárban próbálta ki a rendszerét, és úgy találta, hogy az AI 8 százalékkal növelte a munka hatékonyságát az AI rendszer nélküli állapothoz képest. A cég egyébként nem csak a logisztikában, hanem például a közlekedésben, a gyártásban, az egészségügyben, a közműszolgáltatásokban és a kereskedelemben is lát lehetőséget a rendszer alkalmazására.
Arról azonban a közlemény nem ejt szót, hogy milyen munkával és költségekkel jár egy ilyen rendszer integrálása.
Ami a raktári rendszerek működtetését illeti, abban a Hitachi nagyon komoly fejlesztéseket tett le az asztalra. A múlt hónapban például egy olyan kétkarú robotot mutatott be, amely önállóan tudja összehangoltan mozgatni a két karját. Így olyan feladatok elvégzésére is alkalmas, amelyre eddig emberi munkaerőt kellett alkalmazni. Az The Wall Street Journal alábbi vidója jól mutatja, milyen összetett és változatos mozgássora képes a robot.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak