Jó néhány iparág tekint úgy a dolgok internetére (IoT), mint ami a következő éveket alapjaiban meghatározó gyökeres változásokat hoz. Az egyik leggyorsabb fejlődés ezen a téren az autóiparban várható.
2018-tól már csak hálózatba kötött autókat lehet forgalomba hozni az EU-ban
Egy előrejelzés szerint kevesebb mint tíz éven belül az autók 60 százaléka már hálózatba kapcsolt lesz. Figyelembe véve, hogy manapság mintegy 1,5 milliárd jármű fut az utakon, és ez a szám az évtized végére már megközelíti a 2 milliárdot, igen tekintélyes változásokról beszélhetünk.
Nem véletlen, hogy a technológiai cégek egyik jövőbeni fejlesztési iránya is a járműágazat, ahol az iparági fejlődésre még a makrogazdasági háttér is igyekszik rásegíteni. Az Európai Unió előírásai szerint ugyanis 2018. január elsejétől már csak olyan autókat lehet majd forgalomba helyezni az EU területén, amelyek képesek a kapcsolattartásra, illetve beépített SIM-kártyával rendelkeznek, és így követni lehet majd, merre járnak. A CoolCity információi szerint a Magyarországon jelenleg futó 3,6 millió autóból 1,6 millió alkalmas arra, hogy az internethez kapcsolódjon. (Ezt az benzines autókba 2001-től, dízelesekbe 2004-től az Unióban kötelezően beépítendő OBD, azaz on-board diagnostics port teszi lehetővé, amit jelenleg főleg a szervizek használnak az autó egyes alrendszerinek ellenőrzéséhez.)
A hálózatba kötött autók számos hasznos információt szolgáltathatnak. A valós idejű vezetési adatokból például következtetni lehet a sofőr vezetési stílusára, az adott földrajzi helyzet ismeretében egy esetleges balesetnél lerövidíthető a mentés ideje, emellett tájékozódhatunk a jármű műszaki állapotáról, akár az üzemanyagfogyasztásról is. A telematikai rendszerek segítségével egyes számítások szerint akár 5-13 százalékot is meg lehet spórolni a tankoláson.
Biztosítókkal tesztelik az új fejlesztést
Alig fél éve beszélt lapunknak Rékasi Tibor, a Magyar Telekom csoporthoz tartozó T-Systems Magyarország vezérigazgatója, arról, hogy idejekorán ott akarnak lenni a dolgok internetével és a hozzá kapcsolódó m2m (machine-to-machine) kommunikációval összefüggő üzleti lehetőségek kiaknázásában. Akkor a SIM-kártyás Bubi biciklik után egyebek mellett a hálózatba kötött inkubátorokat és az okos szeméttárolókat említette. Azóta már el is indultak a vállalat első hazai telematikai fejlesztései, amelyeket több autóbiztosítást is nyújtó társasággal (Allianz, K&H) is tesztelnek.
A T-Systems által kidolgozott megoldás egy autóba telepíthető telematikai eszközön alapul, amely a beépített SIM-kártyán keresztül továbbítja az említett vezetési, műszaki vagy helymeghatározáshoz kapcsolódó adatokat egy felhőalapú adatbázisba. A biztosító társaság hozzáfér ezekhez az adatokhoz, és elemzésük alapján a jövőben akár személyre szabott biztosítási ajánlatokat is kidolgozhat. A rendszernek maguk az autósok is a hasznát látják, mivel mobil alkalmazáson vagy webes felületen keresztül lekérdezhetik a saját adataikat.
Diszruptív megoldás flottakezelőknek
A T-Systems Magyarország szakértőitől megtudtuk: a vállalat két éve kezdett el a telematikával foglalkozni. A nemzetközi tapasztalatokat figyelembe véve úgy látták, hogy az infokommunikációt és az informatikát egyesítő telematika az autóipar és a biztosítók oldalán jelenik meg legmarkánsabb a korábbi szabályokat lebontó, úgynevezett diszruptív üzleti modellként.
A biztosítók mellett komoly üzleti potenciált látnak még a flottakezelésben. A technológiával a flottát üzemeltető vállalatok ugyanis valós idejű információt gyűjthetnek autóik állapotáról, a sofőrök vezetői szokásairól. Ezeknek az információknak a birtokában pedig csökkenthetik a költségeiket, sőt a biztonsági szolgáltatások igénybevételével növelhetik a járművezetők biztonságát.
A jelenleg kínált telematikai megoldáshoz, a fedélzeti Drive To Save eszközhöz az infrastruktúrát és a big data analitikát a T-Systems Magyarország szakértői fejlesztették, míg a többi komponenst alvállalkozók készítették. Az erre épülő szolgáltatás mobilhálózattal lefedett területeken nyújtható, és legalább 2,5G kapcsolat kell hozzá.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak