A magyar kkv-k túljutottak a digitális kőkorszakon, már nem félnek a felhőtől sem, de még sufnituningban oldják meg informatikai problémáikat.

A magyarországi kis- és középvállalkozások, amelyek közül jelenleg 225 ezer nevezhető aktívnak, már viszonylag jól tájékozódnak az alapszintű digitális infokommunikációs megoldások között. Hatékonyságuk javításához, illetve általában a jövőbeni növekedésükhöz azonban ennél professzionálisabb technikákat is alkalmazniuk kellene – így összegezte tájékoztatóján Lakatos Péter, a Magyar Telekom kkv-szolgáltatások vezérigazgató-helyettese azt a kutatást, amelyet az idei év első felében végzett a cég megbízásából a BellResearch.

Még mindig nagyon keveset költenek infokommunikációra

A hazai kkv-k tavaly mintegy 225 milliárd forint értékű szolgáltatást vettek igénybe, ennek alig 5 százalékát adták az informatikai és távközlési jellegűek.  Általában is elmondható, hogy a kis- és középvállalati kör döntő hányada árbevételének még mindig kevesebb, mint az 1 százalékát fordítja infokommunikációra.  

A kutatásból az is kiderül, hogy kevesen érzik fontosnak a digitalizációs trendekkel való lépéstartást, nem utolsósorban azért, mert hiányzik az ehhez szükséges tudásuk. Ez utóbbit viszont tálcán kell nyújtaniuk a hazai szolgáltatóknak, ha üzletet akarnak látni, mert az ügyfelek többségnek a jelenlegi helyzet úgy jó, ahogy van.  

Ha fel is merül a cégvezetőkben a költségcsökkentési szándék, nem strukturális átalakulást képzelnek el, hanem azt, hogy az általuk már használt szolgáltatásokat kapják meg minél olcsóbban. Amúgy meg ott spórolnak, ahol tudnak: nagyjából 50 százalékuk házon belül igyekszik megoldani nemcsak az esetlegesen felmerülő informatikai problémákat, hanem az IT-rendszerek üzemeltetését is. Ezt a feladatot a kisebb vállalkozások esetében maga a cégvezető végzi, a nagyobbaknál viszont már inkább előfordul a dedikált IT vezető, vagy felelős munkatárs.

A felhőbiznisz viszont már beindult

Az IT-feladatokat az érintett vállalati kör 43 százaléka szervezi ki, leginkább helyi mikrovállalkozásokra bízva azokat. Multi céget elvétve (1,5 százalék) kérnek fel, míg a néhány fős társaságoknál ismerősök vagy rokonok biztosítják a szükséges támogatást. Ugyanakkor a kkv-k ma már nem utasítják el a felhő alapú digitális szolgáltatásokat, alapszinten a 15 százalékuk fizet is érte. A szolgáltatók ezen a területen lehetnek a legbizakodóbbak, mivel a költés a felhőbizniszben a legdinamikusabb.

Az előzetes beruházás költség nélküli, havi díjas szolgáltatásokat a kkv-kör egyharmada tartja már valamilyen szinten vonzónak,  de a számítógéppel rendelkező cégeknek például még alig valamivel több mint a 8 százaléka használja az Office365 felhő alapú irodai szolgáltatást – igaz, három évvel ezelőtti alig voltak többen 1 százaléknál.  

Honlapot a számítógéppel rendelkező kisebb cégek 40 százaléka működtet, a nagyobb kkv-knál ez az arány meghaladja a kétharmadot.  A weblapok is többnyire suftnituningban készülnek, munkatárs vagy rokon bevonásával.  A számítógéppel rendelkező vállalkozások harmada gondolja fontosnak, hogy a közösségi médiában, saját Facebook-profillal is megjelenjen; ugyanennyinek van közösségi oldala.

A cégvezetők kétharmada tartja magát többé-kevésbé felkészültnek távközlési-informatikai témákban, de csak ötödük érzi úgy, hogy tisztában van azzal, miért lennének jók a cégének az online megoldások. A kkv-k fele hajlik ugyanakkor arra, hogy az összes szükséges infokom szolgáltatást egy forrásból vegye igénybe.

Az üzleti rezsicsökkentők

A Telekom kkv-s üzletágának vezetői ezt az alkalmat ragadták meg arra is, hogy bejelentsék: a lakossági szegmens után az üzleti ügyfeleknek is indítanak egy kedvezményprogramot, Telekom Business Club elnevezéssel. Ezzel a vállalkozások nem az infokom kiadásaikat, hanem más irányú rezsijüket csökkenthetik, így spórolhatnak az áram-, gáz- vagy üzemanyag-kiadásaikon.

A Telekom üzleti kedvezmény programjához az elsők között a MOL és az E2 Hungary csatlakozott. (Az E2 Hungary az energiakereskedő MET Holding és a Magyar Telekom idén januárban indult vegyesvállalata.) A MOL egyedi kedvezményt nyújtó üzemanyagkártyát ajánl fel a klubtagoknak. A kártya tulajdonosai egységes listaáron vásárolhatnak bármely MOL töltőállomáson, kedvezőbb árgaranciával, és ingyenesen igénybe vehetik a MOL assistance call center szolgáltatását.

A másik partnertől, az E2 Hungary-tól pedig a gázt 5, az áramot 10 százalék kedvezménnyel vásárolhatják meg a tagságot szerző vállalkozások. A tagság feltétele, hogy az adott cég legalább egy üzleti szolgáltatásra fizessen elő a Telekomnál.

Piaci hírek

Minden szinten végigmegy a fűnyíró a Microsofton

A vállalat közlése szerint kiemelten törekszik a vezetői réteg csökkentésére a minden szinten, részlegben és földrajzi helyen összesen 6 ezer főt érintő elbocsátás során.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.