Hajlamosak vagyunk mindent természetesnek venni, amíg az rendben működik. A flottul működő folyamatok értékére viszont azok hibái hívják fel legjobban a figyelmet. Nincs ez másként az informatikai rendszereknél sem, ahol ráadásul egészen konkrétan ki lehet mutatni, mennyit ér, ha nem úgy mennek a dolgok, ahogy azoknak mennie kéne.
160 millió ok
A KPMG egy évig vizsgálta Nagy-Britannia nagyvállalatait, hogy felmérje, milyen okok vezetnek a komoly IT-s zavarok kialakulásához, illetve ezek mekkora kárt okoznak a nagyvállalatoknak. A Tech Risk Radar elnevezésű tanulmány sokkoló adatokkal szolgált.
Kiderült, hogy átlagosan 410 ezer fontba, azaz nagyjából 160 millió forintba kerül egy-egy ilyen hiba az adott cégnek. Természetesen ebben nem csak a konkrét elhárítás, javítás költségei vannak benne, de a működésképtelen rendszer által okozott közvetett és közvetlen károk is. Jobb esetben ez megmarad a vállalat falain belül, rosszabb esetben partnereket, ügyfeleket is érint.
Rossz kódok és emberi mulasztás
A felmérésben a nem éppen filléres hibák eredetét, alapvető okait is igyekeztek feltérképezni. A vizsgált esetek körülbelül felét egyértelműen elkerülhetőnek ítélték. Azaz nagyobb odafigyeléssel, kicsit bőkezűbb költségvetéssel sokat spórolhattak volna az érintett szervezetek.
A konkrét okok között a rossz kódok bukkantak fel a legtöbbször, de az egyéb, emberi mulasztásra, felkészületlenségre visszavezethető esetek is több mint 7 százalékkal vannak jelen. Ez a tény rávilágít a dolgozók képzésének, ellenőrzésének szükségességére.
Drága mulatság
Hogy miért jöhetett ilyen irdatlan összeg ki az informatikai hibák által keletkezett átlagos kárértékre, arra jó pár példával szolgált a közelmúltban a vizsgálat tárgyát képező brit régió. A legnagyobb horderejű ezek között a Royal Bank of Scotland (RBS) bankcsoporthoz köthető. 2012-ben a cégcsoportnál hetekig tartó technikai probléma keletkezett, ami 6,5 millió ügyfelet érintett, akik a legalapvetőbb szolgáltatásokat sem tudták igénybe venni. Ennek következtében magánszemélyek nem tudtak például havi lakbért fizetni, sőt a hiba számos cégnél ellehetetlenítette a bérkifizetéseket. A hiba elhárítása, a rendszer megbízhatóvá alakítása és az ebből fakadó közvetett és közvetlen egyéb költségek végül 125 millió fontnál álltak meg, ám ehhez még hozzájön a felügyeleti szerv által most ősszel kiszabott 56 millió fontos büntetés is. Azaz összesen nagyjából 70 milliárd forintos incidenst szenvedett el a bankcsoport.
Nem ennyire súlyos, de a szenvedő fél személye miatt említésre érdemes az az eset is, ami miatt a brit igazságügyi minisztériumnak 180 ezer fontos bírságot kellett fizetnie. Ezt az Információs Biztos Hivatala rótta ki, mert a minisztérium nem megfelelően kezelte egyes angol és walesi börtönökben elítélt emberek személyes adatait.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak