Szerdán a Google két érdekes felvásárlást is nyélbe ütött: a céghez kerül az éttermeket marketingelő Appetas, illetve a felhőben futó szolgáltatások és alkalmazások monitorozásában utazó Stackdriver. A tranzakciók jelentőségét ezúttal nem a piac átrendeződésében vagy a vételár nagyságrendjében érdemes keresni (ez amúgy sem publikus), hanem azokban a stratégiai irányokban, amelyeket a Google befektetései minden bizonnyal kijelölnek.
Amit eddig elhanyagolt a Google
A Seattle-i Appetas, amely eddig 120 ezer dollárt kalapozott össze a befektetőktől, tulajdonképpen egy saját honlap egyszerű elkészítését teszi lehetővé az éttermeknek. Ez különösebb felkészültség nélkül teszi lehetővé a különböző online szolgáltatásokkal való integrációt, megoldva mondjuk az asztalfoglalás, a házhoz szállítás, a különféle mobil felhasználások vagy a közösségimédia-integráció gyors felépítését. Jellemzően olyan készségekről van szó, amelyeket lehet, hogy a nagy étteremláncok már implementáltak, de a kisebb versenyzőknek nagy terhet jelentene a szükséges fejlesztések finanszírozása.
Az Appetas percek alatt összedob egy ilyen oldalt
Az üzlet lezártával az Appetas azonnal beszünteti tevékenységét, és a teljes csapat a Google égisze alatt épít majd "valami még jobbat", felhasználva korábbi tapasztalatait. Ha a Google terve valóban az, hogy a platformot általában a helyalapú szolgáltatások közé, illetve azok vendéglátással összefüggő tartalmához rendeli, akkor valószínű, hogy az Appetas által elérhetővé tett különféle szolgáltatások helyét átveszi azok Google-ös megfelelője. Ezzel egybecseng a kereső üzletág február végi bejelentése, amely szerint nemsokára éttermi menük, illetve azok konkrét elemei is felbukkannak majd a találatok között, első lépésben az Egyesült Államokban.
Az Appetas megszerzése a kommentárok szerint fontos lyukat foltozhat be a Google heterogén portfólióján, amennyiben sikeresen akar fellépni a Yelp és más piaci szereplők ellenében a vendéglátással kapcsolatos információs szolgáltatások területén.
Komolyan veszik a felhőt is
Az ugyancsak 2012-ben alapított bostoni Stackdriver a nyilvános felhőben futó elosztott alkalmazások menedzselésében segít a fejlesztés-üzemeltetés (devops) automatizálásával, a megfelelő vizualizációs eszközökkel, rendszer- és infrastruktúra-metrikákkal, illetve a felhasználók figyelmeztetését is végző szabályrendszerrel. A cég összesen 15 millió dollárt szerzett a kockázati befektetőktől, amelyek nyomán komoly vállalatoktól csábított magához fejlesztőket, hogy sikeresen vigye piacra a tavaly publikus béta állapotba lépett Monitoring-as-a-Service (igen, ilyen is van) terméket.
Így fest a Stackdiver felhasználói felülete
A Stackdriver a Rackspace vagy a Google Cloud Engine mellett elsősorban az Amazon Web Services-re (AWS) fókuszált, a felvásárlás így olyan lépésnek tűnik, amellyel a Google versenyelőnyt próbál kovácsolni legnagyobb versenytársaival (Amazon, IBM, Microsoft) szemben. A vállalat korábban már azt is több ízben megfogalmazta, hogy igyekszik minél több, a hibrid cloud környezetekre szabott eszközt biztosítani ügyfeleinek. Az biztos, hogy a Stackdriver felhasználóbarátnak mondott, a Google Cloud Platform részeként működő analitikájához hasonlót az AWS jelenleg nem kínál, bár a Google legfontosabb fegyvere jelenleg az agresszív árpolitika, amelynek értelmében a tárhelyszolgáltatások árának harmadolása mellett a BigQuery felhasználás-alapú díjazása nem kevesebb mint 85 százalékkal csökkent.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak