A Google új projektjének első szakaszában félmillió amerikai háztartásnak biztosítana 1 gigabites sávszélességű internetkapcsolatot. A távközlési szolgáltatók nem rémültek halálra, érdeklődve figyelik a Google kísérletét.

Alighogy útnak indult a Google nemrégiben bemutatott Buzz (magyarul Zümm) közösségi szolgáltatása, a vállalat máris egy újabb bejelentéssel hozakodott elő. A keresőóriás szerdán tette közzé az ultragyors optikai hálózatok kiépítésével kapcsolatos terveit, hangsúlyozva a vállalkozás kísérleti jellegét: a Google első lépésben olyan rendszereket hozna létre, amelyek gond nélkül kiszolgálják a videós tartalmakat és egyéb, fejlett online szolgáltatásokat. A Google projektje nem csak a felhasználói oldalt célozza, hiszen az 1 gigabites sávszélesség a fejlesztőknek is lehetőséget nyújtana rá, hogy a jövőbe mutató technológiai feltételek mellett fejlesszék és próbálják ki alkalmazásaikat.

A Google az optikai hálózatok kiépítésének helyszínéül amerikai nagyvárosokat választ majd, és előzetes becslései alapján legfeljebb 500 ezer otthoni felhasználót juttatna félelmetesen gyors internetkapcsolathoz. Összehasonlításképpen: jelenleg az Egyesült Államokban a Cablevision szolgáltatónál 100 megabites otthoni sávszélesség rendelhető, ami tízszer lassabb, mint a Google víziójában felvázolt kapcsolat, a Verizon Communications prémium csomagja pedig 50 megabites, vagyis hússzor lomhább a tervekben szereplő Google-netnél. (Az igazsághoz tartozik, hogy a Verizon FiOS nevű optikai hálózatan a tesztüzem során másodpercenként 10 gigabites sebességet is mértek.)

Nagy fába vágták  |  Az iparági szereplők és az elemzők általában egyetértenek benne, hogy a Google tervei sokat ígérők, ám egyelőre nem túlságosan részletesek. A legtöbben kiemelik, hogy a Google-nek semmiféle tapasztalata nincs a hálózatok kiépítésének és fejlesztésének lassú és fáradságos folyamataiban. A Wall Street Journal az egyik szolgáltató képviselőjét idézi, aki szerint mindenki ezt csinálná, ha olyan könnyű dolog lenne; ezzel szemben a Google nem igazán rutinos a földmunkáktól a helyszíni kiszállásokon át a havi számlakézbesítésig terjedő feladatokban.

Ugyancsak fontos szempont a hálózatok kiépítésének költsége is. A Yankee Group elemzője, Benoit Felten becslése alapján egy-egy háztartás bekötése az optikai hálózatba - a jelenlegi feltételek mellett - 1000 dolláros kölséggel jár. A Verizonnak saját közlése szerint ugyanez 1350 dollárjába került; a társaság ezidáig 23 milliárd dollárt ölt ilyen irányú fejlesztéseibe, ami körülbelül megfelel a Google teljes készpénzállományának. Az Egyesült Államokban a kábeltelevíziós szolgáltatók az otthonok 92 százalékát érik el, ami a National Cable & Telecommunications Association adatai alapján 161 milliárd dolláros fejlesztést igényelt az elmúlt 13 év során.

Időszerű befektetés?  |  Ezzel együtt nyilvánvaló, hogy a Google legfőbb célja - egyelőre - nem az, hogy számottevő részesedést szerezzen az internetszolgáltatók piacából. Igaz, a vállalat hagyományosan sikeres abban, hogy megvesse a lábát számára ismeretlen területeken, ám fő bevételi forrása és irányvonala továbbra is az internetes hirdetési piachoz kapcsolódik. A Google maga is hangsúlyozta, hogy a saját hálózat kiépítése kísérleti projekt, amelynek tapasztalatait mindenkivel, így az internetszolgáltatókkal is megosztja. A tervezett beruházás így abba a trendbe illeszkedik, mint például az Android rendszert futtató Nexus One okostelefon bemutatása: a Google a gyártókat, a szolgáltatókat és a felhasználókat - vagyis a piac egészét - a maga elképzelései szerint terelgeti, hogy a saját területén ideális feltételek mellett építhesse tovább piacvezető pozícióját.

A pionír szerepnek természetesen buktatói is lehetnek. A magas költségek mellett fontos szempont, hogy a tervezett ultragyors hálózat kihasználásához a felhasználók oldalán is megfelelő technológiai felkészültségre van szükség - például a több számítógépből álló irodák vagy háztartások esetében egy hagyományos Wi-Fi router könnyen válhat szűk keresztmetszetté. Ezen kívül a különféle szerverek kapcsolatának sebessége is fontos szempont, hiszen egy bizonyos pont fölött gyakran emiatt válik érdektelenné a felhasználó saját sávszélessége.

Óvatos optimizmus  |  A távközlési szolgáltatók első reakcióiból kiderül, hogy érdeklődéssel várják a Google kísérletét. Az AP beszámolójában megszólaló szakértő szerint a projekt hangsúlyosabbá teheti, hogy az amerikai szolgáltatók milyen lassan fejlesztik és milyen költségesen üzemeltetik hálózataikat, így a szóban forgó telekommunikációs vállalatok nyilvánvalóan sokat profitálhatnak majd a keresőóriás tapasztalataiból. Ez annál inkább igaz, mivel a Google képes lehet olyan üzleti modellek kialakítására, amelyeket a távközlési szolgáltatóknak egymagukban nem sikerült kidolgozniuk. A Google egyébként azt is bejelentette, hogy - bár versenyképes árakat kíván biztosítani majdani ügyfeleinek - megfontolja, milyen feltételekkel bocsáthatná hálózatát a többi szolgáltató vagy kormányzati intézmény rendelkezésére.

 

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.