Két év stagnálás ismét nő a mikrocellák értékesítése. A fellendülés néhány nagy mobiloperátornak köszönhető. Magyarországon továbbra is csak a Vodafone-nál kapható.
Elsősorban az AT&T, a Vodafone, a Telefónica, a Softbank Mobile, a Sprint és a China Mobile jelentősebb megrendeléseinek köszönhető, hogy ismét növekedésnek indult a mikrocellák (más néven femtocella) piaca. A vállalati és a lakossági femtocellákból 2014-ben már 5,7 millió darab talál gazdára a világon, szemben az idei 3,8 millióval. Idén ez közel 3,6 milliárd dollár bevételt generál a hálózati eszközök gyártóinak – állítja az ABI Research legfrissebb tanulmánya.
Az eladásokban jelenleg még a 3G technológiára épülő egységek dominálnak, de már megjelentek a negyedik generációs, LTE mikrocellák is, amelyek értékesítése idéntől kaphat nagyobb lendületet.
A mikrocella működése
Olcsóbb eszköz hálózati kapacitásnövelésre ■ A kis hatósugarú cellák iránti keresletet a vezeték nélküli adatforgalom növekedése generálja. Az adatforgalom sávszélesség iránti igénye a hálózatok kapacitásának folyamatzos növelését teszi szükségessé, ám ennek vannak korlátai. Részben a költségek, részben a szolgáltatók számára a rendelkezésre álló szűkös frekvenciasávok miatt jönnek kapóra a kis hatósugarú cellák, amelyek spektrumkímélő módon és rendkívül gazdaságosan képesek növelni az átviteli kapacitást.
A kis cellák hatósugara 10-200 méter között mozog, míg a hagyományos makrocelláké akár több kilométer is lehet. A femtocellák kevesebb energiát fogyasztanak, és náluk gerinchálózati háttérként szóba jöhet többféle technológia: lehet optikai vagy rézkábel, de akár a mikrohullámú átvitel is. Ezzel szemben a makrocellák a legdrágábbnak számító optikai rendszereken alapulnak. A világon már most is valamivel több mikrocella működik, mint makrocella. Az előbbiből egy másik felmérés szerint jelenleg 6,4 millió működhet világszerte, míg az utóbbiból 6 millió.
A nagyok már vevők rá ■ A femtocellák piacát több nagy szolgáltató egyidejű beruházása indította el ismét felfelé. A Telefónica bejelentette, hogy mind az európai, mind a dél-amerikai érdekeltségeinél használja a technológiát. Hasonló lépésre szánta el magát
a jelenleg világ legnagyobb mobilszolgáltatójának számító China Mobile is. A Sprint másfél év alatt több mint a kétszeresére, vagyis hatszázra növeli a femtocellák számát a hálózatán belül. Az európai szolgáltatók közül a Telefónica mellett még a Vodafone csoport sorolható az igazán elkötelezettek közé.
A brit szolgáltató, ahogy
arról annak idején hírt is adtunk, ezzel a technológiával több mint két éve a magyar piacon is megjelent. Ám a magyar piac azóta sem bővült, továbbra is csak nála vásárolhatnak a vállalati és a magánügyfelek mini házi bázisállomást. Az eszköz, amely után frekvenciadíjat sem kell fizetni a hagyományos makrocellákkal nehezen lefedhető helyiségekben képes a 3G/HSDPA hálózat létrehozatalára.
A Vodafone jelenleg kétféle femtocellát forgalmaz, a két évvel ezelőttinél ma már valamivel alacsonyabb áron. A 116 ezer forintba kerülő vállalati mini bázisállomás hatósugara 70-100 méter, amely egy 100 négyzetméternél nagyobb kétszintes irodát is képes ellátni térerővel. Ez az eszköz egyidejűleg nyolc hang- vagy adatkapcsolatot tud kezelni. A kisvállalkozásoknak szánt úgynevezett mini bázis plusz is képes egyszerre nyolc hang- vagy adatkapcsolatot kezelni, hatósugara azonban csak 30-40 méter, ára 23 610 forint.
Vannak még kétségek ■ A mikrocellás hálózatbővítés újra és újra előkerül. A hálóztaieszköz-gyártók, köztük a Cisco is élénken érdeklődik a technológiában rejlő lehetőségek iránt. Május végén például épp egy mikrocellékat gyártó céget, a
Ubiquisyst szerezte meg. A felvásárlást akkor
Horváth Róbert, a Cisco Magyarország regionális mobil és videó technológia szakértője, úgy kommentálta, hogy mivel a szolgáltatói hálózatok egyre inkább IP-alapkra helyeződnek, az operátorok a hagyományos makrocellák mellett egyre nagyobb számban használnak majd a lefedettség javításra mikrocellákat. Ezek elterjedését legfőképpen a frekvenciaszűke fogja kikényszeríteni.
A téma egyébként az idei Mobile World Congressen is előkerült. Akkor a Huawei szakértője,
Lars Bondelind úgy vélekedett, hogy a szűkös frekvenciakészletek miatt a szolgáltatók a makrocellás hálózatoktól a mikrocellák felé kell mozdulnak el. Ám, tette hozzá a szekértő, a mikrocellára még nem találtak jó üzleti modellt, ráadásul a mikrocellás építkezés még meglehetősen drága.