Az Ericsson kutatórészlege összeszedte, hogy mire vágynak az új technológiákra legfogékonyabb felhasználók, azaz az early adopterek.

Manapság olyan gyorsan változik a mindennapjainkban is jelenlévő technológia, hogy lassan értelmét veszti a néhány éve még gyakran használt fogalom: early adopter. Ezzel a kifejezéssel jelölik azokat, aki azonnal lecsapnak minden új technológiai lehetőségre. Sznobok, mert mindig keresik azt, ami új, érdekes, kitűnik a mainstreamből. Bár kényszerűségből egyre többen válnak early adopterré, a piac számára nagyon fontosak azok, akinél az újdonságra nyitottság belső késztetésből ered. Ők azok ugyanis, akik visszajelzést is adnak, így hatnak a fejlesztések irányára.

Ennek a iemelt csoportnak a technológiával kapcsolatos várakozásit vizsgálta az Ericsson Consumer Labs egy októberi felmérésében. A felmérés tíz olyan trendet mutatott ki, amellyel kapcsolatban nagyok a fogyasztói várakozások. Kevés köztük a meglepő.

A mesterséges intelligencia jó

Az legtöbbeket a mesterséges intelligencia (AI – Artificial Intelligence) és az ahhoz kapcsolódó megoldások foglalkoztatják. Az azonban nagyon jelentős változás, hogy a válaszadók 35 százaléka már elfogadná, hogy munkahelyén AI segítse a napi munkáját, és csak 25 százalékuk utasította el ezt a lehetőséget. Mintegy 25 százalékuk azt is elfogadná, hogy a cégmenedszmentet is támogassa AI asszisztens, de ott már 40 százalékhoz közelít az elutasítók aránya. (lásd a grafikont).
 

Az AI elfogadottsága egyes terüeleteken (kék: elfogadja, szürke: elutasítja)

Forrás: Ericsson ConsumerLab


A válaszadók fele ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy az AI, pontosabban a mesterséges intelligenciával felvértezett robotok miatt elveszítheti a munkáját. (A problémával itt foglalkoztunk részletesen.)

Bár külön, a második legfontosabb trendként jelent meg az IoT (Internet of Things), a terület szorosan összefügg az AI-val kapcsolatos várakozásokkal. Egyfelől a kutatás kimutatta, hogy egyre több automatizált alkalmazást használnak a fogyasztók, másfelől itt is az öntanuló rendszerekkel kapcsolatos a legfontosabb várakozás. A válaszadók 40 százaléka szerint az okostelefonok képesek lesznek megtanulni szokásainkat, és így automatikusan elvégeznek helyettünk bizonyos feladatokat. Felük szerint pedig a háztartási gépek képesek lesznek a kommunikációra.

Mindezeket a képességeket részben a mesterséges intelligencia teszi lehetővé, ahogy az önvezető autók működését is, amely a harmadik helyre futott be. A legérdekesebb az, hogy kik a legfogékonyabbak az önvezető autókra: természetesen a jellemzően gyalog közlekedők. Egyrészt azt várják az önvezető járművek elterjedésétől, hogy nagyobb biztonságban lesznek (a válaszadók negyede), másrészt 65 százalékuk ilyen autót szeretne magának is.

Gombnyomással átlépni egy másik világba

A tíz trend közé bekerül negyedik helyen a virtuális (VR – Virtual Reality) és a nyolcadikon a kiterjesztett valóság (AR – Augmented Reality) is. A válaszadók közel négyötöde azt várja, hogy három éven belül a VR megkülönböztethetetlen lesz a fizikai valóságtól. Felük egyébként már most is szívesen használna olyan kesztyűt vagy cipőt, amellyel interakcióba léphetne virtuális tárgyakkal.

A valóság megváltoztatásának igénye-vágya jelenik meg az AR-rel kapcsolatos várakozásokban is. A válaszadók több mint fele szívesen használna AR-szemüveget arra, hogy sötét környezetben észlelhesse a veszélyeket, harmaduk pedig arra, hogy egyfajta retuseszközként használva eltüntesse környezetéből a zavaró elemeket.

Az, hogy a VR és a valóság összemosódjon, nem csak vágy, hanem a válaszadók ezt tartják a sarkalatos kérdésnek ahhoz, hogy a VR használhatóvá váljon, akár üzleti környezetben is. Például megvalósulhatnak online szerveződő virtuális megbeszélések. Emellett megjelenhetnek új médiahasználati formák, és az online kereskedelemben is lehetne használni.

A biztonsági paradoxon

Felkerült a tízes listára két biztonságot érintő terület is. Az egyiket az okostelefon biztonsági paradoxonának nevezték el a kutatók. A válaszadók több mint fele már jelenleg is használ okostelefonján olyan alkalmazást, amely vészhelyzetben riaszt, illetve nyomon követi a mozgását. Mintegy 60 százalékuk ettől nagyobb biztonságban is érzi magát, ezért paradox módon több kockázatot is vállal.
 

A tíz legfontosabb trend egy ábrán

Kattintson a képre a nagyításhoz!
Forrás: Ericsson ConsumerLab


A másik biztonsági terület az adatvédelem: a válaszadók mintegy 40 százaléka kizárólag titkosított szolgáltatásokat szeretne használni. Abban viszont megosztottak, hogy mi a realitás. Minden második válaszadó attól már elégedett lenne, ha minden szolgáltatásra kiterjedő elfogadható szintű adatvédelmet kapna. Harmaduk azonban sokkal pesszimistább: szerintük már nem létezik online adatvédelem és magánszféra.

Valódi gyógyszer virtuális rosszullét ellen

A rosszullét persze egyáltalán nem virtuális. Sokan úgy vélik, hogy az önvezető autókban utazókat elfogja majd a rosszullét az új helyzettől. (Ha nem értené, miről van szó, nézzen meg egy olyan videót, amely egy közlekedésben mozgó önvezető autó belső nézetét mutatja úgy, hogy a kormány mozgása is látszik.) A válaszadók közel harmada (30 százalék) azt állította, szüksége lesz majd a megfelelő gyógyszerekre, hogy ne kavarodjon fel a gyomra az autózás során. Szintén a válaszadók harmada mondta, hogy a VR és az AR használatához is szükség lesz ilyen gyógyszerekre.

A listára felkerült a fentiek mellett a közösségi hírek egyoldalúságának problémája (a válaszadók harmada innen szerzi az információit, negyede pedig jobban hisz ismerőseinek, mint a politikusoknak). És kiderült még egy érdekesség: a válaszadók több mint 40 százaléka legszívesebben minden terméket az öt legnagyobb IT-vállalat valamelyikétől szerezné be, és többségük szerint öt éven belül ez meg is valósul.

Konzumer tech

Megerősítette a Fehér Ház, nem elírás a 245 százalékos kínai importvám

A dolog ezen a szinten már régen értelmét vesztette, de az kétségtelen, hogy az értelmetlen rekordok is rekordok.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.