Eredetileg az USA-ból jött, de most már a magyarországi új Opel Zafira modellekben is megtalálható az OnStar szolgáltatás, aminek ott lehettünk a hazai premierjén.
Végre egy élő hang!
Az online szolgáltatás mögött valódi hús-vér asszisztensek állnak, akik között ma már magyarul beszélő is van, és akitől több minden dologban kérhetünk közvetlen segítséget. Vészhelyzetben is jól teljesít, automatikusan jelez az európai központnak – mondta el Pálfy Barnabás termékkoordinátor.
Súlyos balesetkor, amikor az autó szenzorai nagymértékű lassulást, netán borulást érzékelnek, vagy kinyílik a légzsák, a rendszer azonnal kapcsolatba lép az év minden napján működő lutoni bázis asszisztensével, aki megkérdezi, kell-e segítség, és ha igen milyen mértékű. Ha a megkeresésre mégsem érkezik élő válasz, a központ azonnal a helyszínre küldi a mentőket. A hívás után mindaddig vonalban marad valaki, míg a segítség meg nem érkezik. A szolgáltatóközpont értesítésére szolgál az autón belül elhelyezett SOS gomb is, amely modelltől függően, a tetőkonzolon vagy a belső tükör házán található.
Nemcsak vészhelyzetben kérhetünk segítséget
A beépített konzolon lévő kék gombbal külföldön is kérhetünk hétköznapi dolgokban is segítséget. ha például ismeretlen helyen tartanánk pihenőt és szállásra lenne szükségünk, a magyarul beszélő OnStar asszisztens a központi adatbázisban keresve megmondja, hol van a legközelebbi pihenő, benzinkút, étterem vagy szálloda és, ha az autóban van beépített navigáció, akkor távolból letölti rá a kiválasztott helyszínhez vezető utat.
A rendszerhez tartozó okostelefonos applikációval egyebek mellett lekérhetjük az autó aktuális műszaki adatait, abroncsnyomást, vagy olajszintet, de távolról nyithatjuk, zárhatjuk is az autónkat. A megoldással aktiválhatjuk a jármű világítását, vagy kürtjét is, ami egy zsúfolt bevásárlóközponti parkolóban az autónk megtalálásában is segíthet. Az alkalmazással úti célokat is betölthetünk a fedélzeti navigációs rendszerbe.
A rendszer lefüleli az autótolvajt is
Az OnStar akkor is kéznél van, ha az autót ellopták, a rendszer mind az autótulajdonost, mind a rendőrséget segíti a jármű pillanatnyi helyének beazonosításában, távirányítással pedig blokkolni is tudja az újraindítást. (Az USA-beli változat akár menetközben is leállítja az eltulajdonított járművet.) Már akkor is jelez a rendszer, ha valaki csak megkísérli az autót feltörni, ekkor a tulajdonos sms és e-mail értesítést kap az esetről.
A felhasználók arról is dönthetnek, hogy a rendszerbe regisztrálás után milyen szolgáltatásokat akarnak igénybe venni és ahhoz milyen adatokat és milyen mértékben akarnak megosztani. Ha megnyomják a privátszféra gombot, még az OnStar központ elől is rejtve marad a jármű aktuális tartózkodási helye. Ilyen esetben is azonban, ha súlyos baleset következik be, vagy az autós megnyomja az SOS gombot a segítségnyújtáshoz a jármű automatikusan megadja a GPS koordinátákat.
Itthon a wifi-hotspot alszolgáltatásra még várni kell
Az OnStaros autók wifi hotspotként is működhetnek, a szolgáltatás hazai bevezetéséhez szükséges feltételekről egyelőre még folynak a tárgyalások, de bevezetése után az első három hónap, vagy az első 3 gigabit adatmennyiség ingyenes lesz – tudtuk meg Kádár Andrástól, a Vodafone m2m szakértőjétől. Hozzátette, ez a megoldás az utasok kényelmét szolgálja, a külön előfizetéshez kötött nagy teljesítményű WLAN-hotspothoz egy időben akár hét készülék is csatlakozhat, az autóban ülők online játszhatnak, filmeket vagy tévét nézhetnek, de akár dolgozhatnak is laptopjukon, vagy táblagépükön. A wifi-architektúra az autó elektronikájának szerves része, a stabil jó minőségű kapcsolatról speciális külső antenna gondoskodik, az ügyfél okostelefon nélkül is igénybe veheti a felkínált szolgáltatásokat.
A drágább Opelekben szériafelszereltség az OnStar, de 150 ezer forintért itthon a belépőszintűekbe is beszerelhető lesz opciós tartozékként. A szolgáltatás éves díja az ingyenes periódus után várhatóan 32 500 forint lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak