Az európai távközlési piac idei első félévben már a tavalyinál kétszer nagyobb értékű fúziókat és felvásárlásokat jelentettek be. A befektetők várakozása szerint a trend a második félévben is folytatódik, különösen a mobilszolgáltatók miatt, amelyek a nehéz gazdasági környezetből manapság ebben látják az egyik kiutat.
Az idei első félévben 60 milliárd euró értékű fúziót és felvásárlás indult az európai távközlési piacon, közel a duplája az egy évvel korábbinak – idézi a Dialogic adatait a The Wall Street Journal. A lap által megkérdezett befektetési bankárok hasonló tendenciát várnak a második félévre is, különösen az egyre élesebb versennyel szembesülő mobilszolgáltatók konszolidációs lépései miatt.
Új kihívások az ágazatban ■ Az ágazatban az új kihívások és lehetőségek nyomán folytatódik az átrendeződés, és még rengeteg a tennivaló – véli az egyik angol bankár. Hozzáteszi: a verseny egyre keményebb, miközben a piaci növekedés várat még magára. A telkóknak viszont a folyamatos technológiai változások tükrében a jövőben is meg kell különböztetniük magukat versenytársaiktól, újra kell pozícionálniuk a portfoliójukat.
A Vodafone közelmúltbeli 7,7 milliárd eurós ajánlata a Kabel Deutschlandra az elsődleges példa arra, hogyan próbálják a mobilszolgáltatók magukat újra feltalálni, hogyan tudják felfrissíteni mobilos ajánlataikat vezetékes szélessávval, vezetékes telefonnal vagy éppen tévészolgáltatással.
Habzsol a Hutchison ■ Máshol a nemzetközi mobil márkák a helyi erőket vásárolják fel. Így tesz a Hutchison Whampoa, amely rivális operátorokat vett meg Ausztriában és Írországban, hogy megerősítse ottani leánycégének a piaci pozícióit. A másik oldalról nézve az eladósodott szolgáltatók ezen a módon szeretnének némi mobilizálható tőkéhez jutni. A Telefónica adósságcsökkentési céllal adta el az O2 Irelandet a Hutchisonnak 850 millió euróért, az Orange pedig 1,3 milliárd euróért vált meg az Orange Spain-től.
A képlet egyszerű: ha egy piacon nem te vagy az első, a második, vagy rosszabb esetben a harmadik legnagyobb szereplő, akkor egyértelmű a nyomás a konszolidáció irányába – idézi a lap egy londoni befektetési tanácsadó partnerét. Ráadásul manapság az európai távközlési szolgáltatók kettős nyomás alatt vannak. Egyfelől javítaniuk kell(ene) a jövedelmezőségüket, másfelől további beruházásokat kell végrehajtaniuk részben a 4G, részben az optikai hálózatok területén.
A meghatározó telkó cégek vezetői általában támogatják az európai konszolidációt, de figyelmeztetnek rá, hogy mindezt a szabályozásnak is lehetővé is kell tennie.
Neelie Kroes, a brüsszeli bizottság távközlésért felelős tagja úgy véli: a konszolidáció része kell, hogy legyen azoknak az erőfeszítéseknek, amelyeknek a végső célja az egységes európai távközlési piac kialakítása.
Újabb célpontok ■ Az idén további ügyletek is kilátásban vannak. A hírek szerint az Európa felé kacsingató AT&T tető alá hoz egy ilyen üzletet, de európai befektetésekre éhes az ismert mexikói milliárdos is.
Carlos Slim az európai terjeszkedést korábbi itteni szerzeményei, a holland KPN és a Telekom Austria révén akarja lebonyolítani. A Deutsche Telekomról azt beszélik, hogy újabb befektetési célpontokat keres Kelet-Európában. Azok a spekulációk is makacsul tartják magukat, amelyek szerint a Vodafone még több hasonló vezetékes szolgáltatót venne meg, mint legutóbb Spanyolországban.
Az sem zárható ki, hogy a Hutchison sem lakott még igazán jól. A hongkongi székhelyű társaság legutóbbi fúziós kísérlete Olaszországban meghiúsult, miután a Telecom Italia kiszállt azokból a tárgyalásokból, amelyek a két cég mobil részlegeinek egybeolvasztását célozták volna. Vonzónak tűnik az olasz piac
Naguib Sawirisnek is. Az egyiptomi milliárdos visszatérését fontolgatja a talján távközlési piacra, kiszemelt célpontja a hírek szerint a Wind.