Az IDC a szegmens történetének legnagyobb éves visszaesését regisztrálta 2015-ben – már amennyiben a hagyományos, önálló eszközként funkcionáló tableteket nézzük. A tabletgyártók (egy részének) szerencséjére azonban a lecsatolható billentyűzetű hibrid modellek iránt mindeközben egyre nagyobb a kereslet.
Mínusz tíz, ami inkább húsz
Az amerikai piackutató cég korábbi becslésénél is jóval kevesebb, mindössze szűk 207 millió táblagép talált gazdára tavaly. Az éllovas gyártók többsége alulteljesítette még a globális átlagot is. Érdekesség, hogy a néhány éve még nem is létező lecsatolható billentyűzetes kategória mostanra komoly lendületett vett. Utóbbiakból a teljes piac méretéhez képest még mindig viszonylag csekély mennyiség, 8,1 millió darab kelt el, ám ez több mint a duplája a 2014-es eredménynek. Ennek köszönhető, hogy a táblagépek világszinten "csak" 10,1 százalékos forgalomcsökkenést szenvedtek el tavaly. Ha csak a hagyományos tableteket néznénk, akkor 11 százalékkal mélyebb lenne a szakadék.
2015 utolsó negyedéve, azaz az ünnepi szezon sem tudott fordítani a lefelé mutató trenden, sőt a maga 13 százalék feletti zsugorodásával még rontotta is a végeredményen. Ez az időszak egyébként sok szempontból más volt, mint a megelőzőek. Egyrészt ekkor válaszhattak először mindhárom nagy platform, az iOS, az Android és a Windows operációs rendszerével futó lecsatolható eszközök között a fogyasztók. Az IDC szakértői szerint ebből leginkább az Apple és a Microsoft jött ki jól. A hullámzó kritikák ellenére az iPad Pro 2 milliós darabszám felett fogyhatott, míg a redmondiak 1,6 millió modellt adhattak el a Surface családból. Utóbbin belül is inkább a drágább Surface Pro volt a legkelendőbb.
Az ünnepi időszak sztárgyártója azonban egy harmadik szállító lett. Az Amazon ugyanis hatalmasat robbantott az új Fire tabletcsaládjával, azon belül is a képességeihez képest hihetetlenül olcsón adott, 50 dolláros alapmodellel. A cég kis túlzással szinte csak ebben az időszakban értékesített táblagépet, így ennek megfelelően az időszak harmadik legnagyobb gyártója lett.
Változó korban
Ami az előttünk álló évet, éveket illeti: a nagyobb kijelzős és 2-az-1-ben modellek iránt megnövekedett kereslet az Apple esetében leginkább a jelenlét szinten tartására lehet elég. A prémium kategóriás táblagépek, amelyek főként a cégek körében keresettek egyfajta PC-alternatívaként, leginkább a Microsoftnál jelenthetik a növekedés zálogát. A jó vállalati beágyazottságra, illetve a Win10 megjelenésére alapozva a redmondi gyártó az elkövetkező években látványosan javíthat pozícióján. 2019-re akár a piac bő hatodát is magukénak tudhatják majd, ráadásul mindezt leginkább a prémium tabletek forgalmának köszönhetően.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak