A Xiaomi 2013 első felében annyi bevételt termelt, mint amennyit a teljes 2012-es év során.
Vigyázó szemünket
érdemes Kínára vetnünk. Ez már lassan elcsépelt szólam, de
a Xiaomi nemrégiben bejelentett üzleti eredményei csak megerősítik ezt. Miközben az európai gyártók számára lassan életfontosságú, hogy a kissé megakadt mobilpiacot hogyan lehetne tovább gördíteni, úgy hasonló problémával küzdenek a kínai vállalatok is.
Tetszetős eredmények ■ De ne szaladjunk előre, nézzük meg, hogy a
Xiaomi mit produkált 2013 első felében és miért érdekes ez egyáltalán. A gyártó sajtóközleménye szerint az első félévben 2,16 milliárd dollárnyi bevételt termelt a cég, ami könnyedén meghaladja a 2012-es egész éves eredményt (2,05 milliárd amerikai dollár). A vállalat vezérigazgatója,
Lei Jun szerint ez az eredmény elsősorban az ugyanebben az időszakban eladott, 7,03 millió mobilnak köszönhető (2012-ben 7,19 millió darabot értékesítettek), amit tovább javítottak a különböző kiegészítők (pl. fülhallgatók) eladásai.
A kiadott információk szerint június végén a Xiaomi termékeinek 20 millió felhasználója volt világszerte, amiből 14,22 millió Kínából, Tajvanból, illetve Hong Kongból származtatható. Az utóbbi két országban április óta árulják a cég termékeit, egyrészt a klasszikus kereskedelmi csatornák segítségével (Hong Kong), Tajvanban pedig az egyik helyi mobilszolgáltató kínálatában.
A készülékek jó minőségűek, gyorsak és nem drágák
Lei Jun szerint az eredmények fényében az erre az évre előrejelzett 15 milliós eladás is elérhető, bár érdemes azt is figyelembe venni, hogy a nyereségről nem szól a fáma, kizárólag eladott készülékszámról és a bevételről szólnak a híradások. A 2010-ban alapított cég 2011-re már elő is rukkolt a teljesen saját, Mi-One nevű mobiljával, amiből 3,5 millió darabot sikerült eladni. Ezt követte a Mi-Two készülék, sőt, ezzel egyidejűleg létrehoztak a Xiaomi felhasználóknak szánt chat szolgáltatást is (Miliao), ami rövid időn belül egymilliónál is több felhasználót szerzett.
A kínai Apple? ■ A gyors és látványos eredményeknek köszönhetően a befektetők is gyakori vendégek voltak Lei Junnál, így tavaly már a harmadik befektetői kör történt meg, amely során 216 millió dollárt pumpáltak a gyártóba. A tavaly nyári felértékelések szerint 4 milliárd dollárt ért a Xiaomi, ami a mostani eredmények fényében valószínűleg még feljebb tornázható.
A siker titka a megfizethető, de jó minőségű mobilokon túl az lehet, hogy Lei Jun személyében egy karizmatikus vezetővel rendelkezik a vállalat, ami miatt gyakran hasonlítják a cég pályafutását az Apple-éhez. Ennél is lényegesebb részlet azonban, hogy egy a cégvezetés egy rendkívül lojális, összetartó felhasználói bázisra számíthat minden új termék bevezetésénél, amelyek külsőségeiben, a körülöttük keltett felhajtásban szintén sokban hasonlítanak az Apple rendezvényeire.
Lei Jun: sokan a kínai Steve Jobst látják benne
Idén két új készüléket mutatott be a gyártó, amelyek közül az Mi-2S a csúcskészülék kategóriát képviseli, míg az Mi-2A azoknak szól, akik nem tudnak sokat kiadni egy mobilért. Az Mi-2S a négymagos Snapdragon 600 processzorral, a 16 GB háttértárral, a 4,3 colos, 1280 × 720 képpont felbontású kijelzőjével, a 13 megapixeles kamerájával, valamint az ehhez passzoló, 2000 mAh-s akkujával a 370 dolláros vételárat (kb. 82 ezer forint) valóban megéri, a némileg visszafogott tudással bíró 2A modell pedig mindössze 53 ezer forintnak megfelelő összegbe kerül.
Olcsó, jó minőségű androidos mobilok, egyedi kezelőfelület, hatalmas rajongói bázis, ami terjeszkedési tervekkel párosul. Összességében ígéretesnek tűnő csomagról van szó és noha pontos tervekről nem számolt még be a vezetőség, azt Lai Jun nyilatkozataiból tudni lehet, hogy erősen kacsintgatnak az európia piacok felé. A lépés biztosan sok kockázatot rejt és az is kérdés, hogy miként lehet vonzóvá tenni egy minden ízében kínai brandet Európának, bár a Huawei és a ZTE egyre erősebb jelenléte azt mutatja, hogy lehet keresnivalójuk.