Megtévesztő a cím, hiszen a Google most is felhőszolgáltató, bár a bevételeinek összetétele közel sem tükrözik ezt: 2014-ben a 89 százalékát ugyanis a keresésekhez köthető hirdetések hozták. Tegnap azonban több fórumon is startégiai fordulatot jelentettek be, amit egy felvásárlással is megerősítettek.
A sort Urs Hölzle, a Google infrastruktúráért felelős alelnöke (nem mellesleg ős-google-ös, hiszen ő volt a vállalat nyolcadik alkalmazottja) kezdte a San Francisco-i Structure 2015 konferencián: kijelentette, hogy 2020-ra a Google felhőszolgáltatásokból származó bevételei meghaladják a hirdetési bevételeit.
Lemaradtak a vállalati szegmensben
Hölzle előadásában elismerte, hogy a Google a vállalati szegmensben lemaradt a nagy konkurenseitől, például az Amazontól (AWS) vagy a Microsofttól (Azure). Kétségtelen, hogy egyes konkurenseik itt lépéselőnyben is voltak, hiszen a hagyományos IT-megoldások piacán már régóta szoros kapcsolatokat ápoltak a nagyvállalati felhasználókkal. (Persze az Amazonra, amely például az IaaS-piacot jelenleg meggyőző fölénnyel – lásd a grafikont – ez nem igaz.)
A felhőpiac az IT minden egyéb területénél jobban növekszik. A cloud computing megkerülhetetlen, ám a vállalatoknak még csak a töredéke tért át, azaz óriási a növekedési potenciál. Hölzle szerint a Google – kezdetben főleg saját szolgáltatási mögé – olyan erős adatközponti hátteret épített, amivel egyszerre tudja nagyon olcsón és nagyon nagy teljesítménnyel kiszolgálni az ügyfeleit. Az alelnök szerint ugyanaz játszódhat le ezen a piacon is, mint a mobil operációs rendszereknél: az Android ugyan később indult, mint az Apple iOS-e, mégis ma már egyértelműen piacvezető.
Hölzle érvelését persze gyengíti, hogy történetileg a Google az elsők között tett fel nagy összegeket a felhős szolgáltatásokra, bár az is igaz, hogy a legjobban jövedelmező vállalati piacot sokáig nem vette elég komolyan.
A Google-vezér is bejelentette a fordulatot
Ugyanazon a napon, amikor Hölzle az előadását tartotta, Sundar Pichai is meghirdette a fordulatot. Egy blogbejegyzésben jelentette be az átalakítás egy fontos lépését: a VMware-alapító Diane Greene vezetésével feláll egy új csapat, amely alatt összevonják a Google felhőszolgáltatásait. Alájuk tartozik majd a Google for Work, a Cloud Platform és a Google Apps is. (Green, aki alelnökként három éve tagja a Google igazgatótanácsának, az 1998-as alapítástól 2008-ig irányította a VMware-t, és ő vezényelte le a cég eladását is az EMC-nek.)
Az új csapat kezébe kerül a felhős szolgáltatások teljes folyamata a fejlesztéstől a marketingen át az értékesítésig. Így a felhős szolgáltatásokat a korábbinál sokkal integráltabb módon tudja kezelni a vállalat.
Fejlesztői platformot is hozott Green
Nem véletlenül esett a választás Greenre: a kinevezése ugyanis részben ahhoz kapcsolható, hogy a Google felvásárolt egy általa alapított startupot, amely a bebop nevű vállalati felhős fejlesztő platformot fejlesztette. A platform egy olyan eszközzel bővíti a Google portfólióját, amivel egyszerűbb lesz vállalati alkalmazásokat fejleszteni és üzemeltetni. Sokat segíthet abban is, hogy a Google integráltan tudjon szolgáltatni infrastruktúrát, platformot és alkalmazást is. Az akvizíció lezárultával a Bebop csapata beolvad a Google-be.
Diane Greene: ő csinál felhőszolgáltatót a Google-ből
De nem csak ez szólt az egykori VMware-vezér mellett, hanem a nagyvállalati múltja és kapcsolatrendszere is. Greentől most mindenki azt várja, hogy óriási lendületet ad a Google felhős törekvéseinek.
Egyrészt nem elhanyagolható szempont, hogy múltja miatt komoly reputációja van a nagyvállalatok körében, valószínűleg hozhat ügyfeleket a Google-höz. Ugyanakkor szakértők képesnek tartják arra is, hogy a nagyvállalati léptékű gondolkodást párosítsa a Google-nél ugyancsak fontos fogyasztói piac megkövetelte szemlélettel.
A vállalati felhőszolgáltatások felé fordulás persze nem jelenti azt, hogy a Google lemondana a szépen tejelő hirdetési piacról. Valószínűleg arra számít, hogy a felhős piaci súlyát fel tudja növeszteni akkorára, hogy a vállalati bevételei kiegyensúlyozottabbak legyenek. Bár 2013-hoz képest tavaly kicsit csökkent a részesedése, de tavaly is a Google volt a globális digitális hirdetési piac messze legnagyobb szereplője, a piac több mint 30 százalékát mondhatta magáénak. A második helyen álló Facebook viszont növelte a részesedését, az azonban még így sem érte el 2014-ben a 10 százalékot.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak