Az eNET és a Magyar Telekom internetgazdaságról készített kutatássorozatának legújabb darabja a mobilos vásárlás helyzetét járta körül. A felmérés ezer felnőtt, rendszeresen internetező honfitársunk online megkérdezésével készült. Az egyik legérdekesebb elem az elektronikusan kizárólag okostelefonról vásárló csoport megjelenése. A válaszadók ugyan csak 2 százaléka nyilatkozott így, ám ez a szám vélhetően fokozatosan emelkedni fog az elkövetkező években az okostelefonok, valamint az egyre jobb, mobilra optimalizált vásárlói felületek, dedikált alkalmazások elterjedésével.
Képernyők harca
Egyelőre azonban még nem itt tartunk. Hiába van az internetező lakosság közel felének már okostelefonja, a többség (70%) inkább a számítógépet részesíti előnyben az elektronikus vásárlás során. Viszont érdemes megemlíteni, hogy már jelentős, 7 százaléknyi azok aránya, akik mindkét eszközt rendszeresen használják online vásárlásra. A fennmaradó 21 százalék egyik eszközt sem használja, ami azt jelenti, hogy a hazai netes társadalom mindössze ötöde nem vásárol a világhálón. Az okostelefon megléte természetesen ösztönzőleg hat az e-kereskedelemre. Ez abból is látszik, hogy az ilyen telefonnal rendelkezők csoportjában sokkal alacsonyabb, mindössze 14 százalékos azok aránya, akik azt mondták, egyáltalán nem költenek az interneten keresztül.
Online vásárlásra használt eszközök
(eNET, online kutatás, 2013. szeptember, N=1000 fő, 18+)
Az online vásárlásra inkább számítógépet vagy a mobiltelefont is használók tábora nem csak méreteiben különbözik egymástól, hanem demográfiai jellemzők mentén is. A számítógépen és mobiltelefonon is vásárlók mindössze negyede 40 év feletti. Ezzel szemben az online vásárlást inkább számítógépen végzők között a 40 év feletti korosztály aránya magasabb, eléri a 44 százalékot. Az eredmény nem meglepő: a fiatalabb korosztály számára természetes az érintőképernyős eszközök használata, míg az idősebbek, különösen a 60 év felettiek esetében sokszor az is komoly eredmény, ha az egérkezelést el tudják sajátítani.
Sors- és parkolójegy
A felmérés azt is vizsgálta, milyen jellegű árút, szolgáltatást szoktak az emberek mobiltelefonnal vásárolni. Az eredmények azt mutatják, hogy az ilyen termékek köre meglehetősen szűk, a válaszadók kétharmada a kérdésben felsorolt termékek közül egyiket sem választotta. Csupán a parkolójegy, autópálya-matrica és lottó vagy egyéb szerencsejáték esetében született 10 százalék feletti eredmény. A legtöbben parkolójegyet és autópálya-matricát vesznek, ezt követi a lottó és egyéb szerencsejáték szelvény.
A mobiltelefonnal parkolójegyet és autópálya-matricát vásárlók köre nem meglepő módon nagyon hasonló képet mutat. Mindkettőnél a férfi, 30-39 éves korosztályú és felsőfokú végzettséggel rendelkező, közép-magyarországi lakosok vannak többségben. A mobiltelefonnal lottót vagy egyéb szerencsejáték sorsjegyet vásárlók körében szintén magas a férfiak és a közép-magyarországi lakosok aránya, de itt már többségben vannak a 18-29 éves korosztályba tartozók, valamint a középiskolai érettségivel rendelkezők.
Mobiltelefonos vásárlás
(eNET, online kutatás, 2013. szeptember, N=1000 fő, 18+)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak