A magyarországi kis- és középvállalkozások, amelyek közül jelenleg 225 ezer nevezhető aktívnak, már viszonylag jól tájékozódnak az alapszintű digitális infokommunikációs megoldások között. Hatékonyságuk javításához, illetve általában a jövőbeni növekedésükhöz azonban ennél professzionálisabb technikákat is alkalmazniuk kellene – így összegezte tájékoztatóján Lakatos Péter, a Magyar Telekom kkv-szolgáltatások vezérigazgató-helyettese azt a kutatást, amelyet az idei év első felében végzett a cég megbízásából a BellResearch.
Még mindig nagyon keveset költenek infokommunikációra
A hazai kkv-k tavaly mintegy 225 milliárd forint értékű szolgáltatást vettek igénybe, ennek alig 5 százalékát adták az informatikai és távközlési jellegűek. Általában is elmondható, hogy a kis- és középvállalati kör döntő hányada árbevételének még mindig kevesebb, mint az 1 százalékát fordítja infokommunikációra.
A kutatásból az is kiderül, hogy kevesen érzik fontosnak a digitalizációs trendekkel való lépéstartást, nem utolsósorban azért, mert hiányzik az ehhez szükséges tudásuk. Ez utóbbit viszont tálcán kell nyújtaniuk a hazai szolgáltatóknak, ha üzletet akarnak látni, mert az ügyfelek többségnek a jelenlegi helyzet úgy jó, ahogy van.
Ha fel is merül a cégvezetőkben a költségcsökkentési szándék, nem strukturális átalakulást képzelnek el, hanem azt, hogy az általuk már használt szolgáltatásokat kapják meg minél olcsóbban. Amúgy meg ott spórolnak, ahol tudnak: nagyjából 50 százalékuk házon belül igyekszik megoldani nemcsak az esetlegesen felmerülő informatikai problémákat, hanem az IT-rendszerek üzemeltetését is. Ezt a feladatot a kisebb vállalkozások esetében maga a cégvezető végzi, a nagyobbaknál viszont már inkább előfordul a dedikált IT vezető, vagy felelős munkatárs.
A felhőbiznisz viszont már beindult
Az IT-feladatokat az érintett vállalati kör 43 százaléka szervezi ki, leginkább helyi mikrovállalkozásokra bízva azokat. Multi céget elvétve (1,5 százalék) kérnek fel, míg a néhány fős társaságoknál ismerősök vagy rokonok biztosítják a szükséges támogatást. Ugyanakkor a kkv-k ma már nem utasítják el a felhő alapú digitális szolgáltatásokat, alapszinten a 15 százalékuk fizet is érte. A szolgáltatók ezen a területen lehetnek a legbizakodóbbak, mivel a költés a felhőbizniszben a legdinamikusabb.
Az előzetes beruházás költség nélküli, havi díjas szolgáltatásokat a kkv-kör egyharmada tartja már valamilyen szinten vonzónak, de a számítógéppel rendelkező cégeknek például még alig valamivel több mint a 8 százaléka használja az Office365 felhő alapú irodai szolgáltatást – igaz, három évvel ezelőtti alig voltak többen 1 százaléknál.
Honlapot a számítógéppel rendelkező kisebb cégek 40 százaléka működtet, a nagyobb kkv-knál ez az arány meghaladja a kétharmadot. A weblapok is többnyire suftnituningban készülnek, munkatárs vagy rokon bevonásával. A számítógéppel rendelkező vállalkozások harmada gondolja fontosnak, hogy a közösségi médiában, saját Facebook-profillal is megjelenjen; ugyanennyinek van közösségi oldala.
A cégvezetők kétharmada tartja magát többé-kevésbé felkészültnek távközlési-informatikai témákban, de csak ötödük érzi úgy, hogy tisztában van azzal, miért lennének jók a cégének az online megoldások. A kkv-k fele hajlik ugyanakkor arra, hogy az összes szükséges infokom szolgáltatást egy forrásból vegye igénybe.
Az üzleti rezsicsökkentők
A Telekom kkv-s üzletágának vezetői ezt az alkalmat ragadták meg arra is, hogy bejelentsék: a lakossági szegmens után az üzleti ügyfeleknek is indítanak egy kedvezményprogramot, Telekom Business Club elnevezéssel. Ezzel a vállalkozások nem az infokom kiadásaikat, hanem más irányú rezsijüket csökkenthetik, így spórolhatnak az áram-, gáz- vagy üzemanyag-kiadásaikon.
A Telekom üzleti kedvezmény programjához az elsők között a MOL és az E2 Hungary csatlakozott. (Az E2 Hungary az energiakereskedő MET Holding és a Magyar Telekom idén januárban indult vegyesvállalata.) A MOL egyedi kedvezményt nyújtó üzemanyagkártyát ajánl fel a klubtagoknak. A kártya tulajdonosai egységes listaáron vásárolhatnak bármely MOL töltőállomáson, kedvezőbb árgaranciával, és ingyenesen igénybe vehetik a MOL assistance call center szolgáltatását.
A másik partnertől, az E2 Hungary-tól pedig a gázt 5, az áramot 10 százalék kedvezménnyel vásárolhatják meg a tagságot szerző vállalkozások. A tagság feltétele, hogy az adott cég legalább egy üzleti szolgáltatásra fizessen elő a Telekomnál.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak