Miért? Még nem az? A bevételei alapján semmiképpen. De ezen változtatni akarnak. Vállalati fejlesztő platformot is vásároltak.

Megtévesztő a cím, hiszen a Google most is felhőszolgáltató, bár a bevételeinek összetétele közel sem tükrözik ezt: 2014-ben a 89 százalékát ugyanis a keresésekhez köthető hirdetések hozták. Tegnap azonban több fórumon is startégiai fordulatot jelentettek be, amit egy felvásárlással is megerősítettek.

A sort Urs Hölzle, a Google infrastruktúráért felelős alelnöke (nem mellesleg ős-google-ös, hiszen ő volt a vállalat nyolcadik alkalmazottja) kezdte a San Francisco-i Structure 2015 konferencián: kijelentette, hogy 2020-ra a Google felhőszolgáltatásokból származó bevételei meghaladják a hirdetési bevételeit.

Lemaradtak a vállalati szegmensben

Hölzle előadásában elismerte, hogy a Google a vállalati szegmensben lemaradt a nagy konkurenseitől, például az Amazontól (AWS) vagy a Microsofttól (Azure). Kétségtelen, hogy egyes konkurenseik itt lépéselőnyben is voltak, hiszen a hagyományos IT-megoldások piacán már régóta szoros kapcsolatokat ápoltak a nagyvállalati felhasználókkal. (Persze az Amazonra, amely például az IaaS-piacot jelenleg meggyőző fölénnyel – lásd a grafikont – ez nem igaz.)

A felhőpiac az IT minden egyéb területénél jobban növekszik. A cloud computing megkerülhetetlen, ám a vállalatoknak még csak a töredéke tért át, azaz óriási a növekedési potenciál. Hölzle szerint a Google – kezdetben főleg saját szolgáltatási mögé – olyan erős adatközponti hátteret épített, amivel egyszerre tudja nagyon olcsón és nagyon nagy teljesítménnyel kiszolgálni az ügyfeleit. Az alelnök szerint ugyanaz játszódhat le ezen a piacon is, mint a mobil operációs rendszereknél: az Android ugyan később indult, mint az Apple iOS-e, mégis ma már egyértelműen piacvezető.

Az IaaS-piac szállítónként – 2015 első félév
Create pie charts

Hölzle érvelését persze gyengíti, hogy történetileg a Google az elsők között tett fel nagy összegeket a felhős szolgáltatásokra, bár az is igaz, hogy a legjobban jövedelmező vállalati piacot sokáig nem vette elég komolyan.

A Google-vezér is bejelentette a fordulatot

Ugyanazon a napon, amikor Hölzle az előadását tartotta, Sundar Pichai is meghirdette a fordulatot. Egy blogbejegyzésben jelentette be az átalakítás egy fontos lépését: a VMware-alapító Diane Greene vezetésével feláll egy új csapat, amely alatt összevonják a Google felhőszolgáltatásait. Alájuk tartozik majd a Google for Work, a Cloud Platform és a Google Apps is. (Green, aki alelnökként három éve tagja a Google igazgatótanácsának, az 1998-as alapítástól 2008-ig irányította a VMware-t, és ő vezényelte le a cég eladását is az EMC-nek.)

Az új csapat kezébe kerül a felhős szolgáltatások teljes folyamata a fejlesztéstől a marketingen át az értékesítésig. Így a felhős szolgáltatásokat a korábbinál sokkal integráltabb módon tudja kezelni a vállalat.

Fejlesztői platformot is hozott Green

Nem véletlenül esett a választás Greenre: a kinevezése ugyanis részben ahhoz kapcsolható, hogy a Google felvásárolt egy általa alapított startupot, amely a bebop nevű vállalati felhős fejlesztő platformot fejlesztette. A platform egy olyan eszközzel bővíti a Google portfólióját, amivel egyszerűbb lesz vállalati alkalmazásokat fejleszteni és üzemeltetni. Sokat segíthet abban is, hogy a Google integráltan tudjon szolgáltatni infrastruktúrát, platformot és alkalmazást is. Az akvizíció lezárultával a Bebop csapata beolvad a Google-be.

Diane Greene: ő csinál felhőszolgáltatót a Google-ből

De nem csak ez szólt az egykori VMware-vezér mellett, hanem a nagyvállalati múltja és kapcsolatrendszere is. Greentől most mindenki azt várja, hogy óriási lendületet ad a Google felhős törekvéseinek.

Egyrészt nem elhanyagolható szempont, hogy múltja miatt komoly reputációja van a nagyvállalatok körében, valószínűleg hozhat ügyfeleket a Google-höz. Ugyanakkor szakértők képesnek tartják arra is, hogy a nagyvállalati léptékű gondolkodást párosítsa a Google-nél ugyancsak fontos fogyasztói piac megkövetelte szemlélettel.

A vállalati felhőszolgáltatások felé fordulás persze nem jelenti azt, hogy a Google lemondana a szépen tejelő hirdetési piacról. Valószínűleg arra számít, hogy a felhős piaci súlyát fel tudja növeszteni akkorára, hogy a vállalati bevételei kiegyensúlyozottabbak legyenek. Bár 2013-hoz képest tavaly kicsit csökkent a részesedése, de tavaly is a Google volt a globális digitális hirdetési piac messze legnagyobb szereplője, a piac több mint 30 százalékát mondhatta magáénak. A második helyen álló Facebook viszont növelte a részesedését, az azonban még így sem érte el 2014-ben a 10 százalékot.

Cloud & big data

Harry Smithnek hívnak? Akkor buktad ezt a szoftvermérnöki állást!

A mesterséges intelligenciát használó toborzószoftverek állítólag nem szeretik az angolszász nevet viselő férfi jelölteket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.