Telematikai profillal bővíti a dolgok internetéhez(IoT) kapcsolódó fejlesztéseit és szolgáltatásait a T-Systems Magyarország. A technológiai megoldás egyaránt hasznosítható a járműflotta kezelésben és az autóbiztosításokban.

Jó néhány iparág tekint úgy a dolgok internetére (IoT), mint ami a következő éveket alapjaiban meghatározó gyökeres változásokat hoz. Az egyik leggyorsabb fejlődés ezen a téren az autóiparban várható.

2018-tól már csak hálózatba kötött autókat lehet forgalomba hozni az EU-ban

Egy előrejelzés szerint kevesebb mint tíz éven belül az autók 60 százaléka már hálózatba kapcsolt lesz. Figyelembe véve, hogy manapság mintegy 1,5 milliárd jármű fut az utakon, és ez a szám az évtized végére már megközelíti a 2 milliárdot, igen tekintélyes változásokról beszélhetünk.

Nem véletlen, hogy a technológiai cégek egyik jövőbeni fejlesztési iránya is a járműágazat, ahol az iparági fejlődésre még a makrogazdasági háttér is igyekszik rásegíteni. Az Európai Unió előírásai szerint ugyanis 2018. január elsejétől már csak olyan autókat lehet majd forgalomba helyezni az EU területén, amelyek képesek a kapcsolattartásra, illetve beépített SIM-kártyával rendelkeznek, és így követni lehet majd, merre járnak. A CoolCity információi szerint a Magyarországon jelenleg futó 3,6 millió autóból 1,6 millió alkalmas arra, hogy az internethez kapcsolódjon. (Ezt az benzines autókba 2001-től, dízelesekbe 2004-től az Unióban kötelezően beépítendő OBD, azaz on-board diagnostics port teszi lehetővé, amit jelenleg főleg a szervizek használnak az autó egyes alrendszerinek ellenőrzéséhez.)

A hálózatba kötött autók számos hasznos információt szolgáltathatnak. A valós idejű vezetési adatokból például következtetni lehet a sofőr vezetési stílusára, az adott földrajzi helyzet ismeretében egy esetleges balesetnél lerövidíthető a mentés ideje, emellett tájékozódhatunk a jármű műszaki állapotáról, akár az üzemanyagfogyasztásról is. A telematikai rendszerek segítségével egyes számítások szerint akár 5-13 százalékot is meg lehet spórolni a tankoláson.

Biztosítókkal tesztelik az új fejlesztést

Alig fél éve beszélt lapunknak Rékasi Tibor, a Magyar Telekom csoporthoz tartozó T-Systems Magyarország vezérigazgatója, arról, hogy idejekorán ott akarnak lenni a dolgok internetével és a hozzá kapcsolódó m2m (machine-to-machine) kommunikációval összefüggő üzleti lehetőségek kiaknázásában. Akkor a SIM-kártyás Bubi biciklik után egyebek mellett a hálózatba kötött inkubátorokat és az okos szeméttárolókat említette. Azóta már el is indultak a vállalat első hazai telematikai fejlesztései, amelyeket több autóbiztosítást is nyújtó társasággal (Allianz, K&H) is tesztelnek.

A T-Systems által kidolgozott megoldás egy autóba telepíthető telematikai eszközön alapul, amely a beépített SIM-kártyán keresztül továbbítja az említett vezetési, műszaki vagy helymeghatározáshoz kapcsolódó adatokat egy felhőalapú adatbázisba. A biztosító társaság hozzáfér ezekhez az adatokhoz, és elemzésük alapján a jövőben akár személyre szabott biztosítási ajánlatokat is kidolgozhat. A rendszernek maguk az autósok is a hasznát látják, mivel mobil alkalmazáson vagy webes felületen keresztül lekérdezhetik a saját adataikat.

Diszruptív megoldás flottakezelőknek

A T-Systems Magyarország szakértőitől megtudtuk: a vállalat két éve kezdett el a telematikával foglalkozni. A nemzetközi tapasztalatokat figyelembe véve úgy látták, hogy az infokommunikációt és az informatikát egyesítő telematika az autóipar és a biztosítók oldalán jelenik meg legmarkánsabb a korábbi szabályokat lebontó, úgynevezett diszruptív üzleti modellként.

A biztosítók mellett komoly üzleti potenciált látnak még a flottakezelésben. A technológiával a flottát üzemeltető vállalatok ugyanis valós idejű információt gyűjthetnek autóik állapotáról, a sofőrök vezetői szokásairól. Ezeknek az információknak a birtokában pedig csökkenthetik a költségeiket, sőt a biztonsági szolgáltatások igénybevételével növelhetik a járművezetők biztonságát.

A jelenleg kínált telematikai megoldáshoz, a fedélzeti Drive To Save eszközhöz az infrastruktúrát és a big data analitikát a T-Systems Magyarország szakértői fejlesztették, míg a többi komponenst alvállalkozók készítették. Az erre épülő szolgáltatás mobilhálózattal lefedett területeken nyújtható, és legalább 2,5G kapcsolat kell hozzá.

Piaci hírek

Dollármilliók helyett börtönévek járhatnak az oktatási chatbot fejlesztőjének

A korábban számos elismerést elnyerő AllHere megoldását az USA második legnagyobb oktatási körzete is bevezette. Nemrégiben azonban többek között csalással, hamisítással és a befektetők szándékos megtévesztésével vádolták meg a startup alapító-vezetőjét.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.