A TrendForce 2015 első negyedévére vonatkozó adatai szerint a gyártók globálisan 291 millió okostelefont szállítottak le, ami közel 10 százalékos visszaesést jelent az előző év utolsó negyedévéhez képest. A gyengülés nem feltétlenül csak az ünnepi és az eseménytelenebb, év eleji időszak közötti különbség miatt alakult ki, hanem azért is, mert a kínai piac jóval erőtlenebbül kezdte a 2015-ös évet.
A TrendForce globális piacot bemutató toplistájának élén nem sok változás történt: az Apple és a Samsung továbbra is magabiztosan vezet. Előbbi esetében a tavaly ősszel bemutatott iPhone 6 és 6 Plus még mindig hozzáad az eladásokhoz, utóbbinál pedig a friss modellváltás (Galaxy S6, S6 Edge) az, ami jelentősen megnyomta az eredményeket. Az előző három hónaphoz képest fontos változás azonban, hogy a Huawei 7 százalékos globális részesedéssel feljött a harmadik helyre, akit az LG és a Lenovo követ alig lemaradva.
Az elemzés külön kitért a kínai gyártókra, mivel csak ezek a vállalatok összesen 106 millió készülékkel járultak hozzá a piac össz teljesítményéhez. A Huawei erősödése itt is érezhető, hiszen a lista elejére kerültek, ami azonban nem feltétlenül csak az alig egy százalékpontos növekedésének, hanem a Lenovo visszaesésének is köszönhető. Utóbbi ugyanis a kiegyensúlyozott mezőnyben többet vesztett, mint a többiek, ami elegendő volt ahhoz, hogy lejjebb kerüljön a ranglistán.
Az elemzők szerint több összetevője van annak, hogy miért esett vissza ennyire az egyébként eddig folyamatosan erősödő kínai piac. Az egyik momentum az, hogy a hazai piacon jelentősen csökkent az érdeklődés a helyi gyártók termékei iránt, a szolgáltatók nem rendeltek annyi készüléket, mint korábban. Ennek egyik oka az, hogy az Apple fenn tudta tartani az érdeklődést az iPhone 6 iránt, a többiek viszont nem dobtak piacra olyan konkurens terméket, ami fel tudta volna venni ezzel a harcot. Emellett a kínai gyártók euró zónába irányuló export tevékenysége is gyenge volt, amit az euró gyengülésével, illetve a dollár ezzel párhuzamos erősödésével magyaráznak az elemzők.
A TrendForce szakértői szerint a következő negyedévben helyre fognak billenni az arányok, amiben elsősorban a május 1-jére (a munka ünnepére) időzített nagy leárazások fognak szerepet játszani. A becslések szerint a következő három hónapban 122 millió okostelefont fognak leszállítani a kínai gyártók, amivel 14,8 százalékos növekedést hozhatnak össze a második negyedév során.
(Illusztráció: Bloomberg)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak